Prenumerera på Kollegas nyhetsbrev
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Är du medlem i Unionen? Vill du få alla våra nyheter, tips och granskningar direkt i din inkorg?
Enkelt! Anmäl dig via länken
Malin Tappert är handledare för en Sveriges populäraste chefsutbildningar, UGL, utveckling av grupp och ledare. Hennes erfarenhet är att de allra flesta faktiskt kan träna sig till att bli en bra chef.
Många gånger handlar det om skaffa sig rätt verktyg som underlättar ledarskapet. Men visst, något slags medfödd humanistisk värdesyn bör finnas i grunden, tror Malin Tappert. Annars blir det svårt att bli en framgångsrik chef som vinner medarbetarnas förtroende.
– Du måste vara intresserad av människor och vilja se dem växa, annars blir det svårt att lyckas som ledare, säger Malin Tappert.
Men vad är en bra chef då? Det finns inget enkelt svar på det, menar Malin. Det du tycker utmärker en bra chef behöver andra inte alls hålla med om. Men generellt sett är en framgångsrik chef den som ser individens behov, får hela gruppen att må bra och får den att prestera.
Det låter som om man behöver vara en superhjälte tänker du, men nej, tvärtom. Populära chefer är inte sällan prestiglösa och kör med en öppen kommunikation. De frågar om hjälp. De frågar hur de kan bli en bra chef. Sen lyssnar de aktivt och agerar.
– Om du är öppen och ärlig med vem du är, med fel och brister, så gör medarbetare samma sak. Då har ni möjlighet att tillsammans utvecklas bättre och förstå hur ni på bästa sätt kan arbeta tillsammans. Som ledare är det viktigt att jobba med självinsikt, innan du kan förstå andra måste du förstå dig själv.
En av de viktigare chefsegenskaperna att ha är lyhördhet och den går hela tiden att öva på, säger Malin. En bra ledare använder sig av situationsanpassat ledarskap, man läser av arbetsgruppens utveckling och anpassar ledarstilen därefter. Av den anledningen kan man inte peka ut en ledarstil som bättre än någon annan.
Om man ännu inte är chef men vill bli, hur tränar man ledaregenskaper?
– Genom att utsätta sig, säger Malin. Kliv fram och ta mer ansvar utan att för den delen ta den formella chefstiteln. Många gånger kan man få positionen som informell ledare, vilket kan vara en bra skola för framtida chefsjobb. Ställ dig frågan vilka lägen eller situationer som kan vara en utmaning för dig. Våga testa nytt, kliv in i det obekväma. Genom att stanna upp och reflektera, och be om feedback från dina medarbetare, finns möjlighet att lära av de nya erfarenheterna. Även om du inte är den modigaste personen så är mod en viktig egenskap som ledare behöver och den går också att öva på, menar Malin.
Men innan du börjar med allt det här ska du ställa dig själv den viktigaste frågan av alla. Varför vill jag bli chef?
– Har man inte reflekterat över varför man vill bli ledare kan det bli svårt att bli en bra chef. Fundera över syftet med ledarskapet. Du kanske egentligen vill syssla med din sakfråga för det är då du mår bra. Du kanske till och med kommer fram till att du inte ska bli chef.
Satsar du på att bli chef framöver kan du redan nu börja öva dig på de här viktiga chefsegenskaperna:
Malin Tappert, handledare inom UGL
På Vattenfall Eldistribution minns alla september 2023. Bolaget, som något år tidigare hade drygt tusen anställda, tog då emot hundra nya medarbetare på en gång.
– Vi tar emot nya grupper varje månad, men det där är fortfarande vårt rekord, säger Gustav Sundvall.
Som chef för lärande och utveckling var han med om att ta fram en ny modell för introduktion av medarbetare, för att klara rekryteringstakten.
Ett sådant blev att utbilda frivilliga medarbetare till att hålla i det som bolaget kallar för introduktionsdagar – tre dagar där nyanställda framför allt får det mesta av den bolagsövergripande information som de behöver.
– Det gäller bara tre dagar av en sex månader lång introduktionsperiod. Men det avlastar cheferna som kan fokusera mer på att få in de nya medarbetarna i deras roller ute på avdelningarna, förklarar Gustav Sundvall.
De introduktionsutbildade medarbetarna kommer in i bilden redan andra dagen av de nyanställdas första arbetsvecka.
– På tisdagen fokuserar de på grundläggande fakta om bolaget, energisystem och säkerhet. På torsdagen ses de igen och har workshop om värdegrund och spelar bolagets scenariospel. Sedan håller de i en tredje dag på distans efter en månad, säger Gustav Sundvall.
För flera av de utbildade medarbetarna har introduktionsuppgiften, som de ägnar sig åt ett par dagar per månad, blivit en injektion, berättar han.
– Det göder deras engagemang för arbetsplatsen otroligt mycket. De får stöttning från oss men äger till stor del utförandet själva.
Enligt Gustav Sundvall stärks företagskulturen av att nya och erfarna medarbetare möts så tidigt. I interna enkäter har 94 procent av de nyanställda sagt sig vara nöjda med sitt första halvår på företaget. De medarbetarledda introduktionsdagarna har fått extra goda betyg.
– Där är nöjdheten faktiskt 100 procent.
Text: John Palm
Jane Tollqvist, avdelningschef tillstånd och rättigheter.
– Min avdelning har växt från 20 till 60 anställda på några år så det har varit mycket fokus på introduktion. De gemensamma dagarna som de anställda håller i är en väldigt viktig del. Sedan jobbar vi med fadderskap, från första dagen tills att den nya medarbetaren är helt självgående. Fokus är också på att alla ska hjälpa till att ta emot de nya på ett trevligt sätt.
Johan Tezelson, avdelningschef nätanslutningar.
– Introduktionen på bolagsnivå som medarbetare håller i har fungerat väldigt bra för mig, den skapar en tydlighet för oss chefer. Det bästa är att det blir socialt och interaktivt, medarbetarna får träffa varandra och kan börja bygga kontakter och prata om både praktiska saker och om kulturen på arbetsplatsen. Jag har inte sett detta på andra företag, men det fungerar riktigt bra.
Emma Löfgren, avdelningschef operativ teknik.
– Om vi inte hade det systemet skulle mina gruppchefer haft en orimlig arbetsbörda när vi rekryterar så mycket. Uppgifterna i samband med introduktioner behöver helt enkelt spridas ut. Sedan är det ofta erfarna medarbetare som är med och introducerar. För dem är det givande att få vara med och förmedla den kunskap och erfarenhet som de har.