Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Wästfelt om nya las: Välkomnar fler förbund

Enklare och billigare för företagen att säga upp folk. Större möjligheter till fast anställning och att plugga utan att ta lån. Regeringen och samarbetspartierna gjorde som fack och arbetsgivare ville.
David Österberg Publicerad
Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, talar på en presskonferens.
Martin Wästfelt, Unionens förhandlingschef, till höger. Foto: Fredrik Persson/TT

I dag, måndag, presenterades de utredningar som ska göra verklighet av förra årets huvudavtal, den så kallade las-överenskommelsen. Den innebär bland annat att turordningsreglerna ändras, men också att vikarier lättare ska få fast jobb och att anställda ska kunna plugga med ersättning.

Martin Wästfelt är förhandlingsledare i PTK (paraplyorganisation för fackförbund för privatanställda tjänstemän) och nöjd med utredningarnas innehåll.

– Överenskommelsen är en helhet och därför är det viktigt att utredningarna har följt den i både stort och smått. Det var ett krav för att vi idag skulle säga att utredningarna är bra, säger han.

När den nya lagstiftningen är på plats nästa år kommer huvudavtalet att träda i kraft. Då kommer delvis olika regler gälla beroende på om man arbetar på ett företag som omfattas av kollektivavtal eller inte. Studiestödet blir till exempel betydligt högre för personer med kollektivavtal. Men att olika regler gäller för olika personer är inget konstigt, enligt Martin Wästfelt.

– Så är det redan i dag. I dag finns till exempel omställningsstöd från TRR och det kommer bara personer med kollektivavtal till del. Vi hoppas ju att det här ska bli en drivkraft för företagen att teckna kollektivavtal och för facken att driva på för kollektivavtal. Men med den här överenskommelsen kommer skillnaderna att minska. I dag har visstidsanställda till exempel inget omställningsstöd alls, men det får de nu.

En del LO-förbund anser fortfarande att överenskommelsen ökar otryggheten på arbetsmarknaden. Hur kan ni ha så olika bild?

– En orsak är att det finns skillnad i hur olika sektorer påverkas av strukturomvandlingen, där sektorer som främst verkar på en inhemsk marknad påverkas mindre. Men jag tror att omvandlingen i form av exempelvis digitalisering så småningom kommer till alla sektorer. Vi välkomnar fler LO-förbund och har säkerställt att fler ska kunna ansluta. Hela LO kan fortfarande ansluta. Men man måste acceptera hela överenskommelsen. Det går inte att plocka russinen ur kakan.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.