Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Det här stör vi oss på vid distansjobb

Odiskade kaffekoppar och högljudda medarbetare slipper vi på hemmakontoret. Men visst kan kollegorna reta upp oss även på distans.
Lina Björk Publicerad 12 september 2022, kl 13:21
trött man lutar huvudet i handen
Kollegor som alltid är sena till det digitala mötet eller glömmer att sätta på mikrofonen är några av de saker vi stör oss mest på vid distansjobb, enligt en ny undersökning.

Många tjänstemän uppskattar att få jobba hemma några dagar i veckan efter pandemin. Det hybrida arbetslivet erbjuder både möjligheter och utmaningar, inte minst när det gäller hur vi har kontakt med våra kollegor.

När Kantar Sifo på uppdrag av Blocket jobb frågade vad vi stör oss mest på hos våra kollegor i det hybrida arbetslivet såg listan ut så här:

  1. Att kollegorna inte är lika engagerade i arbetet, 24 procent
  2. Att de tar möten på språng/i bullriga miljöer 21 procent,
    Att de har svårt att hantera tekniken ( tex att de glömmer att sätta på mikrofonen) 21 procent,
  3. Inget, 17 procent
  4. Att vara sen till digitala möten, 16 procent
  5. Att ändra sig kring ifall man kommer att vara på kontoret eller inte, 12 procent samt att inte komma in till kontoret, även fast man har möjlighet, 12 procent
  6. Att inte sätta på kameran under videomöten, 10 procent
  7. Att vobba (jobba hemifrån samtidigt som man vårdar sjukt barn), 9 procent samt att inte ange om man arbetar hemifrån eller från kontoret, 9 procent
  8. Att inte ange om man tänker närvara digitalt eller fysiskt vid möten, 7 procent
  9. Att de mejlar/arbetar utanför kontorstid i större utsträckning än tidigare, 8 procent samt att de inte är lika socialt engagerade i sina kollegor 8 procent
  10. Att de jobbar (hemifrån) även fast de är sjuka, 6 procent
Jobbrelationer

7 sätt att bli en bättre talare

Rösten är vårt viktigaste uttrycksmedel för att skapa förtroende och motivation. Här är sju tips för att bli en bra talare – och behålla publikens intresse genom hela presentationen.
Publicerad 15 februari 2024, kl 06:04
Tecknad illustration av en kvinna i en talarstol som pratar inför publik.
Att tala inför folk kan kännas svårt. Här är 7 tips hur du använder din röst för att skapa förtroende och motivation. Illustration: Colourbox.

1.  HITTA RÄTT TEMPO

Karismatiska talare pratar ofta i ett lite snabbare tempo än normalt, vilket får dem att låta passionerade och självsäkra. Att hitta balansen kan dock vara svårt. Talar du för snabbt kan du låta nervös eller stressad, talar du för långsamt kan du låta uttråkad eller nonchalant.

 

2.  VÅGA VILA I PAUSEN

 Undvik utfyllnadsord som ”ööh” och ”liksom”. De stjäl fokus och du riskerar att åhörarna tappar intresset. Att i stället våga landa i pauser inger en känsla av självförtroende och ger lyssnarna möjlighet att processa det du sagt.

 

3. SPELA IN DIG SJÄLV

För att kunna jobba med din röst måste du lära känna den. Spela in dig själv och lyssna på hur du låter. Ge dig själv feedback, både positiv och negativ. Tänk på hur du använder melodi och tempo. Låter du uttråkad, nervös eller självsäker?

 

4. VÄRM UPP RÖSTEN

Värm upp rösten varje morgon för att få en god rösthälsa och bättre talteknik. En enkel övning är att använda ljudande konsonanter. Ta ett djupt andetag genom näsan och ljuda ut ett ”V” på ton tills luften tar helt slut. Det spelar ingen roll vilken ton du väljer, men du kommer att låta ungefär som en dammsugare. Repetera övningen tre gånger.

 

5. ANVÄND RÖSTENS VERKTYGSLÅDA

Tempo, talmelodi, paus, volym, tonalitet och betoning. Det är några av de verktyg du kan jobba med för att låta mer indragande och skapa dynamik när du pratar.

 

6. ANVÄND HÄNDERNA

Människor som pratar med händerna upplevs som mer trovärdiga. Gestikulera för att poängtera de ord som är viktigast. Tänk på att rörelserna ska kännas naturliga, inte överdrivna – spara dina ”jazzhands” till aw:n.

 

7. TALA PASSIONERAT

Det handlar inte bara om vad du säger – utan om hur. Håll en hög energinivå – tala med passion och ha ett öppet, självsäkert kroppsspråk. Då kan du få vem som helst att bli intresserad av vad du har att säga. Att låta det minsta ointresserad eller osäker smittar av sig på stämningen.

 

FÄLLOR ATT SE UPP MED!

Undvik att dricka kaffe, te och annat vätskedrivande precis innan presentationen, det torkar dessutom ut stämbanden. Känner du dig trött i rösten eller är hes ska du absolut inte viska – det skadar rösten mer. Känner du dig ofta trött i rösten bör du kontakta en sång[1]pedagog som kan hjälpa dig att hitta rätt talteknik.

Text: Vera Viksten

KÄLLA: Cecilia Brändström, röstcoach