Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Hund på jobbet - bra för stress och trivsel

Hundar har positiv inverkan på arbetsplatsen– stressen minskar och trivseln ökar. Både hos hundägare och arbetskamrater, visar forskning.
Lina Friberg Publicerad 26 maj 2023, kl 06:00
Hund sitter på golvet på ett kontor.
Forskning visar att hundar på jobbet kan göra att personalen känner sig mindre stressad. Här sitter kontorshunden Stanley på mattes jobb. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Stanley är kontorshund på IT-företaget InfoWeaver. Medan matte Matilda Samuelsson ägnar sig åt programmering höjer Stanley stämningen på kontoret och ser till att kollegorna får små mikropauser i form av lite hundmys.
Ibland drar han även ut kollegan Rikard Stamfjord på en stärkande hundpromenad på lunchen.

 Det är ett väldigt trevligt avbrott när han kommer och puffar på en eller släpper sin lilla leksak framför fötterna, när vi sitter framför datorn hela dagarna. Det bidrar också till att vi pratar mer med varandra under den lilla rasten, säger Rikard Stamfjord.

Hundar bidrar till lägre blodtryck

Djur har länge använts inom terapi, sjukvård, äldreomsorg och skolor med lyckat resultat. Enligt forskning som Svenska Terapihundinstitutet sammanställt så kan kontakt med hund bidra till att minska blodtrycket, minskar insulin- och kortisolnivåerna, vid fysisk kontakt med dem så frigörs oxytocin och de har visat sig att de även lindrar ångest, oro och stress.

Forskning visar även att hundar på jobbet kan ha en positiv inverkan på hur stressade personalen känner sig.

Hund på jobbet ger mikropauser

Promenad med hund på ett kontor.
Rikard Stamfjord på en liten hundpromenad på kontoret tillsammans med Stanley och matte Matilda Samuelsson. Foto: Magnus Liam Karlsson.

– Det underlättar ju förstås enormt för mig att jag kan ha Stanley med mig på jobbet, jag slipper stressa till hunddagiset och hämta och lämna. Och självklart mår jag ju bra av att ha honom nära mig, säger Matilda Samuelsson.

Kollegan Rikard fortsätter:

 Jag tycker verkligen att de små mikropauserna Stanley bidrar med gör att arbetet både känns mindre stressigt och han skapar en gladare och lättsammare atmosfär här på kontoret.

En studie från Virginia Commonwealth University har undersökt hur anställdas stressnivåer påverkats av hundars närvaro på ett amerikanskt företag. Genom att analysera salivprov från de anställda upptäckte forskarna minskade nivåer av stresshormonet kortisol i slutet på arbetsdagen, både hos hundägaren och kollegorna.

  Stanley är definitivt en ”icebreaker” och jag tror att det öppnar upp för samtal som vi inte skulle haft annars. Både generellt hundsnack och prat om andra saker, säger Rikard Stamfjord.

Hälften av alla svenskar positiva till hund på jobbet

Hunden Stanley i famnen på matte Matilda Samuelsson.
Stanley och Matilda Samuelsson. Foto: Magnus Liam Karlsson.

Enligt en undersökning utförd av hundmatsföretaget Doggy så är hälften av svenskarna är positiva till att ha hund på jobbet. Sju av tio hundägare svarar att hundar är en tillgång på arbetsplatsen.

  Jag frågade givetvis alla här på jobbet om det var okej att jag tog med Stanley inklusive fastighetsägaren för kontorshotellet där vi håller till. Han är bara i vårt ena rum och jag bär honom in hit, säger Matilda Samuelsson.

Det finns ingen generell lag som tillåter eller förbjuder hund på jobbet, utan det är upp till arbetsgivaren. Om någon på jobbet blir sjuk av hunden är arbetsgivaren skyldig att förbjuda hunden enligt arbetsmiljölagen. Den säger att arbetsgivaren ska vidta åtgärder för att förebygga att arbetstagaren utsätts för ohälsa.

Arbetsmiljö

Apotek Hjärtat får kritik efter facklig anmälan

Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus får kritik av Arbetsmiljöverket efter en anmälan från skyddsombud om ohållbar stress. Men det är ovanligt. Arbetsmiljöinspektören Anders Ringqvist berättar vad som krävs för att de ska agera.
Elisabeth Brising Publicerad 22 april 2024, kl 06:04
Skylt från Arbetsmiljöverket och skylt från Apotek Hjärtat.
Arbetsmiljöverket riktar kritik mot Apotek Hjärtat på Arvika sjukhus efter en anmälan från skyddsombud om stress. Foto: Naina Helén Jåma/TT/Bertil Ericson/TT.

Kollega har berättat om Unionens medlemmars kritik mot stressen i arbetsmiljön på apotek. Men bara ett fåtal anmälningar, så kallade 6:6a, har skickats in till Arbetsmiljöverket av Unionens skyddsombud senaste åren. 

Varför anmäler ni inte arbetsmiljön oftare om den är bristande?

– Vi vill främst försöka att lösa problemen tillsammans med vår arbetsgivare. Men om vi inte kommer någonstans i våra försök att få till förbättringar kontaktas Arbetsmiljöverket, säger Per Skoglund, Unionens riksklubbordförande på Apoteket AB. 

Stephanie Nielsen, Unionens nya klubbordförande på Kronans apotek, tror att facket historiskt arbetat på ett annat sätt inom apoteksbranschen.

Lena Svensson, riksklubbordförande på Unionen, har själv gjort några anmälningar till Arbetsmiljöverket genom åren. Men hon upplever att det sällan lett till särskilt mycket. 

– Jag upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga, säger hon.  

I höstas anmälde hon, ihop med Sveriges Farmaceuters skyddsombud på Apotek Hjärtat, arbetsmiljön på tre olika apotek i Arvika. 

Medarbetarna upplevde stress, oro, kommunikationsbrister, ändringar i schemat, hög sjukfrånvaro och många medarbetare som sa upp sig enligt anmälan. Anställda kunde inte släppa jobbet när de inte var på plats och hamnade i ett stand-by-läge över att bli uppringda av chefen. 

Fallet ledde till inspektioner, men anmälan lades ner i april på två av apoteken efter beslut av Arbetsmiljöverket. 

Lös problemen - eller riskera vite

På apoteket vid Arvika sjukhus har myndigheten däremot lagt ett förslag om föreläggande om åtgärder. Senast 21 juni ska arbetsgivaren ha redovisat hur man lyckats lösa problemen. Annars riskerar de vite. 

Anders Ringqvist.jpg
Anders Ringqvist. Foto: Privat

Enligt Arbetsmiljöverkets sektionschef Anders Ringqvist måste anställda på apoteket få veta vilka uppgifter de ska utföra, vilka resultat de ska uppnå och hur de ska arbeta.  

– De ska få veta vilka prioriteringar de ska göra när tiden inte räcker till och vem de kan vända sig till för att få stöd och hjälp samt vilka befogenheter de har att bestämma över arbetsuppgifterna, säger han. 

Han beskriver att ärendet handlar om tapp på personal och ledarskap. 

– Den största bristen här är att man inte tänkt till före som arbetsgivare. Man har skyldighet att se och förebygga risker, både hårda och mjuka, som: Vad händer om en chef blir sjukskriven? 

Anders Ringqvist förklarar också varför myndigheten beslutade att lägga ner anmälan mot de två andra apoteken i Arvika: 

– Vi har valt att gå dels till avslag, dels till avvisning. När det blir avslag bedömer vi att det här finns inom vår lag för tillsyn, men vi anser att den brist skyddsombudet tagit upp inte är befogad eller att arbetsgivaren redan har vidtagit åtgärder. 

Arbetsmiljöverkets krav och skyddsombudets ansvar

Anledningen till att myndigheten avvisar anmälan handlar ofta om hur den är skriven. De kan avvisa ett helt ärende eller delar det där arbetsmiljölagen inte kan användas. 

– Till exempel kan vi inte bestämma antalet arbetstagare på en arbetsplats eller vilka dagar apoteken ska hållas stängda, säger Anders Ringqvist. 

Vad säger du till de som upplever Arbetsmiljöverkets regler som fyrkantiga?

– Som skyddsombud har man ett stort ansvar att förstå hur en 6:6a-anmälan framställs. Man behöver utbilda sig i hur den ska formuleras. Det är inte lätt.

Han tipsar om att ta hjälp av fackliga råd och företagshälsovården. Skyddsombud ska använda ett nytt formulär på Arbetsmiljöverkets hemsida som är tänkt att underlätta.

Det kan också vara en poäng att även lyfta in chefens arbetsmiljö i anmälan tipsar han: 

– Chefen ska kunna prioritera och leda arbetet. Det är ett väldigt vanligt problem att chefen inte har tillräcklig kompetens eller förutsättningar för att klara av sitt arbete.

Hur ser du på apoteksbranschens arbetsmiljö i stort?

– En tanke är att ökade vinstkrav leder till att man slimmar en organisation. Apotek har blivit en starkt konkurrensutsatt bransch. Att jobba med arbetsmiljöfrågor kostar både i tid och kompetens. Det är dock ett lagkrav som inte kan prioriteras bort.

Apotek Hjärtats HR-chef Per Bergman vill inte kommentera ärendet på Arvika sjukhus eftersom det är pågående.

Så skriver du anmälan som arbetsmiljöombud

Här anmäler man åtgärder för brister i arbetsmiljön som skyddsombud/arbetsmiljöombud, som det kallas i Unionen. 

Fler tips från Unionen: 
Begäran om arbetsmiljöåtgärder (6:6a)