Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Det här stör vi oss på vid distansjobb

Odiskade kaffekoppar och högljudda medarbetare slipper vi på hemmakontoret. Men visst kan kollegorna reta upp oss även på distans.
Lina Björk Publicerad 12 september 2022, kl 13:21
trött man lutar huvudet i handen
Kollegor som alltid är sena till det digitala mötet eller glömmer att sätta på mikrofonen är några av de saker vi stör oss mest på vid distansjobb, enligt en ny undersökning.

Många tjänstemän uppskattar att få jobba hemma några dagar i veckan efter pandemin. Det hybrida arbetslivet erbjuder både möjligheter och utmaningar, inte minst när det gäller hur vi har kontakt med våra kollegor.

När Kantar Sifo på uppdrag av Blocket jobb frågade vad vi stör oss mest på hos våra kollegor i det hybrida arbetslivet såg listan ut så här:

  1. Att kollegorna inte är lika engagerade i arbetet, 24 procent
  2. Att de tar möten på språng/i bullriga miljöer 21 procent,
    Att de har svårt att hantera tekniken ( tex att de glömmer att sätta på mikrofonen) 21 procent,
  3. Inget, 17 procent
  4. Att vara sen till digitala möten, 16 procent
  5. Att ändra sig kring ifall man kommer att vara på kontoret eller inte, 12 procent samt att inte komma in till kontoret, även fast man har möjlighet, 12 procent
  6. Att inte sätta på kameran under videomöten, 10 procent
  7. Att vobba (jobba hemifrån samtidigt som man vårdar sjukt barn), 9 procent samt att inte ange om man arbetar hemifrån eller från kontoret, 9 procent
  8. Att inte ange om man tänker närvara digitalt eller fysiskt vid möten, 7 procent
  9. Att de mejlar/arbetar utanför kontorstid i större utsträckning än tidigare, 8 procent samt att de inte är lika socialt engagerade i sina kollegor 8 procent
  10. Att de jobbar (hemifrån) även fast de är sjuka, 6 procent
Jobbrelationer

Här är yrket med flest otrogna

Drygt två av fem anställda har varit otrogna mot sin partner med en kollega. Det hävdar en brittisk undersökning som också avslöjar att gruppen säljare är mest benägen att hoppa över skaklarna tillsammans med en arbetskamrat.
Johanna Rovira Publicerad 10 november 2023, kl 06:06
En man med läppstiftmärken på skjortkragen och halsen.
Är jobbet en grogrund för otrohet? Enligt en brittisk undersökning är svaret ja. Hetast på gröten? Säljare. Foto: Colourbox.

Arbetsplatsen är tydligen en grogrund för otrohet. Runt 85 procent av samtliga otrohetsaffärer har sin upprinnelse på arbetsplatsen, enligt företaget Rant Casino som frågat 3 800 brittiska anställda om deras snedsteg. Av dessa erkände 1644 att de varit otrogna tillsammans med en kollega. Tilläggas ska att i begreppet otrohet räknades in allt ifrån en stilla flirt vid kaffemaskinen till att man faktiskt lämnat sin partner för en kollegas skull.

Hetast på gröten är tydligen säljare. 14,5 procent av alla som svarat att de gått bakom ryggen på sin partner, återfinns i den gruppen. Inom utbildning och vård har man uppenbarligen också ganska svårt att hålla sig på den äktenskapliga mattan och på fjärde plats återfinns anställda inom transport och logistik, där nästan 10 procent vänstrat med en kollega.

Farmaceuter och chefer mest trogna

Den som vill slippa bli bedragen bör satsa på en farmaceut. Chefer, konsulter och egenföretagare är också hyfsat trofasta eller förnekar åtminstone att de prasslat med en kollega. Bara 0,1 procent av dessa erkänner otrohet.

En fjärdedel av alla kärlekskranka har inlett sin kurtis på själva arbetsplatsen, medan drygt var femte lagt in stöten på arbetsrelaterade fester eller event, typ julfesten. 14 procent föll för frestelse att vänsterprassla på en konferensresa eller någon annan form av arbetsrelaterad resa.

22 procent av de trolösa lyckades dölja sitt snedsteg helt från sin parter, men resten blev ertappade.  17 procent blev påkomna för att en annan kollega röjde det amorösa äventyret för en bättre hälft, men det förekom också att kärleksaffären avslöjades frivilligt på grund av dåligt samvete eller uppdagades på sociala medier bland annat.  För 3,7 procent avslöjades otroheten genom att smittskyddslagen tvingade fram ett erkännande.