Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Sov gott och jobba lugnt

Stressigt på jobbet? Lugn, med en god natts sömn bakom dig kommer du att tycka att arbetsdagen är toppen ändå, visar ny forskning.
Lina Björk Publicerad
Colourbox
Enligt ny svensk forskning klarar den som sover gott om natten stress och andra missförhållanden på jobbet bättre än de som har svårt att sova. Det vill säga, sambandet gäller åt båda hållen. Colourbox

Att hög belastning och stress på arbetsplatsen kan bidra till dålig sömn är ingen nyhet. Liksom att störd sömn gör att du upplever mer stress i vardagen än du skulle gjort om du varit utsövd. Nu visar dock forskning från Stockholms universitet och Karolinska institutet att en god natts sömn har större effekt på välbefinnandet än man tidigare trott.

Sammanlagt studerades närmare 5 000 deltagares sömnmönster. Resultatet visade att de som sov gott om natten och inte besvärades av ständiga uppvaknanden och inte hade svårt att komma till ro vid sänggående, också hade en bättre upplevelse av arbetsdagen.  De var mindre stressade, upplevde mer kontroll och även mer socialt stöd än dem som inte sov gott om natten.

Läs mer: Studien är i sin helhet publicerad i den vetenskapliga tidskriften Sleep.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.