Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Unionenmedlem förlorade Babblarna

Unionenmedlemmen äger inte rätten till Babblarna, trots att han varit med och skapat dem. Det slår Arbetsdomstolen fast och dömer samtidigt illustratören att betala över 2,5 miljoner kronor i rättegångskostnader.
Lina Björk Publicerad
Hatten Förlag
Illustratören bakom Babblarna förlorade mot företaget som ger ut Babblarna. Hatten Förlag

Inte många barnfamiljer i Sverige har undgått de färggranna figurerna Doddo, Diddi, Babba och de andra babblarna som förekommer i en rad tv-program, böcker och musik för de minsta.

Men bakom framgången har det pågått en tvist i Arbetsdomstolen, där förlaget bakom Babblarna har stämt en Unionenmedlem som är en av skaparna till figurerna. Tvisten har handlat om huruvida bolaget äger de alster, illustrationer och animationer som illustratören skapat under sin uppdragstid och anställningstid.

Läs mer: Babblarna i Arbetsdomstolen

Eftersom illustratören var anställd på bolaget i två år ansåg arbetsgivaren att man tagit över rätten att förfoga över hans babblare, även om medlemmen hade skapat dem innan han var anställd. Medlemmen vände sig till Unionen för att få hjälp, men eftersom händelsen uppstod innan han var anställd, stod han utan rättshjälp från förbundet, och har i stället med hjälp av crowdfounding samlat in pengar för sitt ändamål.  

I maj 2018 stämde företaget illustratören i AD för att få saken avgjord och nu har Arbetsdomstolen gett arbetsgivaren rätt, med hänvisning till att illustratören borde kunnat förutse vad företaget skulle göra med hans alster och att han utan protester då lät det ske. Illustratören döms att betala rättegångskostnader på 2,5 miljoner kronor. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.