I Frankrike har anställda sedan årsskiftet stöd i lagen att slippa jobbmejl på fritiden, eftersom lagstiftarna anser att ständig tillgänglighet leder till stress och utbrändhet. Men en liknande lag är ingenting för tjänstemän i Sverige att hoppas på, menar Henrik Ehrenberg.
– Jag har förståelse för att frågan kommer upp i såväl Frankrike som andra länder, men i Sverige reglerar vi sådana frågor mellan fack och arbetsgivare, i första hand lokalt på arbetsplatsen.
Fast hittills har många arbetsplatser struntat i frågan. Unionens undersökning visar att bara en av tre tjänstemän har en policy om tillgänglighet på sina arbetsplatser och hälften har aldrig någonsin diskuterat frågan med sina arbetsgivare.
– Undersökningen visar att det finns ett fortsatt stort utrymme att ta tag i frågan, säger Henrik Ehrenberg.
– Man kan också ana i vår undersökning att det inte alltid är arbetsgivaren som hör av sig efter arbetstid. Det är minst lika vanligt att kollegor eller kunder hör av sig och det kommer man inte åt genom lagstiftning. Det är en kulturfråga och kultur skapar man inte genom pappersarbete och beslut utan genom kontinuerliga samtal.
Henrik Ehrenberg menar att många anställda dessutom gillar friheten och flexibiliteten i att förlägga sin arbetstid efter eget huvud och inte har något emot att kolla sin mejl efter 18 om de nu gått tidigare från jobbet för att till exempel hämta barn eller träna.
– Lagstiftning, som dessutom bara kan rikta sig mot arbetsgivaren, blir alldeles för fyrkantigt och tar bort den flexibilitet många faktiskt uppskattar, säger Henrik Ehrenberg.
– Men arbetsgivaren har ett stort ansvar för att värna anställdas fritid. Förväntar man sig flexibilitet är det inte för mycket begärt att arbetsgivaren också ser till att till exempel rigga system så att det är enkelt att fördröja mejlleveranser. Och att man tar tiden som krävs för att få till en fungerande kultur.