Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Begränsad strejkrätt från och med augusti

I augusti begränsas strejkrätten. Den nya lagen har fått kritik från flera fackförbund, men Unionen tycker att det är bra.
David Österberg Publicerad 17 maj 2019, kl 10:23
Johan Nilsson/TT
Johan Nilsson/TT

I vintras kulminerade den mångåriga konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar. Hamnarbetarförbundet krävde ett eget kollektivavtal medan arbetsgivarna tyckte att det räckte med kollektivavtalet med Transportarbetareförbundet.

Hamnarbetarna lade flera konfliktvarsel. Arbetsgivarna svarade med flera lockouter. Inför hotet om total strejk löstes konflikten till slut och parterna enades om ett ettårigt kollektivavtal som är likadant som det som arbetsgivaren har med Transport.

Läs mer: "Strejkerna ökade trycket"

Konflikten – och andra liknande konflikter – fick regeringen att ta fram en lag om ändrad strejkrätt. Den innebär i korthet att det blir otillåtet att ta till strejk mot en arbetsgivare som redan har kollektivavtal med ett annat fackförbund.

Lagen bygger på en överenskommelse som arbetats fram av LO, TCO, Saco och Svenskt Näringsliv. Men när hamnkonflikten löstes tyckte flera LO-förbund att ändringen inte längre behövdes.

– Konflikten är ju löst och man har ju ett avtal, så det finns väl ingen anledning att lagstifta om något som inte kan hända, sa Pappers ordförande Matts Jutterström till Sveriges Radio i mars.

Även Byggnads ordförande, Johan Lindholm, var kritisk.

– Jag själv har funderat och jag har landat i att jag tycker inte att den här lagstiftningen behövs. Och som gammal snickare vet jag att man inte ska försöka reparera sådant som inte är trasigt, sa han till SR.

LO:s styrelse höll dock fast vid överenskommelsen.

Niklas Hjert, förhandlingschef på Unionen, tycker att lagändringen är bra.

– Sverige har en relativt oreglerad konflikträtt jämfört med många andra länder. Men den bygger ju på att parterna tar ansvar och använder konflikter för det de är tänkta för: att förhandla fram kollektivavtal. En del andra förbund har använt konflikter i andra syften, exempelvis för att försöka tränga undan ett befintligt kollektivavtal eller för att lösa rättstvister som borde lösas i domstol. Det visar att det har funnits en lucka i lagstiftningen. Nu får de förbunden leva under samma regler som alla andra redan lever under, säger han.

Riksdagen godkände den nya lagen i början av maj och den träder i kraft den 1 augusti i år.

Läs också: Därför strejkar vi så lite

Strejk

Unionen tar strid mot Tesla

Unionen ger sig in i Tesla-konflikten. Förbundet varslar om blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning.
Ola Rennstam Publicerad 2 maj 2024, kl 14:21
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Tesla-logo och Unionens fasad.
Unionen varslar om sympatiåtgärd i Teslakonflikten. Unionen varslar om blockad av allt arbete som DEKRA Industrial AB utför för Teslas räkning i syfte att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal. Foto: Janerik Henriksson/TT.
Martin Wästfelt, Unionen.
Martin Wästfelt.

Den 17 oktober i fjol varslade IF Metall om strejk på Tesla. Detta efter att LO-förbundet under en längre tid förhandlat med om att få till kollektivavtal på företaget. 
Unionen, som också har medlemmar på Elon Musks stora bilföretag, har hittills hållit sig utanför konflikten. Tills nu. 

Under torsdagen varslade Unionen om blockad av allt arbete som företaget Dekra Industrial AB utför för Teslas räkning. Syftet med åtgärden är att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal med IF Metall. 

Unionens sympatiåtgärder för kollektivavtal

– Unionen kommer i alla lägen försvara den svenska kollektivavtalsmodellen. Sympatiåtgärder handlar om solidaritet. För att stötta IF Metall och för att öka trycket på Tesla att teckna kollektivavtal varslar Unionen nu om sympatiåtgärder på Dekra, säger Martin Wästfelt, förhandlingschef, Unionen.

Unionen har hittills hållit sig utanför konflikten. Vad har förändrats som gör att det är rätt läge nu?

– Vi har kommit fram till att det är rätt läge att gå in i konflikten nu. Dels handlar det om att IF Metall önskar det här av oss och dels att det är en åtgärd som vi tror har effekt, men inte en monumental effekt. Stridsåtgärden har ett starkt stöd hos de berörda medlemmarna på Dekra, och omkullkastar inte tryggheten för de anställda där, säger Martin Wästfelt.

Varslet avser blockad av allt arbete som Dekra Industrial AB utför för åt Tesla på samtliga av Dekras anläggningar i Sverige. Enligt Unionen besiktigar Dekra bland annat de fordonslyftar som Tesla använder på sina verkstäder.

Konflikt med Tesla14 maj

Konflikten bryter ut den 14 maj kl. 14.00, om inte Tesla väljer att teckna kollektivavtal innan dess. Unionen utesluter inte att konfliktåtgärderna kan utvidgas om blockaden kringgås.

– Det här kommer ytterligare försvåra verksamheten för Tesla. Vi bedömer att det är en lämplig första åtgärd för att öka trycket och få Tesla att inse det orimliga och omoderna i sin hållning. Sen får vi se hur Dekra agerar och vilka eventuella åtgärder som får följa beroende på hur situationen utvecklar sig, säger Martin Wästfelt.

”Tesla är en oansenlig kund"

Dekra Industrial AB har 500 anställda på ett 40-tal orter i landet. Bolaget utför bland annat besiktningar av maskiner och utrustning inom industrin.

– Jag tror inte att det kommer att påverka oss nämnvärt. Tesla är en oansenlig kund i det stora hela, säger Mikael Schula, ordförande för en av Unionenklubbarna inom Dekra Industrial AB.