Hoppa till huvudinnehåll
Jobbrelationer

Så identifierar du monstren på jobbet

Känner du att arbetsglädjen försvunnit för gott och energin liksom runnit ur dig? Det kan bero på att du delar kontor med en vampyr eller har kollegor som är zombier, varulvar och spöken.
Johanna Rovira Publicerad
Alexey/Colourbox
Alexey/Colourbox

Vårt behov av att ha oknytt omkring oss verkar aldrig sina. I äldre tider vimlade det av tomtar och vättar och vittror och andra oting vi fnissar åt i dag. Samtidigt är intresset för andra övernaturliga och mytologiska väsen fortfarande stort.  

–  Jag påstår att vi aldrig tidigare i världshistorien sett så många monster och så mycket skräck som vi gör nu, säger Bo Eriksson som forskat om monster i världshistorien, till TT. Hans förklaring är att monstren hjälper oss att bearbeta vår rädsla.

Men det är inte lika kul att dela fikarum med monster. På varje jobb finns det ofta en eller flera personer som har monstruösa drag och egenskaper. Lär dig identifiera fanstygen så är det lättare att tackla dem om du råkar stöta ihop med dem en mörk eftermiddag vid kopieringsmaskinen.

Vampyren

Är i regel mycket charmig, till och med förförisk, men låt dig inte förblindas av vampyrens tjuskraft han eller hon är bara ute efter din energi, som den suger ur dig i ett nafs om du inte passar dig.

Faror: Att bli fast i vampyrens garn innebär att musten långsamt sipprar ur dig tills du blir så orkeslös att du inte pallrar dig upp ur sängen längre. Du riskerar total utbränning och i slutändan utförsäkring.

Varianter: Sirenen. Hennes locktoner om intressanta projekt eller nya organisationslösningar låter oemotståndliga till en början, men kan bli ditt fall om du fortsätter lyssna.

Bekämpning: Vitlök i stora mängder kan hjälpa dig att hålla vampyren (och alla andra) borta. Bjud aldrig in vampyren i ditt kontorsrum. Sätt tydliga gränser.
 

Spöket

En vag, lätt eterisk kollega som normalt inte gör så mycket väsen av sig.

Faror: I stort sett harmlös, men kan ändå skrämma slag på sina arbetskamrater genom att dyka upp plötsligt och ljudlöst i konferensrummet.

Varianter: Mumien - en gammal trotjänare som varit så länge på företaget att han eller hon torkat ihop. Kan tråka livet ur sina kollegor med ändlösa och poänglösa historier om hur det var förr.

Bekämpning: Enligt gamla bondepraktikan ska man alltid fråga Vad vill du här, när man stöter på ett spöke. Jobbspökena bör man dock tilltala i ett trevligare tonfall fråga hur de mår och hur det går med deras arbete och ta dig tid att lyssna på det ganska långdragna svaret.

 

Varulven

Bra dagar är varulven en pålitlig och sympatisk medarbetare. Men några dagar varje månad genomgår varulven en metamorfos och blir en vildsint och oberäknelig best som inte tvekar att slita strupen av dig. Skälen kan variera det kan bero på PMS eller på stress inför de stundande löneutbetalningarna.

Faror: Att få huvudet avslitet och bli nedslagen i skorna.

Varianter: Mr Hyde. Den kollega (oftast en man) som förvandlas enbart i situationer där det förekommer alkoholhaltiga drycker. Från att ha varit en hyvens prick blir han plötsligt en knöl med åtta armar som kladdar på allt och alla.

Bekämpning: Enda sättet att besegra varulven är enligt myten, en silverkula i hjärtat. Eftersom varulven ändå är ovärderlig majoriteten av månaden är dock det bästa att bara ha koll på kalendern och hålla sig undan när det är dags för förvandlingen.

 

Zombien

Det är i grund och botten synd om zombierna. De har offrat sitt liv på jobbet och nu är de tomma skal som bara lever (om man nu kan kalla det leva) för sitt arbete. De jobbar, jobbar, jobbar, men utan tecken på arbetsglädje och de är egentligen inte särskilt produktiva.

Faror: Eftersom zombierna ständigt jobbar ökar kraven på dig också. Det är lätt att smittas av det höga arbetstempot och själv zombiefieras.

Varianter: Cyborgen. Utför sitt arbete utan att protestera och ifrågasätta. Varje arbetsgivares drömanställd.

Bekämpning: Zombierna är levande döda och går egentligen inte att förgöra. Allt motstånd är meningslöst. Om du låtsas vara en av dem kanske du blir lämnad ifred. Men om du upptäcker att du håller på att förvandlas till en av dem byt jobb.

 

Frankensteins monster

Shelleys skapelse var egentligen inte en ond varelse från början han blev elak på grund av brist på kärlek och förståelse. På jobbet kan monstret vara en duktig kollega som befordrats och fått för lite ledarutbildning och för mycket makt och ansvar. Eller en klubbordförande som missuppfattat sin roll.

Faror: En stark men oempatisk och bitter chef kan krossa dig i alla ordets bemärkelser.

Varianter: Jätten. Har ett stort hjärta men en social kompetens som inte står i proportion till kroppshyddan. Klampar på i ullstrumporna och sårar dig med ogenomtänkta kommentarer.

Bekämpning: Det finns en viss möjlighet att med snällhet och tålamod vinna över monstret på de godas sida. Men egentligen är det en ledningsfråga och i praktiken brukar det inte finnas någon annan lösning på att undslippa en elak chef än att byta jobb.

 

Poltergeisten

Det är den där irriterande kollegan, kontorspajasen, som alltid försöker vara rolig, helst på din bekostnad. Han eller hon som tapetserar ditt arbetsrum med post it-lappar och skickar skamliga förslag från din dator.

Faror: Blir du tillräckligt uppretad kan du gå över gränsen och göra något otillbörligt. Dessutom finns risken att du torskar dit för något som poltergeisten är upphov till.

Varianter: Demonen. Försöker inte ens vara rolig utan är bara jobbig.

Bekämpning: Enligt den parapsykologiska teorin är det uppdämda känslor och frustration som ligger bakom fenomenet. Att totalt nonchalera kollegan kan hjälpa gör det inte det får du betala tillbaka med samma mynt, till exempel skriva ett uppsägningsbrev och mejla från poltergeistens dator.

 

Häxan

Är bitchig och otrevlig till synes utan anledning. Kan vara kompetent, men sprider otrevnad, viskar lögner i arbetsgivarens öron och förpestar tillvaron för alla.

Faror: Vem som helst kan bli föremål för en häxas mobbning. Det läskiga är att han eller hon har så lätt att få kollegorna med sig.

Varianter: Trollpackan. Är egentligen inte lika skadlig som en häxa, men förgiftar omgivningen med sin bitterhet. Förekommer av båda könen.

Bekämpning: Ett rejält bål är av tradition det bästa sättet att göra sig av med en häxa. Men om man av brandsäkerhetsskäl vill prova något annat, kan ett alternativ vara att ta konflikten.  Om en arbetskamrat är utsatt för häxans etter är det viktigt att ha kurage nog att ställa upp och visa att man inte accepterar mobbning och baktaleri.

 

Alven

Troligen en attraktiv arbetskamrat, men extremt hemlighetsfull och obegriplig. Sannolikt eftersom han eller hon inte har något liv att tala om, men det kan också bero på att alven njuter av att vara svåråtkomlig och hålla dig på halster.

Faror: Är du nyfiket lagd riskerar du galenskap av att tolka och lista ut något personligt om alven. Blir du förälskad i en alv kan det vara förödande för din självkänsla.

Varianter: Svartalver. Är inte bara knepiga utan också onda.

Bekämpning: Lägg ner. Ju fortare du slutar bry dig desto bättre. En så svår person har du ändå ingen glädje av. Kanske kommer alven självmant till dig och delar med sig och då ska du självklart lyssna.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Jobbrelationer

Vårda din relation med chefen

Kollegor i all ära, men att vara på god fot med chefen är viktigare. Det kan höja arbetsglädjen och öka chansen till stöd, inflytande och avancemang.
Anette Jernström Publicerad 22 november 2024, kl 06:00
Chefen viktigare än kollegorna för trivsel på jobbet. Från vänster: glada medarbetare på kontor, ler och klappar händer.
Vill du trivas på jobbet? Satsa på relationen med chefen. En studie avslöjar att en god relation med chefen är avgörande för arbetsglädje och engagemang. Foto: Colourbox.

En av de mest avgörande trivselfaktorerna är de relationer vi har på arbetsplatsen. Och allra viktigast är relationen till chefen. Den är till och med ännu viktigare än den du har till dina arbetskamrater.

Det visar en studie från Högskolan i Skövde, Högskolan Väst och Göteborgs universitet, som undersökt hur anställda påverkas av olika typer av relationer på arbetsplatsen.

– För att trivas på jobbet är det viktigt att bygga goda relationer med både chefen och kollegorna. Men om vi måste prioritera visar forskningen att relationen med chefen spelar en avgörande roll för vår arbetstillfredsställelse och vårt engagemang, säger Thomas Andersson, professor i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde och en av forskarna bakom rapporten.

Har du en bra relation med din chef känner du dig ofta uppskattad, sedd och bekräftad. Du får vanligen också bättre stöd och kan få mer inflytande över ditt arbete, enligt studien.

– Det leder i sin tur till att du involverar dig mer, förklarar Thomas Andersson.

Forskningen bygger på data som samlats in från drygt 100 chefer och 550 medarbetare inom detaljhandeln. Men Thomas Andersson menar att resultatet sannolikt är detsamma inom andra branscher.

Sociala relationer är avgörande för vår fysiska och psykiska hälsa. Och för att stå pall när livet är prövande.

– Relationer har ett oerhört stort men osynligt värde. De är särskilt viktiga i tuffa tider med många förändringar. Vi måste också vara varsamma om våra relationer. De tar tid att bygga upp, förklarar han.

Ändå har vi en tendens att underskatta sociala relationer. Och det gäller i synnerhet kvaliteten på relationer mellan anställda och chefer, menar Thomas Andersson.

En bra chef ger tydliga instruktioner, men också stöd och erkännande för det arbete som utförs. Känslan av att vara uppskattad kan också bidra till mer motivation och trivsel.

Har du god kontakt med chefen kan det ge möjligheter till utveckling och avancemang. Chefer som känner sina medarbetare väl är mer benägna att investera i deras utveckling, enligt forskarna i rapporten.

– Chefen har stor påverkan på arbetsmiljön. En chef som är stöttande och rättvis kan skapa en positiv arbetsmiljö där alla känner sig trygga och värderade, säger Thomas Andersson.

Samtidigt poängterar han att en relation mellan två människor är bådas ansvar.

– Det är vanligt att medarbetarna kan ha ett lite passivt förhållningssätt och tycks mena att det är chefens ansvar att skapa relationer. Men det är något ömsesidigt och det är viktigt att båda engagerar sig. Chefen är ingen tankeläsare.

Få en bra relation med chefen - 4 tips

➧ Chefen bör ge tydliga instruktioner, stöd och uppmuntran.

➧ En relation är ett samarbete där båda parter har ett ansvar. Både du och chefen måste alltså engagera er.

➧ Försök att se chefens perspektiv. Hur tänker hen? Andra människor resonerar ofta inte som du – och det gäller även ledare.

➧ Utgå från att både du och din chef är intresserade av att er verksamhet fungerar väl.