- Vem som helst får komma in till mig. Om jag visar att jag är orädd och att krisen är något jag vågar prata om skapar det trygghet. Det ger också mig tillfälle att ställa frågor och få feedback på vad som har fungerat och inte, säger Stefan Skarin.
För ett och ett halvt år sedan avslöjades att chefen för IAR Systems amerikanska dotterbolag hade lurat till sig stora belopp från företaget under lång tid. Att se polisen på sin arbetsplats föra ut en av cheferna var chockartat för de närvarande. Dessutom hade många av de anställda svårt att tro att personen, som hade stort förtroende inom företaget, verkligen var skyldig.
- Händelsen väckte misstro och besvikelse. Jag har lärt mig genom åren är att en kris alltid är en personlig upplevelse. Den första man tänker på är hur detta drabbar mig personligen. Kommer jag att förlora jobbet nu, kommer jag att kunna köpa det där huset? säger Stefan Skarin.
När det handlar om kriser av den här storleken inom företaget så sköter Stefan Skarin i inledningen all kommunikation själv. På det viset säkerställer han att alla får samma information. I detta läge samlade han alla anställda och berättade vad han och företaget visste om händelsen.
- Det är viktigt att vara öppen och ärlig. Sedan måste man ge det tid så att informationen får sjunka in hos var och en, säger han.
Stefan Skarin använder begreppet överkommunikation för att förklara hur mycket information som krävs till alla inblandade. Efter stormötet gavs flera tillfällen till möten både i mindre grupper och enskilt. Det behövs eftersom alla inte vågar ställa frågor i den stora gruppen. Dessutom uppstår nya frågor med tiden.
- Alla frågor är okej men däremot kan det finnas vissa som jag inte kan svara på av olika skäl och då säger jag det. Det viktiga är att man inte någonsin ljuger och att man behåller samma budskap oavsett i vilket forum man möter de anställda.
Stefan Skarins erfarenhet är att alla kriser är unika men att det går att träna på att hantera dem. I hans ledningsgrupp diskuterar man ständigt hur uppkomna kriser, stora som små, ska hanteras. De tar alla tillfällen att träna, för när en stor kris står för dörren gäller det att mycket sitter i ryggmärgen. Att ha en hög krismedvetenhet lärde han sig när han som nybliven vd för it-bolaget Nocom stod inför att varsla halva företaget när it-bubblan sprack i slutet på 1990-talet. Han beskriver tiden därefter som ett konstant krisläge under sex års tid som han lärde sig mycket av.
- I dag är jag mer noggrann, lyhörd och mer öppen på en gång. Jag har lärt mig att aldrig hoppas att problemen ska blåsa över snabbt utan utgår alltid från värsta scenariot.
På frågan om vad som är det svåraste med en kris svarar Stefan Skarin att det är att man själv blir berörd - som i fallet med dotterbolagschefen som var en bedragare.
- Jag blev också ledsen och besviken. I en kris är det hela tiden många beslut att fatta och det är svårt för ofta går det så fort. Allt blir väldigt händelsestyrt och man vet aldrig vad som kommer att hända. Därför är det så oerhört viktigt att ständigt öva och inte förlita sig på en krisplan som ligger i skrivbordslådan.