Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Uppgradera dig till ledare 3.0

Det är tufft att vara chef – men det blir tuffare. I framtiden måste du vara snabbrörlig, transparent, mjuk och coachande. Det finns bara en väg att gå – mot kompetensutveckling.
Petra Rendik Publicerad
John Sandlund
- Du är aldrig färdig ledare bara för att du en gång blivit chef, menar Henrik Lundberg, gruppchef på Releasy i Linköping. John Sandlund

Kraven på ditt ledarskap kan ibland kännas snudd på omänskliga. Du ska finnas till hands, men inte för mycket så att du hämmar. Du ska vara visionären som gillar människor och tar förändringar med en klackspark. Du ska tåla nästan hur mycket som helst. Företagets ekonomi och medarbetarnas arbetsglädje och välmående hänger på dig. Glöm inte att du också bör vara en fena på digitaliseringen.

Är det synd om chefer?

– Nej, det tycker jag inte. Men att vara ledare och chef är ett tufft yrke och du bör veta vad du ger dig in på när du tackar jag till rollen. Det är du som bestämmer om du vill vara chef eller inte, säger Sara Rönnqvist, senior affärskonsult, på IHM Business School.

Många har potential att bli goda ledare, men för att lyckas och klara av att möta kraven finns det bara en väg att gå: kompetensutveckling. Som chef är du aldrig färdig, oavsett hur mycket erfarenhet och hur många chefskurser du har i bagaget – du behöver ständigt träna dig själv i att leda.

Problemet är att många vill men inte hinner. Bristen på tid, att annat behöver prioriteras i verksamheten, är den vanligaste orsaken till att chefer väljer bort den egna kompetensutvecklingen.

– Kanske tar man sig tid att gå på ett seminarium eller på ett frukostmöte med andra chefer och det är i och för sig bra. Men vill du få till en långsiktig beteendeförändring så räcker det inte, säger Sara Rönnqvist.

Vem ansvarar då för din kompetensutveckling? Förr var det vanligare att arbetsgivaren skickade sina chefer på kurs. I dag får ledare ta ett större eget ansvar och leda sig själva. Kunskaper behöver i större grad uppdateras oftare och chefen måste själv ta initiativ och hänga med.

Något som Henrik Lundberg, håller med om. Han är gruppchef på företaget Releasy i Linköping. Schemat är ofta pressat, men då får han ta sig tiden att utvecklas i sin ledarroll.

– Alla vill ha mer tid, det tror jag gäller oavsett vad du arbetar med. Men jag har lärt mig av en tidigare chef att våga delegera mer och då frigörs tid.

Henrik försöker komma i väg på seminarier och kurser när han har möjlighet, annars lyssnar han mycket på ljudböcker hemma, i bilen och ibland på kontoret. Böcker som handlar om just ledarskap. Det är ett enkelt men bra sätt att hänga med, tycker han.

– Min uppfattning är att ledarskap är något du har i dig, eller något som du måste utveckla själv. Det måste kännas naturligt att leda. Däremot är du aldrig färdig ledare bara för att du en gång har blivit chef. Så utbildning är viktigt.

Och utbildningar, ja det finns en uppsjö av dem som riktar sig till ledare. Sara Rönnqvists råd är att lägga in ”egen utveckling” i kalendern och prioritera det, precis som Henrik gör.

– Det kan vara tid för egen reflektion, tid att lära sig ett nytt program på datorn eller en mer omfattande utbildning. Som chef behöver du ligga steget före, annars kommer andra att gå om och göra jobbet bättre.

3 utbildningar

UGL - utvecklande ledarskap. Försvarsmaktens egen ledarskapsmodell används flitigt inom den privata sektorn. Läs mer om deras kurser på www.fhs.se

Management 3.0 - agilt ledarskap. Bli en förändringsbenägen chef. Kursutbudet är enormt. Mer information på www.informator.se

EQ-ledarskap - Få dina medarbetare att blomma. Hur du gör det kan du bland annat lära dig hos IHM Business School. Läs mer på www.ihm.se

 

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

5 skäl att skippa medarbetarsamtalet

Som chef förväntas du ha medarbetarsamtal varje år. Men hur bra är de egentligen? Mindre bra om du frågar ledarskapsutvecklaren Charlotta Wikström som ger tips på hur du kan göra i stället.
Petra Rendik Publicerad 13 januari 2025, kl 06:01
En kvinna på medarbetarsamtal med tre chefer. Alla ler.
Skippa medarbetarsamtalet - ge feedback dagligen. Regelbunden återkoppling visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling. Satsa på att ge konstruktiv feedback tre gånger per dag för bästa resultat. Foto: Colourbox.

 

1 Feedback varje dag

Spara inte återkopplingen till medarbetarsamtalet. Ge den regelbundet, helst varje dag. Det visar att du bryr dig om dina medarbetares utveckling och framgångar. Bestäm att du ska ge konstruktiv feedback tre gånger per dag – det är svårt, men träning ger resultat.

2 Mål och verksamhetsplan

Ha alltid verksamhetsmålet som bas när du pratar med dina medarbetare om deras utveckling och behov. Vad har vi för mål och hur ska vi göra för att uppnå resultat? Se till att alla verkligen har koll på planen.

3 Använd rikmodellen

RIK står för Resultat, Insats och Kompetens. Använd modellen en gång i veckan, till exempel under teamets morgonmöte. Vad ska ni uppnå i veckan som kommer? Vad behöver ni för att lyckas och hur kan du som chef stötta? Har alla den kompetens som krävs för att nå målet?

4 Skaffa en kompis

Se till att det finns förutsättningar för alla i ditt team att internt ha en mentor eller “buddy“ att prata lite mer informellt med, som stöttar och inspirerar. Det stärker sammanhållningen i teamet och det är ju ofta då de bästa resultaten uppstår.

5 Bygg relationer

I slutändan handlar allt om tillit. För att medarbetarna ska utvecklas och trivas bör du jobba på relationen med dem. En närvarande, coachande chef skapar en psykologisk trygghet där medarbetarnas utveckling står i fokus, vilket leder till resultat.

Därför kan samtalen misslyckas

Problem hanteras inte i tid. Chefer tenderar ibland att skjuta upp viktiga och svåra diskussioner till utvecklingssamtalen i stället för att genast ta itu med det som skaver.

Planen hinner bli inaktuell. En utvecklingsplan som bestäms under ett medarbetarsamtal en gång om året hinner bli inaktuell. Man fokuserar mer på det som hänt i stället för att blicka framåt.

Det är tidskrävande. Mallar och formulär passar inte in på alla (förutom möjligtvis HR), men måste ändå fyllas i och rapporteras vidare.