Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Provocerad uppsägning går att backa

Det går att ångra sig om du säger upp dig i affekt. I synnerhet om arbetsgivaren provocerat fram din uppsägning.
Johanna Rovira Publicerad
Provocerad uppsägning kan ogiltigförklaras.
Provocerad uppsägning kan ogiltigförklaras om den sker under press eller mobbning. Anställda bör inte skriva under uppsägningar i stressade situationer utan att konsultera facket. Foto: Colourbox.

Alla har vi väl upplevt den där droppen som får bägaren att rinna över. Det kan kännas väldigt bra i stunden att stega in på chefens kontor och drämma en skriftlig uppsägning i skrivbordet, eller slänga iväg ett mejl med samma budskap. Ibland består den euforiska känslan av frihet, men inte sällan drabbas man av eftertankens kranka blekhet – hur ska man nu betala amorteringarna? Hade det inte varit bättre att vänta med att säga upp sig tills man hittat ett nytt jobb? 

Det kan vara bra att veta att det går att backa i sådana lägen. Men då krävs det att du snabbt, helst samma dag eller senast dagen efter, gör en liten pudel och drar tillbaka din uppsägning. Om arbetsgivaren vägrar ta dig tillbaka räknas det som en provocerad uppsägning som kan ogiltigförklaras.

Mobbning och tjyvnyp

Gunilla Krieg.
Gunilla Krieg. Foto: Camilla Svensk.

En annan variant av provocerad uppsägning handlar om att arbetsgivaren pressar dig att säga upp dig själv genom att bete sig taskigt helt enkelt. Det kan handla om allt ifrån att du hittar inringade platsannonser i ditt postfack och spydiga kommentarer till regelrätt mobbing och trakasserier. Eller hota med avsked om du inte säger upp dig frivilligt. Även i dessa fall kan uppsägningen ogiltigförklaras om du kan visa att arbetsgivarens gått över gränsen. 

Om du hamnar i en pressad situation där flera chefer sitter i ett möte med dig och framför kritik och försöker få dig att skriva under en egen uppsägning ska du begära en paus eller säga att ”Det här får ni förhandla med mitt fack om.”, uppmanar Gunilla Krieg, central ombudsman på Unionen.

Skriv inte under en uppsägning eller en överenskommelse i en pressad situation. Det är bättre att sova på saken eller be om betänketid och ringa till facket innan du fattar ett beslut som är avgörande i ditt arbetsliv, säger hon. 

Begär skriftligt besked på att du är avskedad

Om du blir utslängd från din arbetsplats ska du begära skriftligt besked på om du är avskedad eller att du är avstängd med lön. 

Det händer ibland att arbetsgivare skriker åt anställda att de ska försvinna från jobbet och när vi begär förhandling påstår samma arbetsgivare att den anställde är olovligt frånvarande från jobbet. Då är det svårt att bevisa vad arbetsgivaren skrek om ingen hörde eller vågar vittna om det, säger Gunilla Krieg

Och även om arbetsgivaren personligen är oskyldig till elakheter riktade mot dig, anses det faktum att man sett mellan fingrarna på hur kollegor behandlat dig, strida mot så kallad god sed på arbetsmarknaden. Arbetsgivaren har ett ansvar för arbetsmiljön enligt arbetsmiljölagen och måste förebygga och stoppa trakasserier och mobbning.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.