Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Mellanchef fejkade dödshot – krävs på halv miljon

En mellanchef på ett företag i Vimmerby kommun fejkade dödshot från anställda och fick en tillfällig hemlig bostad från sin arbetsgivare. Sedan visade det sig att han hade hittat på alltihop.
Oscar Broström Publicerad
En mans armar vilar på bord.
Mellanchefen fejkade dödshot från anställda. Nu åtalas han och krävs på skadestånd på nästan en halv miljon kronor. Foto: Shutterstock.

Det var under hösten 2020 som mellanchefen berättade för sin arbetsgivare att han mottagit dödshot från anställda, uppger SVT. Mannen ska ha visat upp tre anonyma hotbrev som var riktade mot honom.

Mellanchefen arbetade på ett industriföretag, hade personalansvar och hoten ska ha kommit mot bakgrund av mannens roll som chef.

För att skydda mellanchefen fixade arbetsgivaren ett tillfälligt hemligt boende under tre månader samt en hyrbil. Dessutom vidtog företaget ett så kallat ”etiskt säkerhetsstopp” för att utreda hoten.

Har erkänt brott

SVT skriver att företaget även vidtog andra kostsamma åtgärder. Bland annat betalade man för en gärningsmannaprofil och en riskutredning, och totalt uppgick kostnaderna till över 450 000 kronor.

Men det fanns ingen hotbild mot mannen. Mellanchefen hade, enligt åtalet, hittat på hela historien och hotbreven var fejkade.

Mellanchefen åtalas nu för oredligt förfarande – en form av bedrägeri – och arbetsgivaren kräver honom på skadestånd för alla kostnader kopplade till insatserna för att hantera hoten. Den åtalade mannen har erkänt brott.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.