Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Fick sparken efter maktkamp

En infekterad maktstrid i bolagsstyrelsen ledde till att en av delägarna fick sparken. Ett sätt för kompanjonen att få aktiemajoritet, hävdar den avskedade.
Ola Rennstam Publicerad
Dragkamp mellan två kostymklädda män.
En konflikt om hur ett företag i Göteborgstrakten skulle styras ledde till att en av bolagets grundare avskedades. Foto: Colourbox

Göteborgsföretaget, som ägnar sig åt uthyrning av idrottsutrustning, grundades 2020. En av grundarna blev bolagets vd medan den andre anställdes som säljare. Med tiden fick de båda grundarna allt mer olika syn på hur företagets skulle drivas. Sprickan mellan ägarna ledde till att vd:n i fjol försökte sälja en del av sina aktier till investerare i hopp om att få in mer kapital. De planerna satte dock bolagsstyrelsen, med hans kompanjon i spetsen, stopp för.

Arbetsgivaren: Mannen ljög om bilkrock

Den infekterade maktstriden i styrelsen ledde i stället till att företaget valde att avskeda säljaren. Som grund för avskedandet hävdade arbetsgivaren att mannen bland annat har använt firmabilen på ett otillåtet sätt, ljugit om en krock med firmabilen, arbetsvägrat samt anlitat en leverantör som strider mot bolagsstrategin.

Efter avskedet - måste sälja aktieinnehav

Säljaren, som är medlem i Unionen, har en helt annan bild av varför han förlorade jobbet. Enligt honom är arbetsgivarens anklagelser antingen helt felaktiga eller så har han följt bolagets praxis. Bakgrunden är istället att företagets vd vill bli majoritetsägare och på så sätt kunna genomföra den stoppade affären. I och med avskedandet är han nämligen tvungen att sälja sin andel av aktierna.

Unionen anser att det saknas grund för avskedandet och har nu stämt företaget för brott mot las, lagen om anställningsskydd, och kräver 200 000 kronor i skadestånd.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.