Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Påpekade regelslarv – fick sparken

Administratören tyckte att hennes arbetsgivare kunde bli bättre på att följa finansbranschens regler. När hon påpekade det för ledningen blev hon uppsagd.
Lina Björk Publicerad
Tre suddiga personer i kostymer vid ett bord med finansiella papper på.
Administratör sparkad efter att ha påtalat bristande regelefterlevnad. Unionen stämmer arbetsgivaren för brott mot lagen om anställningsskydd och kräver 135 000 kronor i skadestånd. Foto: Colourbox.

Företaget kvinnan arbetade på sysslar i huvudsak med finansiell rådgivning till privatpersoner och företag. Hennes uppgift var bland annat att ta fram underlag till rådgivarna och att utbetalningar utfördes och gick igenom. Ett arbete som krävde mycket jobb, inte enbart på vardagar utan även på kvällar och helger. Under hennes tid på företaget har hon enligt Unionens stämningsansökan inte haft en enda semester som inte delvis inneburit jobb. 

Arbetsmiljön var tuff och det var mycket regler som skulle efterlevas i verksamheten, något det slarvades med ansåg kvinnan, vilket hon också framförde till ledningen. Men i stället för att göra något åt saken, fråntogs hon arbetsuppgifter och en annan person anställdes för att göra hennes jobb. 
 

Unionen kräver skadestånd

I slutet av förra året blev hon uppsagd på grund av personliga skäl. Företaget motiverade uppsägningen med att administratören hade samarbetssvårigheter och agerat illojalt med företaget. Unionen är av en annan åsikt. 

” Hon har aldrig agerat illojalt, tvärtom alltid haft företagets bästa för ögonen”, skriver Unionens förbundsjurist i stämningsansökan.

Förbundet stämmer nu arbetsgivaren på sammanlagt 135 000 kronor i skadestånd för brott mot lagen om anställningsskydd och yrkar på att uppsägningen ska ogiltigförklaras. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.