”Vi söker en ambitiös, logisk och snabblärd stjärna som är högfungerande i ett högt tempo”.
Det här är ett exempel på en påhittad mening som kan avskräcka många från att söka ett jobb – trots meriter. Det är också bakgrunden till Jenifer Clausell-Tormos techprodukt för jämlik rekrytering.
Ett vanligt argument när chefer förklarar varför deras organisation är så homogen är att de inte får tillräckliga många kompetenta sökande.
– Det få rekryterare vet är att företagens annonser ofta stöter bort kvalificerade personer med sitt värdeladdade och stereotypa språk, säger Jenifer Clausell-Tormos, grundare av mjukvaran Develop Diverse som lanseras i Sverige.
Funkar som rättstavningsprogram
Systemet fungerar som ett rättstavningsprogram som letar språkfel och föreslår synonymer till värdeladdade uttryck. Användaren kopierar in sin platsannons och får förslag på förändringar och motiveringar till vilka grupper som riskerar att avskräckas med vilka ord.
Man får också en alternativ ord-lista som tas fram av it-företagets anställda forskare inom språk, psykologi och sociologi.
– Vi undersöker den aktuella forskningen om stereotyper om andra. Det blir ett ramverk som vi använder. Sedan har vi en språkalgoritm vi kan skala upp och som vi också validerar med beteendestudier och kundtester, säger Jenifer Clausell-Tormos som själv har en bakgrund inom biotech.
"Motiverad" bättre än "ambitiös"
Om företag söker en ”ambitiös” person kan det vara ett ord som får människor att känna sig obekväma medan ordet ”motiverad” får fler att söka enligt forskare.
Språket i jobbannonser granskas av mjukvaran utifrån alla diskrimeringsgrunder, till exempel ålder. Det tilltalar fler oavsett ålder om arbetsgivaren söker en som är ”engagerad” och har "relevant erfarenhet" snarare än en som är ”snabblärd” visar företagets analyser.
Ord som ”enastående” om en kandidat (outstanding, great) kan avskräcka kvinnor och personer från underrepresenterade grupper i samhället.
– En formulering om en växande, eller expansiv verksamhet eller en arbetsplats i utveckling är mer tilltalande för fler, säger Jenifer Clausell-Tormos.
Enligt henne får de kunder prövat programmet både fler och ett mer representativt urval av jobbsökande. Verktyget mäter också hur inkluderande de som söker jobb själva känner sig. Företagen får ofta bättre betyg efter att ha använt verktyget ett par gånger.
– Det här arbetet tar tid. Fördomar är oftast omedvetna och det är ett stort arbete att förändra sitt synsätt, säger Jenifer Clausell-Tormos.
"Vi har alla fördomar"
Samtidigt vill hon inte skuldbelägga någon individ för hur det ser ut.
– Vi har alla fördomar, vår hjärna försöker kategorisera. Men vi måste förstå att det kan påverka människor negativt. Jag ser ett behov av att göra folk medvetna om vilka interna föreställningar vi har.
Något hon tycker är positivt är att en mer neutral rekrytering påverkar den vardagliga tonen på företagen eftersom man blir mer medveten om stereotyper.
– Det sker ett lärande när man visualiserar sina fördomar och vilka grupper som avskräcks från företaget. Våra undersökningar visar att det inte bara påverkar vilka som söker jobben utan att det också gör intervjuprocessen mer inkluderande.
Växte upp i Spanien
Jenifer Clausell-Tormos bildade det egna företaget ur en frustration över de villkor hon själv sett.
– Jag växte upp med traditionella könsroller i Spanien där kvinnor både skulle sköta hushållet och jobba, men män bara jobba. Det väckte frågor: Varför skulle jag göra vissa saker bara på grund av mitt kön?
Sedan dess har hon utbildat sig inom kemi och arbetat inom bioteknik i Spanien, Frankrike, Storbritannien och Danmark, där hon lever idag.
– När jag lämnade mitt uppväxtland Spanien kunde jag även börja se fördomar om etnicitet. Jag har arbetat med forskare från hela världen och märkt att ursprungsland och hudfärg tyvärr påverkar möjligheter, säger hon.
Efter att ha skaffat sig ”tillräckliga kunskaper inom tech för att kunna göra skillnad” grundande hon sitt eget företag.