Hoppa till huvudinnehåll
Karriär

Därför ska du våga använda Linkedin

Alla verkar ha fattat grejen med Linkedin, världens största karriärnätverk. Alla utom du. Men det är aldrig för sent att lära sig. Det menar experten Linda Björck.
Petra Rendik Publicerad
Shutterstock
På Linkedin finns över 610 miljoner potentiella kontakter. Shutterstock

Facebook och Instagram, kanske till och med Twitter, kan upplevas som lite snällare, alldagligare och mer förlåtande än det seriösare och affärsmässiga Linkedin, där alla användare verkar vara superproffs med gigantiska nätverk och gedigna cv:n som tål att synas.

Men det ena utesluter inte det andra – det handlar om olika plattformar som också ska användas olika. Rätt använt kan Linkedin, som är mycket mer än ditt cv på nätet, boosta din karriär, menar Linda Björck, social media manager och Linkedinproffs.

– Möjligheterna är många och bredden stor. Och alla har varit nybörjare en gång, snegla inte på andra som är på en helt annan nivå. De har också en gång börjat på noll, säger Linda Björck.

Vad innebär då ”rätt använt”?

A och O på Linkedin är att vara aktiv så att du blir synlig. Och för att vara aktiv krävs att du skaffar en profil. Men innan du börjar, bestäm dig för vad du vill ha ut av Linkedin. Varför vill du finnas där? Vilket är ditt syfte? Hur vill du uppfattas? Du kanske vill söka nytt jobb? Eller hitta nya kunder? Du vill marknadsföra dina kompetenser, stärka ditt varumärke, bygga nätverk. Eller hänga med i den bransch du befinner dig i. Vet du vad du vill blir det lättare att få ut maximalt av Linkedin.

– Det gäller bara att komma i gång. Lägg några minuter varje morgon på det. Gilla något inlägg. Släng i väg några kontaktförfrågningar och sedan är du i gång.

Vad ska jag tänka på när jag skapar min profil? Lindas råd är att inte lämna något åt slumpen, satsa på en hundraprocentigt komplett profil. Lär dig av proffsen, besök andras profiler och se hur andra gör.

Men låt oss börja med din profilbild.

– Det heter profilbild av en anledning. Det ska vara ditt ansikte på bilden, det ska tydligt framgå att du är du. Ett misstag som jag ser att många gör är att ta en bild rakt av från Instagram. Gör inte det, säger Linda.

Och inga bilder på barnen, husdjur eller från semestern. Bara jobb och karriär på Linkedin. Du behöver inte anlita en fotograf, det går bra att använda mobiltelefonen. Ställ dig mot en ljus vägg, tänk vad du vill förmedla till dem som läser din profil, le ditt mest professionella leende och ta bilden.

Vill du bli hittad av arbetsgivare gäller det att sticka ut

Rubriken. Här ska din yrkestitel framgå. Men inte bara. Du har två rader, använd dem, tipsar Linda. Tänk nyckelord eller sökordsoptimering. Vill du bli hittad av till exempel framtida arbetsgivare gäller det att sticka ut.

Är du ingenjör eller säljchef? Skriv det, men lägg till bransch, inriktning, specialkompetenser och annat som gör att du inte bara är en i mängden.

– Titel räcker inte. En gång sökte jag på vd – det dök upp flera hundra tusen. Använd utrymmet och jobba stenhårt på att hitta sökorden som visar vem du är och låt dem sedan genomsyra hela profilen, säger Linda Björck.

Sammanfattning, jobbeskrivning, utbildning och rekommendationer.

Nu har du chansen att bre ut dig lite mer. Var konkret och tydlig, beskriv vad du har gjort, vad du gör, vem du är och vad du kan. Skriv i jag-form. Var målande, rabbla inte bara en massa yrkestitlar. Känns det skrytigt? Inte alls, anser Linda.

– Jante fjante ska vi inte bry oss om, även om det är svårt. Precis som du väljer det bästa fotot av dig väljer du att visa ditt bästa jag i textform, det är ingen större skillnad.

Sökordsanpassa hela din profil men undvik generella och överanvända uttryck. Som sagt: du vill sticka ut.

Eftersom din profil är ditt digitala cv väger det tungt med rekommendationer från tidigare chefer, uppdragsgivare eller kollegor. Våga fråga – nästa gång är det din tur att ge.

Vilka misstag ska jag se upp med?

Vanligaste felet är att det går för lång tid mellan uppdateringarna, menar Linda och påminner om att är du aktiv blir du också synlig i flödet – hela grejen med Linkedin.

Ett annat misstag är att man glömmer att man är synlig för alla. Men såvida du inte gör något jättedumt är smärre misstag inget att hänga upp sig på, tycker Linda.

– Ingen kommer ihåg ett stavfel. Ta bort, gör om eller be om ursäkt och gå vidare.

Ett tips för att hålla en yrkesmässig ton är att förstärka eller styrka det du är bra på genom att kommentera och gilla ämnen som hör till ditt yrke eller din bransch. Däremot bör du undvika att prata för mycket om dig själv eller dina produkter, det blir tjatigt och tröttsamt i längden.

Hur är det med sekretessen?

Avsätt tid för att gå igenom alla inställningar, tycker Linda. Känner du dig osäker så fråga en kollega eller vän som är van att använda Linkedin.

Eller sök på nätet, det finns en mängd tips att ta del av. På Linkedin kan du aktivt välja om du vill visa allt för alla, endast delar eller bara för ditt nätverk. Du kan vara helt anonym också så att ingen kan se att du besökt deras profiler.

Här finns inget rätt och fel. Men hur var det nu igen – vad är ditt syfte med att finnas på Linkedin? Vill du synas för potentiella arbetsgivare eller utöka ditt nätverk vinner du på att vara så synlig som möjligt.

– Jag ser ingen nytta med att inte vara synlig, vi lever i en transparent värld. Om du råkar titta in på någon profil eller någon på din – det syns, men är ingen stor sak.

Hur skaffar jag mig nya kontakter och kan jag säga nej till förfrågningar?

Det finns ingen ”regel” att du måste vara schysst och tacka ja till kontaktförfrågningar från människor du inte känner, förklarar Linda. Men Linkedin fungerar ungefär som ett mingelparty i verkliga livet. Du knyter kontakter och pratar med andra som du inte känner.

Detsamma gäller om du vill utöka ditt kontaktnät. Det är naturligt att skicka förfrågningar till människor som inte är dina bekanta. Det kan vara någon du har hört tala på ett event eller någon som du tror skulle ha nytta av att vara i ditt nätverk, och vice versa.

Men skriv alltid ett personligt meddelande, en eller max två meningar där du skriver varför du vill ha kontakt med personen. Då är chansen mycket större att du får ett ja.

– Jag har runt 5 000 kontakter och jag känner verkligen inte alla, säger Linda.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Karriär

Hatet fick Lotta Vikström att lägga ned verksamheten

Linkedin-profilen Lotta Vikström har under flera år drivit ett rekryteringsbolag. Av branschkollegor har hon på senare tid fått så elaka kommentarer att hon tappat engagemanget och nu valt att lägga ned.
– Det finns nog ingen bransch där man pratar så illa om varandra som i rekryteringsbranschen, säger hon.
Carolina Högling Publicerad 12 mars 2025, kl 06:02
En bild på Lotta Vikström och en bild på en telefonskärm med apparna Facebook och LinkedIn.
Efter flera år i rekryteringsbranschen har Lotta Vikström valt att lägga ned sin verksamhet. Detta efter att under en längre tid ha fått elaka kommentarer och meddelanden från branschkollegor på sociala medier.
Foto: Carolina Högling/Colourbox

Lotta Vikström startade rekryteringsbolaget Be proud 2016. Ett företag som skulle se människan bakom cv:t och använda sig av personliga möten i stället för automatiserade tester. Hon har tidigare berättat för Kollega att hon inte tycker att personlighetstester är rätt väg att gå i rekrytering och att de snarare skrämmer bort lämpliga kandidater. 

Lotta Vikström 

Gör: Grundare av Be best som arbetar med utbildningar och rådgivning om arbetsmiljö. 

Ålder: 53 år. 

Bor: Stockholm. 

Lägger ned

Nu meddelar Lotta Vikström på Linkedin att hon lägger ned efter att motståndet med både hat och hot blivit för mycket. 

– Jag har känt under en tid att rekryteringsbranschen har väldigt stora utmaningar. Det har blivit en ganska bedrövlig bransch. Jag kände att jag inte vill vara en representant för den.  Jag fick hat i flöden och kommentarer. Människor har postat bilder på mig och jag har fått skärmdumpar från vänner och andra i branschen, säger hon. 

Lotta Vikström berättar att det är människor i samma bransch som skrivit om, och till henne och hon upplever att klimatet har förändrats. Samtidigt vill hon understryka att det också finns många som gör mycket bra i branschen. 

Det är inte som det varit förut när man hjälpte varandra och det fanns en gemensam tanke att vi ska hjälpa våra arbetssökande att hitta ett jobb. Det finns inte alls längre. 

Pågått i flera år

De elaka meddelandena och kommentarerna på sociala medier började redan för ett par år sedan när hon skrev inlägg om rekryteringstester och ifrågasatte hur bra de egentligen är. Då var tonen inte lika hård och Lotta Vikström upplevde att det var lättare att föra en diskussion. 

På senare tid har hatet eskalerat, hävdar hon. Lotta Vikström berättar att hon fått meddelanden och läst kommentarer som ”hur fan kan hon få plats i media?”, ”hon är en jävla amatör” och ”hon kan ingenting om forskning”. 

Efter jag skrivit en debattkrönika i Arbetsvärlden kände jag att jag inte orkar hålla på och försvara mig längre. En sådan här verksamhet bygger på att man själv vill och att det finns ett engagemang och driv och jag känner att det har tagit slut nu.

Under inlägget på Linkedin har Lotta Vikström fått mycket stöttning i form av positiva kommentarer vilket hon berättar har betytt mycket för henne. 

Framåt ska hon arbeta med sitt andra bolag Be best som hon tidigare har jobbat med parallellt med rekrytering. Be best arbetar med rådgivning och utbildningar om arbetsmiljö till chefer, medarbetare, elever och lärare.