Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Skyddsombud ifrågasatte arbetsmiljön – avskedades

Skyddsombudet påtalade brister i arbetsmiljön på maskinföretaget. Utan några varningar avskedades han i december med motiveringen att han hade samarbetssvårigheter.
Lina Björk Publicerad
Man i vit skjorta och slips samlar sina kontorstillhörigheter i en brun kartong.
Serviceteknikern avskedades. På grund av samarbetssvårigheter, menar arbetsgivaren. Felaktigt, menar Unionen och kopplar avskedet till mannens förtroendeuppdrag som skyddsombud. Foto: Colourbox.

Företaget som serviceteknikern jobbade på sysslade huvudsakligen med reparationer och installationer av städmaskiner. Det var ett tungt jobb och han försökte förbättra arbetsmiljön, framför allt sista året då han även var skyddsombud. 

I februari förra året inträffade en incident i företagets lokaler. En kollega till skyddsombudet och en person i ledande ställning hade en diskussion som utmynnade i handgripligheter. Kollegan anmälde händelsen till serviceteknikern i egenskap av skyddsombud och han upprättade en tillbudsanmälan efter att ha ringt och frågat Unionen om råd. 

Unionen stämmer: Kopplar avsked till uppdrag

I tillbudsanmälan råkade serviceteknikern av misstag kryssa i att anmälan gjordes av arbetsgivaren. Men i hela rapporten har han skrivit att det är han själv i egenskap av skyddsombud som skrivit. Arbetsgivaren ansåg att misstaget var allvarligt och valde att avskeda honom med motiveringen att han har samarbetssvårigheter. 

Unionen stämmer nu maskinföretaget och skriver i stämningsansökan att det finns en tydlig koppling mellan mannens roll som skyddsombud och avskedandet. Man begär därför 220 000 kronor i allmänt skadestånd samt utebliven lön och att avskedandet ska förklaras ogiltigt. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Sades upp via WhatsApp

Redovisningskonsulten sades upp via chattjänsten WhatsApp. Arbetsgivarens motivering: ”Du känns disträ och ofokuserad på arbetet”.
Lina Björk Publicerad 3 februari 2025, kl 06:00
En grön app
Kvinnan fick ett meddelande på chattjänsten WhatsApp med rubriken uppsägning. Foto: Magnus Lejhall/TT

Kvinnan praktiserade i sex månader på finansbolaget innan hon skrev på ett anställningskontrakt för en fast tjänst i mars förra året. Men efter sommaren fick hon ett meddelande i chattjänsten WhatsApp med rubriken uppsägning. 

I meddelandet skrev arbetsgivaren att hon skulle sägas upp med omedelbar verkan. Orsakerna var enligt bolaget flera: hon hade kommit sent till jobbet, inte meddelat sin frånvaro i förväg och verkat disträ och ofokuserad. 


Arbetsgivaren kom inte till förhandling

En uppsägning ska lämnas personligen till den som sägs upp. Går inte det, ska det helst lämnas med rekommenderat brev. Att säga upp någon via en chatt strider mot reglerna i lagen om anställningsskydd, enligt den stämningsansökan som Unionen lämnat till tingsrätten. Men det stannar inte där. Arbetsgivaren ska varsla om uppsägningen innan den görs, vilket arbetsgivaren struntade i. De kvittade dessutom hela hennes sista lön. 

Tvisten kunde inte redas ut då finansbolaget aldrig kom till den förhandling som Unionen kallade till. Förbundet lämnade därför in en stämningsansökan och begär sammanlagt 200 000 kronor i skadestånd för bland annat brott mot lagen om anställningsskydd, kvittningslagen och medbestämmandelagen.