Hoppa till huvudinnehåll
Stress

Så slipper du bli utbränd

Har jobbstressen börjat krypa sig på igen? Läs tipsen från stressexperten för att inte gå in i väggen.
Elisabeth Brising Publicerad
Stressad kvinna.
Cirka 25 000 personer sjukskrivs av utmattning varje år. De flesta är kvinnor. Foto: Shutterstock

Känns det som att du springer i ett hamsterhjul som aldrig slutar snurra? Ta varningssignaler om stress på allvar och bromsa innan det är för sent. I värsta fall kan långvarig stress leda till att du drabbas av utmattning eller annan psykisk och fysisk sjukdom.

De flesta som blir utmattade i Sverige blir det på grund av stress på arbetet, ibland i kombination med påfrestningar i privatlivet. Men det går att motverka ett stressat beteende.

Fika, promenader och en öppen dialog kan göra stor skillnad enligt Susanne Ellbin, specialistpsykolog vid Institutet för stressmedicin, ISM. Här ger hon sina bästa råd för att förebygga utmattning.

Så motverkar du stress på jobbet

1. Sätt rimliga krav. Fundera över om du har en rimlig arbetsbelastning. Det handlar om att hitta en balans mellan kraven på dig och de resurser du har tillgängliga. Ju mer kontroll du känner att du har över ditt arbete desto mindre risk att du blir utmattad, visar forskning.

2. Återhämtning är a och o. Ta vilopauser under arbetsdagen. Det är ingen slump att vi har arbetstid 08-17 med lunchrast och två fikaraster. Schemat är anpassat efter hur vår hjärna fungerar och hur vi kan koncentrera oss. 

3. Flytta dig från datorn när du tar pauser. Gå och fika med kollegor. Ta en promenad. Gå själv, eller ta ett gå-möte, gärna i naturmiljö.

4. Använd vilrummet. Är du inne i en stresspiral kan det ibland kännas bättre att vila en stund eller ta en promenad än att fika och vara social.

5. Våga prata med chefen. Om du känner att du inte hinner med ditt arbete inom arbetstiden – ta ett samtal med din chef och be om hjälp att prioritera bland arbetsuppgifterna.

6. Ge inte upp. Om chefen inte lyssnar - skriv ner vad du ser inte fungerar. Bolla med en kollega – är det fler som upplever arbetsmiljön som stressig? Ta upp problemet på en arbetsplatsträff.

7. Kontakta facket. Om dialog inte hjälper – vänd dig till ditt fackförbund. Om du inte har ett lokalt arbetsmiljöombud kan du vända dig till Unionens rådgivningstjänst.

8. Värna sociala möten. Så länge vi känner gemenskap med och stöd från arbetskamrater klarar vi ganska mycket. Vi behöver småprata och skratta, det gör att vi tål mer stress.

9. Var stolt över jobbet eller byt. Om man har olika värdegrund som arbetsgivare och arbetstagare skapas lätt en etisk stress som är ohälsosam. 

Så boostar du dig mot stress utanför jobbet

1. Motionera. Man kan inte bota en stressig arbetssituation med motion, men du kan troligen bli mer motståndskraftig enligt studier.

2. Sov ut. Sömnen är en jätteviktig del av återhämtningen. Gå och lägg dig i tid. Varva ner. Släck ner skärmar och lampor och gör lugna aktiviteter på kvällen. Undvik att dricka kaffe sent på dagen om det gör dig uppvarvad.

3. Lyssna på signalerna. Lär känna din kropp och vad du behöver. Det som föregår en utmattning är en uppvarvning som man brukar känna av själv.

4. Ta en semesterdag. Att ta ut enstaka semesterdagar då du gör något du tycker om kan vara ett sätt att återhämta sig efter en stressig period.

5. Sök stöd för privata problem. Relationsproblem kan bidra till utmattning. En annan tydlig riskfaktor är att ha barn med särskilda behov. Då behöver man mer frigjord tid i vardagen.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.