Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga Mentorn: Medarbetaren raljerar över företaget på Facebook

Är det okej att en medarbetare skojar om företaget i sociala medier? Nej, menar psykologen Alexandra Thomas och tipsar om hur man bör agera som chef.
Publicerad
Man på kontor som håller för näsan och gör tummen ned.
En chef tycker att det känns olustigt att medarbetare skriver negativa saker om företaget på Facebook, men är osäker hur man tar upp det utan att det framstår som att man snokat i personalens privatliv. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag är chef på ett mindre konsultbolag och upptäckte av en tillfällighet att en av mina medarbetare skriver mycket om företaget på en Facebooksida. Det är mest negativa saker, fast lite skämtsamt skrivet, och inläggen har fått likes av flera av hans kollegor. Jag tycker att det känns både olustigt och lite ledsamt att de inte tar upp de här synpunkterna med mig personligen. Samtidigt är jag osäker på om jag kan prata med medarbetaren om det, jag vill ju inte framstå som någon som snokar i personalens privatliv. Hur kan jag hantera detta?

Alexandra Thomas

SVAR: Negativa uttalanden som skrivs på ett skämtsamt sätt kan uppfattas som både nedlåtande och förlöjligande. Jag tycker därför att du ska prata med din medarbetare och fråga vad kommentarerna står för.

Du behöver varken ursäkta eller acceptera den här typen av beteende. Däremot är det viktigt att förstå vad inläggen fyller för funktion. Vad har medarbetaren för behov och intention med sin kommunikation? Rör det sig om ett illa dolt missnöje? Känner sig personen inte uppskattad eller sedd? Hur kan ni i så fall ändra på det? Vill personen provocera och använder inläggen som en form av härskarteknik? I så fall behöver hans kollegor veta att du inte accepterar detta.

I dag är det mer regel än undantag att både medarbetare och chefer ser varandras Facebookinlägg, avsiktligt eller oavsiktligt. Jag tycker därför inte att du behöver oroa dig för att framstå som att du snokar. Var transparent och berätta vad du har sett. Säg att du uppskattar om medarbetaren kan ta eventuella förbättringsförslag direkt med dig i stället för att offentliggöra dem.

Förklara vad det skapar för signaler och kan få för konsekvenser. Att sprida nedvärderande åsikter om ert företag äventyrar både varumärke, kundrelationer och rykte i branschen. Dessutom sätter det din tillit till medarbetaren på spel.

Öppna upp och lyssna in åsikter om hur företaget kan göra annorlunda och diskutera gärna detta i teamet. Med ett inkluderande förhållningssätt, där medarbetare kan uttrycka vad de tänker och känner, blir det svårare att skriva negativa saker om företaget eftersom alla bjuds in att säga sitt.

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och skribent. Jobbar med ledarskap och teamutveckling.

ÅLDER: 43 år.

KARRIÄR: Facilitator, mentor och manusförfattare.

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer:

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.