Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Pressad kundtjänst på elbolag: ”Många är förtvivlade”

Just nu är många oroliga över elpriset. På elföretagens kundtjänster är läget ansträngt.
– Många är ledsna och förtvivlade, säger Mats Ekblom, Unionens ordförande på Eon.
Publicerad
Kraftledningar och callcenter
Läget är ansträngt på elbolagens kundtjänster. Köerna är långa och många som ringer är ledsna. Foto: Johan Nilsson TT / Shutterstock
Mats Ekblom
Mats Ekblom, Eon.

Mats Ekblom är klubbordförande för Unionens medlemmar på Eon. Just nu är det högt tryck på kundtjänsten. 

Läget är väldigt ansträngt. Det rings mycket och blir jättelånga köer. Många kunder kommer inte ens fram. Vi har också en jättestor personalomsättning och rekryterar hela tiden, säger han.

Många ledsna och förtvivlade

Eon har tagit hjälp av en konsultfirma med cirka 20 medarbetare för att klara av att ta emot fler samtal. De vanligaste känslorna i luren är sorg och desperation.

Många är ledsna och förtvivlade för att de inte kan betala sina räkningar. Så har det varit ända sedan förra vintern. Vi har fått stärka upp på kreditavdelningen också för de får mycket samtal om avbetalningsplaner. 

Har ni fått mer hot mot kundtjänstpersonalen i det ansträngda ekonomiska läget?

Vi ser ingen ökning. Men det finns alltid sådana som ringer och hotar. Vi anmäler alla hot och tittar noga på allvarlighetsgraden i dem, säger Mats Ekblom.

Dubbelt så många samtal 

Christer von Ahn, Unionens representant på Vattenfall kundservice, ger en liknande bild. Han beskriver en tuff situation för kollegorna och säger att antalet samtal fördubblats jämfört med samma period förra året.

– De ringer från hela landet och säger allt möjligt. Vi gör det vi kan, men det kan vara jobbigt för medarbetarna, säger Christer von Ahn.

Många vill försöka förhandla om sitt elavtal.

– Merparten av samtalen handlar om elpriser, avtal och höga fakturor, säger Christer von Ahn. 

Rekrytering som tar tid

Vattenfall Kundservice rekryterar också mer personal för att hantera samtalen. Men att ta in nya resurser är inte gjort i en handvändning heller påpekar klubbordföranden.

– Det tar tid att utbilda och bli en bra kundkommunikatör.

  • Unionen har 700 medlemmar på E.ON varav cirka 230 jobbar med kundtjänst.
     
  • Unionen har drygt 3000 medlemmar i Vattenfallkoncernen och cirka 120 medlemmar på Vattenfall Kundservice AB. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

”Kontoret blir mer som ett showroom”

Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, ser kontoret som en allt mindre viktig del av arbetslivet.
Publicerad 5 maj 2025, kl 11:00
Tillbaka till kontoret. Jimmy Rosén, vd, Angry Creative.
Seniora medarbetare kan jobba på distans, men yngre behöver kontor för att fungera optimalt, menar Jimmy Rosén på Angry Creative. Foto: Privat/Colourbox.

Kontoret har sin plats i det moderna arbetslivet, men det är mer en parentes än något ristat i sten. Det menar Jimmy Rosén, vd för Angry Creative, som utvecklar e-handelslösningar för industribolag. Han jämför utvecklingen för kontor med vad som sker inom handel och köpcenter.

– Butikerna fungerar alltmer som showroom medan handeln flyttar online. Köpcenter har färre stora butiker och fler restauranger och krogar. Internet är den stora möjliggöraren där vi får större utbud, och vi möts fysiskt bara för det som inte kan upplevas via en skärm.

Behov av fysiskt kontor minimalt

På Angry Creative arbetar seniora konsulter med lång erfarenhet, vilket gör att behovet av ett fysiskt kontor är minimalt – åtminstone för dem.

– Våra anställda är extremt autonoma och skapar stort värde varje minut de arbetar. De rekryteras sällan lokalt, så vi satsar i stället på en digital kultur med humor och empati.

Men för juniora medarbetare ser det annorlunda ut. Att jobba hemifrån fungerar i teorin, men i praktiken blir det en mardröm, menar Jimmy Rosén.

– Juniorer fastnar lätt på enkla problem och behöver någon nära som kan hjälpa dem vidare. Ska de jobba på distans krävs schemalagda avstämningar varannan timme, då försvinner all produktivitet. Vi har mätdata som visar att de arbetar upp till åtta gånger långsammare om de inte får löpande coachning. På ett kontor är det enklare – och trevligare – att fånga upp om de är på väg åt fel håll.

Kontor viktigt för att samla team

På Angry Creative har man därför valt att standardisera och automatisera mer, vilket har minskat behovet av juniora medarbetare. Men inom digital marknadsföring, där AI driver utvecklingen framåt, fyller kontoret en viktig roll för att samla teamet.

– Där är allt nytt och förändras hela tiden. Det finns ingen som har tio års erfarenhet, så där är juniorernas energi avgörande. De seniora hänger ofta inte med i den snabba utvecklingen, men de kan stötta med struktur och strategiskt tänkande. I den miljön är kontoret lysande, säger Jimmy Rosén.

Enligt honom har kontoret blivit ett showroom – en plats för specifika behov snarare än en självklar mittpunkt i verksamheten.

– Det används främst för de yngre medarbetarna och representation, gärna med närhet till restauranger och after work. I dag går en mindre del av omsättningen till kontor och mer till att skapa digitala arbetsmiljöer med AI, automation och smarta system, säger han.