Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Datorbutik låste ute personalen – stäms

Att inte komma in på sin arbetsplats kan ses som ett avsked. Det anser Unionen som stämmer en datorbutik som bytt lås och gått upp i rök.
Lina Björk Publicerad
Unionen stämmer en datorbutik i Stockholm för att ha låst ute en anställd och gått upp i rök. Händelsen ses som ett avsked och förbundet kräver 125 000 kronor i skadestånd för brott mot las och utebliven lön Foto: Per Danielsson/TT.

En morgon då säljaren skulle öppna dörren till sitt jobb upptäckte han att butiken bytt kodlås. När han ringde sin chef för att fråga efter den nya koden så fick han inget svar. Inte heller hans kollegor kom i kontakt med sin arbetsgivare som sedan augusti har gjort sig oanträffbar. 

Eftersom arbetsgivaren gått upp i rök jämställer Unionen händelsen som ett avsked. Förbundet stämmer därför Stockholmsföretaget på 125 000 kronor för brott mot las, samt utebliven lön. 

– I och med att arbetsgivaren har agerat och utelåst vår medlem, så kan vi inte se det på annat sätt än att man skilt honom från anställningen med omedelbar verkan. Och då ser vi det som ett avskedande, säger förbundsjuristen Cecilia Arklid, som företräder medlemmen i tingsrätten. 

Om arbetsgivaren går under jorden

  • Om en arbetsgivare inte svarar eller inställer sig till förhandling kan en tredskodom meddelas. 
  • En tredskodom innebär att tingsrätten eller Arbetsdomstolen helt går på den kärandes linje, alltså den part som är närvarande. 
  • Beslutet kan innefatta ytterligare rättsliga åtgärder för att driva in skulder eller verkställa domen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.