Annons
Annons
  • Känner du dig lite mer trött den här årstiden? Här är fem tips för att övervinna mörkret och rusket under hösten och vintern. Foto: AP och Shutterstock.

Hösttrött? Så överlistar du mörkret och rusket

Publicerad 5 november 2021, kl 06:00

Solen är njugg så här års och värre blir det. Mörkret suger musten ur många av oss men det finns knep som gör det lite lättare att härda ut till ljusare tider, även om forskningen är oense om vissa av effekterna.

Gå ut. Det känns som ett hån att tala om dagsljus vissa dagar när det är regnigt och ruggigt och motståndet mot att gå ut är gigantiskt. Men dagsljuset finns där och det gör gott, molnen till trots. I synnerhet morgonljuset ger energi, enligt forskning.

Läs mer: Mest uppiggande ljuset före klockan 10 

Ljusterapi? Värdet av ljusterapi kan varken förkastas eller bekräftas på grundval av de studier som finns, ansåg Statens beredning för medicinsk och social utvärdering för några år sedan och det tycks fortfarande vara en vetenskaplig kunskapslucka. För den som vill testa själv finns en mängd så kallade ljusterapilampor på marknaden.

Motion. Att röra sig regelbundet och vara fysiskt aktiv tycks vara universalmedlet mot allt, det funkar alltså också mot hösttrötthet i synnerhet om du motionerar utomhus. Du sover bättre, blir piggare och motion har dessutom gynnsam effekt på koncentration, minne, kreativitet och stresstålighet, hävdar förespråkarna.

Läs mer: Ta hand om din inre zombie

D-vitamin. Du kan bli trött och nedstämd när det D-vitaminlager som byggts upp under sommaren ebbar ut. Det blir extra viktigt att få i sig D-vitamin nu när solen inte levererar. D-vitamin finns bland annat i fet fisk, mjölk och ägg, enligt Livsmedelsverket.

Lev livet. Motstå frestelsen att kura ihop under en pläd och invänta ljusare tider i socialt ide i skenet av deppiga stearinljus. Gör i stället som föreningen Mörkret och kylans glada vänner  –  se den mörkare årstiden som en möjlighet att äntligen få tid över till en massa roliga och sociala aktiviteter.

 

Johanna Rovira
Johanna Rovira
[email protected]