Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Så får du det godaste kaffet

I Sverige dricker vi näst mest kaffe i världen och den brunsvarta drycken är ett måste för många på jobbet. Men även om du köper kvalitetskaffe måste du behandla det rätt för att få ut det bästa. Här är några råd för ett riktigt gott kaffe:
Anita Täpp Publicerad
amfroey/Colourbox.com
Följ de här tipsen för att brygga en riktigt god kopp kaffe. amfroey/Colourbox.com

Gör ren bryggaren med jämna mellanrum
Om du brygger ditt kaffe kan kalk, fett från kaffet och eventuella mjölkrester bli kvar i maskinen. Det försämrar smaken och i värsta fall kan bakterier bildas. Det kan också påverka maskinens prestanda.

Läs mer: Kaffesug försämrar minnet
 

Förvara kaffet så syrefritt som möjligt
Syre är kaffes värsta fiende. Så snart man har öppnat ett kaffepaket börjar de eteriska oljorna att oxideras vilket sakta försämrar smaken. Behåll därför kaffet i förpackningen, tillslut den väl och lägg sedan paketet i en lufttät burk med lock. Burken ska sedan förvaras så svalt, torrt och mörkt som möjligt eftersom ljus också påverkar kvalitén på kaffet. En bra lösning kan vara att ha burken i kylskåpet, om det inte luktar starkt av något annat där.

Läs mer: Så håller du dig glad och vaken på mötet
 

Använd alltid rent och färskt vatten
När man brygger kaffe ligger oftast lite vatten kvar i bryggaren, vilket du bör hälla av innan du gör nytt kaffe. Skölj också regelbundet ur bryggaren. Eftersom en kopp kaffe består av drygt 98 procent vatten, och därmed också påverkar kaffets smak, bör du alltid använda färskt, rent och kallt vatten.
 

Använd vitt miljövänligt filter
Det bästa är att använda vita filter som är blekta med syre, inte klor, som är miljövänliga. Om du använder oblekta, bruna filter ger de ifrån sig partiklar som gör att kaffet får en bismak av kartong.
 

Överdosera inte kaffet
Om du överdoserar kaffet i din bryggare, i hopp om att det ska få en starkare och mer kraftfull smak, blir det bara beskare. I stället ska du då byta till en mer mörkrostad kaffesort. För att få det godaste kaffet bör man använda cirka 7 gram malet kaffe per kopp, beräknat på att varje kopp består av 1,25 dl vatten.
 

I Kollega nr 6 2017 kan du besöka Phillippe Barreca på kafferosteriet Arvid Nordquist, där han jobbar som master blender.

KAFFEKURIOSA

  • Finländarna är världens största kaffepimplare, med i snitt 3,5 koppar om dagen. Sverige är dock god tvåa, vi dricker 3,2 koppar.
  • Att dricka kaffe på fat är det bästa sättet att få uppleva kaffets alla smak- och doftnyanser. När man andas in luft samtidigt som man dricker samarbetar smak- och luktsinne så att upplevelsen av kaffet förstärks.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.