
FRÅGA MENTORERNA
Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.
Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se
FRÅGA: Jag är chef på ett mindre konsultbolag och upptäckte av en tillfällighet att en av mina medarbetare skriver mycket om företaget på en Facebooksida. Det är mest negativa saker, fast lite skämtsamt skrivet, och inläggen har fått likes av flera av hans kollegor. Jag tycker att det känns både olustigt och lite ledsamt att de inte tar upp de här synpunkterna med mig personligen. Samtidigt är jag osäker på om jag kan prata med medarbetaren om det, jag vill ju inte framstå som någon som snokar i personalens privatliv. Hur kan jag hantera detta?

SVAR: Negativa uttalanden som skrivs på ett skämtsamt sätt kan uppfattas som både nedlåtande och förlöjligande. Jag tycker därför att du ska prata med din medarbetare och fråga vad kommentarerna står för.
Du behöver varken ursäkta eller acceptera den här typen av beteende. Däremot är det viktigt att förstå vad inläggen fyller för funktion. Vad har medarbetaren för behov och intention med sin kommunikation? Rör det sig om ett illa dolt missnöje? Känner sig personen inte uppskattad eller sedd? Hur kan ni i så fall ändra på det? Vill personen provocera och använder inläggen som en form av härskarteknik? I så fall behöver hans kollegor veta att du inte accepterar detta.
I dag är det mer regel än undantag att både medarbetare och chefer ser varandras Facebookinlägg, avsiktligt eller oavsiktligt. Jag tycker därför inte att du behöver oroa dig för att framstå som att du snokar. Var transparent och berätta vad du har sett. Säg att du uppskattar om medarbetaren kan ta eventuella förbättringsförslag direkt med dig i stället för att offentliggöra dem.
Förklara vad det skapar för signaler och kan få för konsekvenser. Att sprida nedvärderande åsikter om ert företag äventyrar både varumärke, kundrelationer och rykte i branschen. Dessutom sätter det din tillit till medarbetaren på spel.
Öppna upp och lyssna in åsikter om hur företaget kan göra annorlunda och diskutera gärna detta i teamet. Med ett inkluderande förhållningssätt, där medarbetare kan uttrycka vad de tänker och känner, blir det svårare att skriva negativa saker om företaget eftersom alla bjuds in att säga sitt.
ALEXANDRA THOMAS
GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och skribent. Jobbar med ledarskap och teamutveckling.
ÅLDER: 43 år.
KARRIÄR: Facilitator, mentor och manusförfattare.