Hoppa till huvudinnehåll
Stress

7 myter om stress och hur du slår sönder dem

Ställ inte så höga krav på dig själv. Lär dig att säga nej. Som psykolog har Sandra Lindström mött alla typer av myter kring stress. Hon bemöter dem med forskning. ”Kärlek har aldrig plockat ur en diskmaskin eller vikt en hög med tvätt”
Lina Björk Publicerad
En hand som skrynklar ihop ett papper och psykologen Sandra Lindström
Foto: Colourbox

När Sandra Lindström jobbade kliniskt som psykolog träffade hon hundratals utmattade människor som alla bar på en gemensam skam: Varför kan inte jag hantera livet som alla andra?

Att bemöta påståenden om stress med fakta, forskning och statistik har därför blivit något av hennes kall. Framför allt ur ett jämställdhetsperspektiv, eftersom utmattning på jobbet och i hemmet ofta hänger samman.

Här kommenterar hon sju svårutrotade myter från både arbetsliv och hemmavid.

 

1. Du måste lära dig att säga nej. 

– Nej, det måste du inte. Det är svårt att säga nej när någon ber dig göra något. Om du är en person som tar ansvar så kommer du att bli tillfrågad oftare och säga ja oftare. Om det är uppgifter på en arbetsplats som är prioriterade så ska det fördelas på alla, annars kommer det att vara samma personer som alltid tar stafettpinnen. Fripassagerarna kommer i sin tur att skapa irritation och osämja.

– Sedan kan det såklart finnas skäl till att vissa personer inte kan göra alla arbetsuppgifter, men då ska det kommuniceras tydligt.

 

2. Du måste sänka kraven.

– Nej, ha precis så höga krav du vill, men förstå att om du prioriterar upp något får du prioritera ned något annat. Ur ett jämställdhetsperspektiv pratar vi ofta om att kvinnor måste sänka kraven för att inte bli utbrända, men samtidigt vässa armbågarna för att ta sig fram i arbetslivet. Det blir ett dubbelt skuldbeläggande. 

 

3. Du är extra skör och känslig.

– Det är du inte. Jag möter ofta folk som tror att skörhet är en egenskap hos vissa, men inte hos andra. Skörhet skapas av dåliga arbetsförhållanden och långvarig stress och press.

– Det är viktigt att tänka på att vi har en könssegregerad arbetsmarknad där kvinnodominerad sektor har sämre arbetsmiljö. Sätter man en man i samma sektor löper han samma risk att må dåligt.

 

4. Stress är farligt.

– Nej, det är inte farligt att känna stress, det gör vi varje dag. Och det är fysiskt omöjligt att sluta känna sig stressad.

– Det som däremot är farligt är om man prioriterar bort tid för återhämtning. Det går inte att bunkra återhämtning eller skjuta på det till senare. När jag möter människor som säger: ”Vila kan jag göra i graven” så säger jag att då kommer du att hamna där tidigare än du tänkt. 

 

5. Någon annan kommer att göra arbetsuppgiften. 

– Ja, någon kommer att göra det, men risken är att det är samma person som alltid gör sysslor som är osynliga och icke-meriterande.

– Gör det synligt vem som tar anteckningar, fixar med fika eller samlar in pengar till födelsedagspresenter. Finns det uppgifter som ska göras, få upp dem på bordet och prata om vem som gör vad.

 

6. Kärleken löser allt.

  Nej, det gör den inte. Kärlek har aldrig hämtat eller lämnat barn på förskolan. Kärlek har aldrig plockat ur en diskmaskin eller vikt en hög med tvätt. Den är grunden för att leva med varandra, men den fördelar inte sysslor i hemmet.

 

7. Kvinnor vill bestämma i hemmet.

  Nej, det är inte sant. Här har man blandat ihop att bestämma och ta ansvar. Kvinnor tar ofta ett större ansvar för pliktsysslor i hemmet. Sysslorna i sig är inte ett problem, men man måste ställa sig frågan: Har vi lika mycket tid att umgås med vänner eller gå och träna?

– Traditionellt manliga sysslor som att byta däck på bilen har ofta en tydlig start och ett tydligt slut, medan traditionellt kvinnliga sysslor är mer flytande och gränslösa.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.