Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

Arbetsgivaren ser dig

Inloggning, gps, kassaapparater, passerkort och larm. Med modern teknik går det att i minsta detalj kontrollera vad medarbetarna gör om dagarna.
Publicerad
Drönare flyger över stad.
Foto: Johnér

– Vi ser allt fler exempel på hur vissa arbetsgivare använder den här typen av uppgifter för att göra sig av med personer som de uppfattar som oönskade. Det säger Mats Stråhl, ombudsman på Unionen i Värmland. Under den senaste tiden har han och hans kollegor haft ett flertal ärenden med medlemmar som mist sina jobb efter att arbetsgivarna tagit fram detaljerade digitala uppgifter och register från bland annat datorer och gps:er.

– Den digitala tekniken gör det möjligt att kontrollera allt vi har för oss om dagarna. Det här fungerar som en sorts nutida stämpelklockor, säger Mats Stråhl.

Det finns än så länge ingen statistik över antalet ärenden, men ombudsmännen Mats Stråhl och Pontus Dahlberg tycker sig märka en klar ökning.

En som drabbats är byggteknikern Tobias (som egentligen heter något annat). Han föll handlöst från ett innertak och skadade sig svårt på sin arbetsplats. Efter olyckan gick han regelbundet på sjukgymnastik för att rehabilitera sig och orka med jobbet.

Under ett besök hos sjukgymnasten svarade han inte i telefon när hans närmaste chef ringde. Det ledde till att arbetsgivaren anklagade honom för att missköta sitt arbete och började kontrollera hans körjournaler i gps:en. Gamla uppgifter och register togs fram och Tobias ställdes till svars för var han hade befunnit sig flera år tillbaka i tiden.

Enligt Tobias trodde hans arbetsgivare att det var han som hade gjort en anmälan om arbetsmiljöbrott och därför börjat misstänkliggöra honom.

– Men att utreda arbetsmiljöbrott är ren rutin och en skyldighet enligt lag, säger Pontus Dahlberg.

Åklagaren lade ned fallet med arbetsplatsolyckan och Tobias avskedades eftersom han ansågs ha misskött sitt arbete.

– Vår uppfattning är att Tobias är utsatt för smutskastning och har blivit misskrediterad av sin arbetsgivare, vilket försvårat hans möjligheter att få en ny anställning, säger Pontus Dahlberg.

Till hösten kommer fallet att prövas i tingsrätten.

– Rent principiellt leder den nya tekniken till att människor kan känna sig övervakade. Därför tycker jag att frågan behöver luftas och diskuteras. Vi behöver skapa en medvetenhet om hur mycket av det vi gör som syns och efterlämnar spår. Jag tycker också att vi skulle vinna mycket på att få klarare regler, säger Mats Stråhl.

Även Unionens biträdande chefsjurist Malin Wulkan menar att det behövs mer utarbetade rutiner.

– En arbetsgivare har ofta möjlighet och rätt att kartlägga dina digitala spår. I händelse av att det blir tvist är bevisprövningen fri. Men samtidigt är det arbetsgivarnas skyldighet att vara öppna och tydliga med vilka riktlinjer som finns på arbetsplatsen så att det inte innebär alltför stora intrång i den personliga integriteten. Å andra sidan bör vi alla vara medvetna om att vi hela tiden lämnar digitala spår efter oss på arbetsdagarna och att det kan innebära konsekvenser, säger Malin Wulkan.

Text: Gertrud Dahlberg

3 SOM DRABBATS AV DIGITALA SPÅR

Lisa jobbade som butikschef och började åtta på morgonen. Hon tyckte att hon satt av en stor del av tiden fram tills butiken öppnade vid tio, varför hon ofta kom lite senare. Arbetsgivarna ville säga upp henne på grund av ”stöld av arbetstid” och cheferna tog fram listor där de såg när butikens larm slagits av och på. Det ledde till en förhandling där Lisa fick ett erbjudande om att säga upp sig.

Butikschefen Jens ägnade sig ofta åt administrativt arbete på kontoret. Därför loggade han inte alltid in i butikens kassor. Arbetsgivarna hävdade att han misskött sitt arbete och begärde ut inloggningsuppgifter. Jens sa upp sig.

Serviceteknikern Pelle hade alltid med sig bärbar dator för noteringar. Senare kopierade han uppgifterna till företagets server. När Pelle fick ett nytt jobb anklagades han för att ha röjt affärshemligheter eftersom uppgifterna låg kvar i hans personliga dator. Det ledde till en central förhandling mellan Unionen och arbetsgivaren som fortfarande pågår.

Fotnot: Samtliga namn är fingerade.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.