Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Hans uppdrag: återuppbygga Oceana

Thomas Sjöstrand stod redo att inviga Lisebergs vattenland Oceana. I stället brann det ned. Nu leder han återuppbyggnaden.
Noa Söderberg Publicerad
Ett år efter branden - Oceana byggs upp igen. Thomas Sjöstrand, Vd för Lisebergs jubileumsprojekt, leder återuppbyggnaden. Foto: Anna-Lena Lundqvist

Vad gjorde du den 12 februari 2024, när Oceana brann?

– Det var vecka 7 och jag var med min familj i Idre. När jag stod i liftkön började det vibrera i min ficka. Jag tog upp mobilen och fick se brandbilder, missade samtal och sms. Det var ganska direkt efter händelsen. Jag hoppade av på mittstationen och åkte till vår stuga. Klockan 10.30 satt jag med i vårt gemensamma krisledningsmöte och fyra timmar senare satt jag i bilen på väg hem till Göteborg.

Hur upplevde du tiden efteråt?

– Jag brukar säga att det var några av de värsta veckorna i mitt liv. Vi visste tidigt att vi hade en saknad kollega. Jag var i avstämningsmöten med polis och räddningstjänst samtidigt som jag hanterade medarbetarna, en utvecklingsavdelning där alla jobbade med projektet.’

Hur får man en hel organisation att byta fokus och börja om?

– Under själva akutskedet tror jag att det är viktigt att du är mänsklig och det är ju inget du kan spela. Vi grät ihop och sörjde det som hade skett. Det fick också gruppen, cirka tio personer som jobbade tajt tillsammans, att bli mer sammansvetsad.

– Men det är också lätt att gå ner i en spiral och deppa ihop. Man får ta små steg och ha delmål, och se till att alla känner att de växer tillsammans i det.

Vad pågår på byggarbetsplatsen just nu?

– Vi är i rivning och sanering. De sista limträbalkarna plockas ned. Några blev direkt skadade av branden, några hoppade ur sitt fäste i samband med explosionen. Tornet är beställt. Det består av prefabricerade element, så de har börjat monteras. De nya bågarna kommer i februari – de väger 22 ton styck.

En person kom inte hem den här dagen. Hur har ni hanterat det under återuppbyggnaden?

– Vi är ständigt påminda om det. En vecka efter händelsen hade vi en minnesstund med familjen. Det var otroligt tufft för alla, men nödvändigt. Vi har också en löpande dialog med familjen, på deras villkor.

– Vi i gruppen har ett foto på Patrik med ett elektriskt ljus och det brukar komma en ny blomma eller liknande varje vecka. I vårt fikarum ser vi Patrik varje dag. 

Så här kommer vattenlandet Oceana i Göteborg att se ut när allt är klart om några år. Foto: Liseberg/Quarry Fold Studio

THOMAS SJÖSTRAND

GÖR: Vd för Lisebergs jubileumsprojekt, där Oceana ingår.

BAKGRUND: Hotellchef hos Nordic Choice Hotels. Vice ordförande i arbetsgivarorganisationen Visita. På Liseberg sedan 2008.

UTBILDNING: Handelshögskolan, Göteborgs universitet.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Anställda listar chefers värsta brister

Chefer i Sverige är otydliga, orättvisa och obeslutsamma. Men framför allt är de kassa på att kommunicera, visar en ny undersökning från jobbsajten ManpowerGroup, där anställda fått lista chefernas sämsta egenskaper.
Johanna Rovira Publicerad 14 februari 2025, kl 06:01
Dumma chefer. Två chefer som skriker i telefon och megafon.
Chefernas största misstag - enligt de anställda. Vilkets chefsbeteende skapar mest missnöje på arbetsplatsen och hur man kan förbättra ledarskapet. Foto: Colourbox.
  1. Kass kommunikation


    En fjärdedel av de tillfrågade menar att den värsta egenskapen hos den närmaste chefen är att denne är ”ineffektiv i sin kommunikation”. Nästan lika många anser att chefen inte förmår ge tydliga instruktioner. Förmodligen handlar det inte om en chef med talfel som mumlar i skägget, utan om onåbarhet och oförmåga eller direkt ovilja att tala om vad hen menar och vad som faktiskt gäller. 

     

  2. Inkonsekvent och orättvis

    Att inte leva som man lär är en klassiker. Många chefer tror att reglerna på jobbet - eller arbetsmarknaden - inte är applicerbara på just dem. Orättvisa kan också handla om att man behandlar medarbetare olika och håller sig med en klick ja-sägande gullegrisar. En infernalisk chef kan till och med medvetet agera inkonsekvent för att försätta personalen i ett tillstånd av osäkerhet och rädsla. 17 procent av de tillfrågade menar att deras närmsta chef är inkonsekvent och nästan lika många, 14 procent, anser att chefen är orättvis. 

     

  3. Obeslutsam, oorganiserad och odisciplinerad

    Chefer måste ju också få ha fel och brister, men uppenbarligen förväntar vi oss att de inte ska vara veliga och slarviga eftersom de trots allt har ett visst ansvar och följaktligen också tjänar mer än oss andra. 15 procent av de tillfrågade retade sig på chefens obeslutsamhet och nästan lika många   kryssade i alternativet oorganiserad och odisciplinerad

     

  4. Oflexibel och respektlös

    Det lustiga är att när arbetsgivare talar om flexibilitet, så menar de generellt inte samma sak som deras anställda. De menar oftast att underhuggarna ska vara beredda att rucka på sin tillvaro för att jobba lite mer, längre, oftare och för lägre lön. Samtidigt är åtminstone 11 procent av cheferna, om man ska tro undersökningen, ovilliga att vara smidiga och flexibla. En tiondel brister dessutom tydligen i respekt för sina anställda. 

     

  5. Bromskloss

    Nio procent av de tillfrågade anser att chefen är ”ett hinder för min utveckling” och åtta procent uppger att chefen är motståndare till förändring och nya idéer, enligt rapporten. Om det beror på rädsla för att bli omsprungen eller på ren och skär maktfullkomlighet, förtäljer inte undersökningen Global Talent Barometer från ManpowerGroup. 

     

Brasklapp 

37 procent av de tillfrågade anser att inte någon av de förvalda negativa egenskaperna stämmer in på deras närmaste chef. Det kan tolkas som att de är fullt och fast nöjda med sina chefer, men det kan inte uteslutas att resultatet beror på att det saknades vissa alternativa egenskaper i frågeformuläret.