En god vän till Ann J Sandén återberättade en händelse på jobbet där en arbetskamrat inte hade fått någon löneförhöjning för att chefen ansåg att medarbetaren saknade social kompetens. Det spred sig snabbt i korridorerna och snart var det allmänt känt att det var viktigt med social kompetens för att få bra påslag på lönen.
Men vad innebär begreppet social kompetens egentligen? Och hur används det i samtal, rekryteringar och annonser?
- Tidigare hade jag sett begreppet som harmlöst och ofarligt, men det blev en ny infallsvinkel för mig att uttrycket kunde ställa till problem på en arbetsplats. Som det här exemplet, genom att negativt särbehandla en anställd, säger Ann J Sandén, socionom och pedagog som nu har skrivit en avhandling om ämnet.
Kan användas för att manipulera
I avhandlingen har hon analyserat annonser, ansökningsbrev och intervjuat personer som jobbar kring hur de uppfattar begreppet. Resultatet visar att social kompetens ligger mycket i betraktarens öga. Ibland används det som egenskaper eller förmågor men lika ofta förväntas vi förstå innebörden utan närmare förklaring.
Ett problem blir det när social kompetens används i kravspecifikationen för ett jobb utan att man förklarar vad man menar när man pratar om social kompetens. Enligt Ann J Sandén kan det till och med användas manipulerande.
- I mina studier såg jag att begreppet var väldigt förknippat med krav på att vara social och anpassa sig. Det kan också användas avsiktligt för att få människor att inordna sig i ledet, säger hon.
Ska arbetsgivare sluta slänga sig med uttrycket social kompetens?
- Jag tänker att man kan se avhandlingen som ett inlägg i en diskussion. Det går visst att använda sig av social kompetens i intervjuer och annonser, men då ska man också definiera tydligt vad det är man menar och vad som krävs av personen som söker jobb.