Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Kom till jobbet – lokalen tömd

När Unionenmedlemmarna kom till jobbet en dag i våras var tandläkarkliniken tömd på utrustning – och ägaren hade stuckit utomlands. Unionen menar att medlemmarna har blivit avskedade och har nu stämt bolaget.
Ola Rennstam Publicerad
Ägare flydde utomlands – Unionen kräver skadestånd
När tandläkaren och tandsköterskan kom till jobbet var kliniken tömd - och ägaren försvunnen. Det visade sig dessutom att ägarens licens hade dragits in redan 2018 men att hon trots det valt att driva kliniken vidare. Foto: Colourbox.

Tandläkaren och tandsköterskan var anställda vid en klinik i Stockholmsområdet sedan ett par år tillbaka. När de kom till jobbet den 5 april i år fick de en rejäl chock: tandläkarkliniken var helt tömd på utrustning. Bolagets ägare gick inte att kontakta och det har senare visat sig att hon flyttat utomlands.

Indragen licens 2018 - fortsatte verksamheten

Personalen hade ingen aning om att mottagningen brottades med problem förrän i mars då deras löner betalades ut för sent och månaden efter då lönerna uteblev helt. Under våren uppdagades det även andra besynnerligheter: bolagets ägare hade fått sin tandläkarlicens indragen redan 2018 men trots det valt att driva kliniken vidare.

Unionen har förgäves försökt nå ägaren för att diskutera situationen och nu valt att stämma arbetsgivaren. Förbundet anser att den tömda kliniken är att jämställa med ett avsked.

Det finns praxis på området där man till exempel satt lås på fabriksdörren och inte längre släppt in personalen, det tycker jag påminner om den här situationen, säger Björn Alquist, förbundsjurist på Unionen som företräder de båda medlemmarna.

Unionen hyser dock inga större förhoppningar på att arbetsgivaren ska ge sig till känna eller dyka upp på huvudförhandlingen i tingsrätten. Men genom att driva ärendet hoppas förbundet kunna ge medlemmarna rätt till ekonomiskt skadestånd via den statliga lönegarantin. Det handlar om cirka 230 000 kronor för tandläkarens del och 90 000 kronor för tandsköterskan.

Arbetsgivarens agerande har inneburit stora påfrestningar för våra två medlemmar. De har fått problem att betala hyra eftersom de inte fått a-kassa, uppsägningslön eller semesterersättning. Därför försöker vi nu hjälpa dem på alla sätt, säger Björn Alquist.

Unionen: "Viktigt få bort dessa arbetsgivare"

Unionen utgår från att det inte kommer att finnas några tillgångar kvar i boet, om man väljer att begära bolaget i konkurs. Men trots att förbundet inte kommer få ut ersättning för sina rättegångskostnader och allmänt skadestånd är det principiellt viktigt att driva den här typen av ärenden ärendet, enligt Björn Alquist

Detta är en slags avart där någon som försöker undvika göra rätt för sig. Att få bort den här typen av arbetsgivare genom att försätta dem i konkurs har ett värde i sig.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot fakturafrågor från kunder och samtidigt försöka sälja in tre nya abonnemang i varje samtal och mejl. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade alltid goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet, men chefen förklarade inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet.