Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga Mentorn: Medarbetaren raljerar över företaget på Facebook

Är det okej att en medarbetare skojar om företaget i sociala medier? Nej, menar psykologen Alexandra Thomas och tipsar om hur man bör agera som chef.
Publicerad 10 mars 2022, kl 06:00
Man på kontor som håller för näsan och gör tummen ned.
En chef tycker att det känns olustigt att medarbetare skriver negativa saker om företaget på Facebook, men är osäker hur man tar upp det utan att det framstår som att man snokat i personalens privatliv. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Jag är chef på ett mindre konsultbolag och upptäckte av en tillfällighet att en av mina medarbetare skriver mycket om företaget på en Facebooksida. Det är mest negativa saker, fast lite skämtsamt skrivet, och inläggen har fått likes av flera av hans kollegor. Jag tycker att det känns både olustigt och lite ledsamt att de inte tar upp de här synpunkterna med mig personligen. Samtidigt är jag osäker på om jag kan prata med medarbetaren om det, jag vill ju inte framstå som någon som snokar i personalens privatliv. Hur kan jag hantera detta?

Alexandra Thomas

SVAR: Negativa uttalanden som skrivs på ett skämtsamt sätt kan uppfattas som både nedlåtande och förlöjligande. Jag tycker därför att du ska prata med din medarbetare och fråga vad kommentarerna står för.

Du behöver varken ursäkta eller acceptera den här typen av beteende. Däremot är det viktigt att förstå vad inläggen fyller för funktion. Vad har medarbetaren för behov och intention med sin kommunikation? Rör det sig om ett illa dolt missnöje? Känner sig personen inte uppskattad eller sedd? Hur kan ni i så fall ändra på det? Vill personen provocera och använder inläggen som en form av härskarteknik? I så fall behöver hans kollegor veta att du inte accepterar detta.

I dag är det mer regel än undantag att både medarbetare och chefer ser varandras Facebookinlägg, avsiktligt eller oavsiktligt. Jag tycker därför inte att du behöver oroa dig för att framstå som att du snokar. Var transparent och berätta vad du har sett. Säg att du uppskattar om medarbetaren kan ta eventuella förbättringsförslag direkt med dig i stället för att offentliggöra dem.

Förklara vad det skapar för signaler och kan få för konsekvenser. Att sprida nedvärderande åsikter om ert företag äventyrar både varumärke, kundrelationer och rykte i branschen. Dessutom sätter det din tillit till medarbetaren på spel.

Öppna upp och lyssna in åsikter om hur företaget kan göra annorlunda och diskutera gärna detta i teamet. Med ett inkluderande förhållningssätt, där medarbetare kan uttrycka vad de tänker och känner, blir det svårare att skriva negativa saker om företaget eftersom alla bjuds in att säga sitt.

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och skribent. Jobbar med ledarskap och teamutveckling.

ÅLDER: 43 år.

KARRIÄR: Facilitator, mentor och manusförfattare.

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer:

Ledarskap

Läs böcker - och bli en bättre chef

Visioner, motgång och makt. Inom världslitteraturen finns klassiska teman som kan synliggöra dina styrkor och svagheter. Skönlitteratur kan utveckla ditt ledarskap.
Publicerad 24 maj 2024, kl 06:06
Chef läser böcker i skön fåtölj.
Läs böcker och utvecklas som ledare. Att ta sig tid att läsa kan gör att man kan få nya perspektiv på saker i ens vardag - och på jobbet. Foto: Colourbox.

Vad har Strindberg, Shakespeare och Dostojevskij att göra med ledarskap och förändringsarbete? En hel del.

Det menar Mattias Fyhr som utvecklar chefer genom att korsa ledskapsteorier med humanistisk kunskap.

Med hjälp av skönlitteratur och filosofi vässar han ledare till förbättrad självkännedom, kreativitet och kommunikation.

– Humanioran är lite för bra och stimulerande för att bara häcka på högskolorna. I synnerhet som näringsliv och organisationer törstar efter kunskap som stämmer med dagens krav på ledare, säger Mattias Fyhr som driver företaget Origo Consulting.

Ledarskap i praktiken: Klassiker ger insikter

Enligt Mattias Fyhr är skönlitteratur en effektiv väg för att driva de förändringar som ständigt efterfrågas i moderna företag och organisationer. Ett arbete som många gånger misslyckas.

– Anledningen till att förändringsarbetet kör fast är oftast bristande kunskap i att förstå och kommunicera med människor. Att läsa skönlitteratur är en väg att begripa och reflektera över egna och andras beteenden, behov och drivkrafter. Litteraturen triggar både känslan och tanken, på ett märkligt och inspirerande sätt.

Genom att djupdyka i världslitteraturens klassiker – exempelvis Machiavellis Fursten, Shakespeares Julius Caesar och Strindbergs Hemsöborna – kan ledarskapsfrågor som visioner, styrning, mångfald, motgång och makt göras konkreta.

– Att diskutera böckerna gör att man får en chans till nya perspektiv, att skärpa tanken och att dessutom få syn på sina styrkor och svagheter som ledare, säger Mattias Fyhr.

Skönlitteraturens lektioner för ledare

Med avstamp i de skönlitterära texterna väcks frågor kopplade till det egna ledarskapet: Vad driver mig? Varför vill jag vara chef? Vad kännetecknar ett gott förändringsarbete? Hur ser jag på mina medarbetare? Vilka är mina strategier för att kommunicera? Hur kan jag utveckla mig?

I många andra länder, som USA, Storbritannien och Frankrike, är goda kunskaper i humaniora självklart för ledare. Däremot har samma bildningstradition saknats i Sverige. Men nu tycks något börja hända. I dag har exempelvis Handelshögskolan i Stockholm infört bokcirklar på schemat. Syftet är att göra studenterna – som ju är framtidens makthavare – mer analytiska, kreativa och bättre på kritiskt tänkande.

Mattias Fyhr framhåller att bildning inte handlar om att kunna svänga sig med referenser.

– Det innebär i stället att öppna sig för nya kunskaper om mänskligt tänkande och agerande. Förutom att bredda referensramarna har jag märkt att bildning dessutom stärker självförtroendet och gör oss lite mer rakryggade.

Text: Gertrud Dahlberg. 

11 LÄSTIPS SOM UTVECKLAR LEDARE

Mathias Fyhr, som utvecklar chefer med hjälp av litteratur, har några favoritböcker.

Makt och drivkrafter: Fursten av Niccolò Machiavelli.

Förändringsarbete: Livläkarens besök av P.O. Enquist.

Kommunikation och retorik: Julius Caesar av William Shakespeare.

Kvinnligt respektive manligt ledarskap: Kronprinsessan av Hanne-Vibeke Holst.

Balans i livet: Tio tankar om tid av Bodil Jönsson.

Plikt, ansvar och lojalitet: Mörkrets hjärta av Joseph Conrad.

Ledarskap i motgång: Kung Oidipus av Sofokles.

Självkännedom: Brott och straff av Fjodor Dostojevskij.

Gruppdynamik: Flugornas herre av William Golding.

Motivation, stimulans och effektivitet: Främlingen av Albert Camus.

Kommunikation: Röda rummet av August Strindberg.

CHEF, VARFÖR LÄSER DU?

Patric Pettersson

PATRIC PETERSSON,

security director, Volvo i Göteborg.

– Det gör mig klokare och mer lyhörd. Som ledare har jag lärt mig mycket av de stora sagorna, där det onda och goda inte alltid är självklart. Det är element som påminner om den knepiga verkligheten. Ur Machiavellis Fursten kan jag dra paralleller till att styra människor med antingen morot eller piska. Piskad personal blir inte öppen för förändring, omhändertagna medarbetare blir kreativa.

Tinni Ernsjöö Rappe

TINNI ERNSJÖÖ RAPPE,

director, Art Initiative and Literary Agenda, Handelshögskolan i Stockholm.

– Det är ett sätt att uppleva världen ur en annan människas perspektiv. Det vidgar empatin, ökar reflektionsförmågan och väcker existentiella frågor som i förlängningen kan skapa trygghet inför tillvarons komplexitet. Och det är något chefer behöver.

– Vi erbjuder våra studenter att delta i en bokcirkel där de under ett år läser och diskuterar sju aktuella skönlitterära verk.

Anders Johansson

ANDERS JOHANSSON,

business implementation officer, Husqvarna Construction. 

– Det ökar förmågan att hålla fokus. Att berätta historier är en kraftfull metod för att involvera människor, och det har blivit ett sätt för mig att uppnå mina mål. Jag ledde nyligen en workshop om något så torrt som kravhantering. Genom att beskriva det med hjälp av en privat anekdot tror jag att jag lyckades levandegöra något som annars ingen skulle ha lagt på minnet.