Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Social kompetens - ett maktmedel på jobbet

Har du social kompetens? Frågan ställs i både rekryteringssamtal och annonser men har en problematisk baksida, visar en ny avhandling från Stockholms universitet.  
Lina Björk Publicerad
Anställningsintervju. Två personer ställer frågor och den intervjuade sitter med fötterna på bordet och blåser stor bubbla tuggummi. Nonchalant.
Social kompetens betonas som viktigt för att få eller behålla ett jobb. Men vad innebär begreppet egentligen och hur används det i samtal, rekryteringar och annonser?   Foto: Colourbox.

En god vän till Ann J Sandén återberättade en händelse på jobbet där en arbetskamrat inte hade fått någon löneförhöjning för att chefen ansåg att medarbetaren saknade social kompetens. Det spred sig snabbt i korridorerna och snart var det allmänt känt att det var viktigt med social kompetens för att få bra påslag på lönen.
Men vad innebär begreppet social kompetens egentligen? Och hur används det i samtal, rekryteringar och annonser?  

- Tidigare hade jag sett begreppet som harmlöst och ofarligt, men det blev en ny infallsvinkel för mig att uttrycket kunde ställa till problem på en arbetsplats. Som det här exemplet, genom att negativt särbehandla en anställd, säger Ann J Sandén, socionom och pedagog som nu har skrivit en avhandling om ämnet.

Kan användas för att manipulera

I avhandlingen har hon analyserat annonser, ansökningsbrev och intervjuat personer som jobbar kring hur de uppfattar begreppet. Resultatet visar att social kompetens ligger mycket i betraktarens öga. Ibland används det som egenskaper eller förmågor men lika ofta förväntas vi förstå innebörden utan närmare förklaring.

Ett problem blir det när social kompetens används i kravspecifikationen för ett jobb utan att man förklarar vad man menar när man pratar om social kompetens. Enligt Ann J Sandén kan det till och med användas manipulerande.

- I mina studier såg jag att begreppet var väldigt förknippat med krav på att vara social och anpassa sig. Det kan också användas avsiktligt för att få människor att inordna sig i ledet, säger hon.

Ska arbetsgivare sluta slänga sig med uttrycket social kompetens?

- Jag tänker att man kan se avhandlingen som ett inlägg i en diskussion. Det går visst att använda sig av social kompetens i intervjuer och annonser, men då ska man också definiera tydligt vad det är man menar och vad som krävs av personen som söker jobb.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Så bemöter du en foliehatt på jobbet

Ledningen är ond, alla är emot mig, min chef motarbetar mig. Konspirationsteorier kan frodas i det lilla och det stora. Så motverkar du dem, enligt folkbildaren och ufo-experten Clas Svahn.
Lina Björk Publicerad 6 oktober 2025, kl 06:01
Foliehattar och Clas Svahn. Så sprids konspirationsteorier på arbetsplatsen – och så kan du som chef eller kollega förebygga dem, enligt experten Clas Svahn.
Har du kollegor som är övertygade om att chefen är en ondsint rymdvarelse och ledningsgruppen egentligen bara är ute efter att sätta dit de anställda? Konspirationsteorier gror där maktlöshet slagit rot. Men det finns saker att göra, säger folkbildaren Clas Svahn. Foto: Shutterstock/Stefan Svensson

En konspirationsteori är just en teori, men har en förmåga att sprida sig. Indicier görs till bevis och något påstås vara sant, för att vi inte vet säkert att det är falskt.  Hos vissa blir bristen på information ett tecken på att konspirationen faktiskt existerar. Även på jobbet kan myter och teorier få fart. 

Varför uppstår konspirationsteorier på arbetsplatsen?

– Konspirationsteorier skapas för att det finns ett underskott av det man vill veta. Ofta beror det på att exempelvis ledningen inte berättar allt de vet och då skapas en alternativ bild. Även om man försöker rätta till felet i efterhand så hjälper det inte. Då har man skapat en misstanke och människor tror att det som berättats är ytterligare en dimridå, säger Clas Svahn.  

Finns det ett behov av konspirationsteorier på jobbet för att skapa gemenskap? 

– Det finns alltid ett behov av att vara som alla andra och höra till en grupp. Men de bubblorna som skapas av detta är inte av godo. När jag jobbade som skyddsombud så träffade jag anställda som hävdade att de hade ledningen emot sig. Det berodde oftast på att de inte hade tillgång till ledningens öra. Det fanns ingen som såg dem eller lyssnade. Det skapades ett vi och dem, en yttre fiende. Det gav en känsla av gemenskap men orsakade också polarisering mellan grupper. 

Vilka medarbetare är mest sårbara för konspirationer?

Kan mina kollegor ha egenskaper som gör dem mer sårbara för konspirationsteorier? 

– Ja, människor som upplever sig maktlösa, som inte blir lyssnade på eller sedda har större benägenhet att fastna i alternativ information. Som chef och ledare är det viktigt att skapa aktiviteter som svetsar samman gruppen. Att vara en närvarande och omtänksam ledare är väl investerad tid. 

Hur ska jag bemöta en foliehatt till kollega?

– Det är tufft. De som är mest förlorade i konspirationsteorier är svåra att rubba. Jag träffade en kvinna som trodde att jorden var platt för några månader sedan. Ingenting jag sa bet på hennes övertygelse, det var bara ytterligare bevis för att allt var en stor sammansvärjning. Fakta är sällan lösningen, däremot om man kan visa andra ”plattjordare” som erkänt att de haft fel, kan det få effekt. 

Så kan chefer och kollegor bemöta konspirationsteorier

Hur kan en arbetsplats motverka konspirationsteorier?

– Var transparent och informera om förändringar. Och som ledning – var närvarande och tillgängliga. När jag växte upp gick det att få tag på Olof Palme på telefon. Ska man få tag på ett företag i dag hamnar man i bästa fall hos en pressavdelning, i värsta fall hos en AI-styrd chatt. Samhället har blivit mer stängt i dag och när det inte går att få tag på dem som sitter på svaren beger man sig någon annanstans. Konspirationsteorier är den maktlösas sätt att hantera situationen.