Varför ska man konkurrera när man kan hjälpa varandra? Marianne Holmberg är trött på bilden av den girige, känslokalla och snikna arbetsgivaren. Hon föredrar att skapa nätverk och samarbeta.
- Jag tror att det finns bättre sätt att göra affärer än att hålla inne med affärshemligheter och tävla om nya kunder.
I början av 2003 startade Marianne en talarförmedling, där hon hjälper till att förmedla kontakt till föreläsare, moderatorer och underhållare. Till en början var talarförmedlingen mycket blygsam, hon förmedlade runt 20 personer per år. I dag har hon närmare 650 kända och okända föreläsare i sin firma.
- Det gick bra för oss. 2009 bestämde jag mig för att vi skulle utöka vår personal och bli en till. Det var ett stort steg att bli arbetsgivare, jag har ju själv varit anställd och vet hur jag vill att det ska vara och inte vara på en arbetsplats.
Frihet under ansvar och möjligheten att styra de egna arbetstiderna var en självklarhet.
Marianne bestämde sig också för att teckna kollektivavtal med Unionen, för att inte göra några misstag i avtal och regelverk med semester, lön och utvecklingssamtal.
De kommande två åren gick som en dans. Verksamheten expanderade och förfrågningar om talare rullade in på daglig basis. Men sedan hände något. Lågkonjunkturen slog till.
- Gamla kunder ställde in, företag varslade, kommunerna hade köpstopp. Vi tappade en tredjedel av verksamheten och stod inför valet att säga upp vår anställda, eller riskera företagets överlevnad.
Marianne valde det första. Ett av de tuffaste beslut hon tagit. Både som människa och arbetsgivare.
- Hur säger man upp någon? Hur går en förhandling till? Hur informerar jag henne om mitt beslut? Alla dessa frågor malde, plus att jag bar på en massa skuldkänslor. Men även denna gång fick jag stor hjälp av facket. Jag ringde och de redde ut varenda frågetecken.
I augusti sade Marianne Holmberg upp sin anställda. Samma månad skulle hon på en träff, tillsammans med andra talarförmedlare. När det var dags för lunch tog hon tillfället i akt och lade ut en muntlig annons för sin numera uppsagda kollega.
- Jag ställde mig upp och berättade att Sveriges bästa talarförmedlare
snart skulle stå utan jobb och var möjlig att anställa. Sedan berättade jag vad hon har i lön, vilka lokaler hon satt i och att hon har mycket bra kontakter med kunder runt om i Sverige.
Det blev tyst i lokalen. Sedan försvann alla pratandes i sina mobiler. Veckan därpå hade Mariannes anställda flera inbokade anställningsintervjuer.
- Det var så kul. Två veckor efter att vi sagt upp henne hade hon fått nytt jobb, högre lön och en ny organisation bakom sig. Jag lade inte fokus på de kontakter hon tog med sig utan jag tänkte att vi kommer att fortsätta att nätverka och hjälpa varandra.
Lösningen visade sig fungera bra både för Marianne och hennes anställda. Det är på nytt många kunder som efterfrågar föreläsare och Marianne och hennes man Hasse hjälps åt att möta alla de kunder som kommer in. Erfarenheterna från tiden som arbetsgivare har gett nya insikter och kollektivavtalet finns kvar eftersom det i framtiden kan bli aktuellt med nya anställningar.