Efter min senaste resa kunde jag inte sluta fråga folk i min omgivning. En del undrade om det kunde bero på jordens rotation, andra sa att det nog hade varit motvind. Men det kan väl inte alltid blåsa likadant?
Jag var tvungen att kontakta någon däruppe. Per Anders Norén, chefspilot för SAS 737-flotta, bekräftade teorin om motvind.
- Det är alltid västliga vindar över Nordatlanten, mer eller mindre starka. Man kan se det om man tittar på en vindkarta. Det är bland annat Golfströmmen som påverkar vindriktningen. Det finns en differens mellan Stockholm och Bangkok också, men den är större mellan Europa och amerikanska ostkusten och är också beroende av årstid.
Hur är det med luftgropar? Hur mycket faller planet när man precis klarar att hålla kaffemuggen så att det inte skvimpar ut?
- Det är inte som att det fattas luft någonstans och man faller inte i höjd, så luftgrop är egentligen inte rätt uttryck. Man kan likna turbulens eller skakningar med vågor på vattnet. När man flyger in i en jetström eller ut ur den blir det gropigt, men när man befinner sig mitt i den märks det inte. I medvind är jetströmmar fördelaktiga, i motvind försöker man undvika dem.
När är det som finast uppe luften?
- När det är gryning respektive skymning, då kan det bli fina färger. Månsken på natten är också vackert. Vi är en privilegierad grupp, vi får se solen varje dag.
Ja, där sitter ni och njuter i era pilotglasögon. Får ni dem gratis?
- Nej, det får vi inte. Men de sitter ofta på för det kan bli ganska ljust.
Berätta om några speciella flygplatser att landa på.
- De grekiska öarna har många vackra flygplatser. Innsbruck i Österrike ligger i en dalgång och Funchal på Madeira har speciella vindar och myndigheterna i respektive land kräver en särskild utbildning för oss som ska landa. Även i Nordnorge försvåras landningen av berg och väderlek.
Tycker du att det är lika roligt att flyga nu som när du var ny?
- Ja det är lika kul. Jag kan njuta mer nu när jag har rutin.
Hur kan en arbetsdag se ut?
- Senast flög jag Arlanda-Kalmar tur och retur på förmiddagen och Arlanda-München tur och retur på eftermiddagen. Vi får ett nytt schema varje månad. Vi som arbetar på medeldistanssträckor flyger inrikes, inom Europa och charter till Egypten. Man kan flyga dagsturer eller i en slinga och vara borta en till fyra nätter. Jag kommer oftast hem till kvällen, jag har valt att ha det så.
Är det sant att ni piloter äter olika mat för att minimera risken för magsjuka?
- Ja, vi äter faktiskt olika mat. Allt för att vara på den säkra sidan.
Får du som chefspilot välja först?
- Ha, ha, nej, det är ett demokratiskt val. Vi gör det i kamratlig anda.
Min kollega Linda undrar om piloterna får äta så mycket godis de vill. Det har hennes son läst i Halvanböckerna.
- Nja, det är en sanning med modifikation. Vi får in allt möjligt, även godis, och kabinpersonalen brukar säga i skämtsam ton att piloter äter hela tiden.
Vad ville du bli när du var liten?
- Lokförare. Så jag fick i alla fall köra något.