Hoppa till huvudinnehåll
Strejk

Drabbade resenärer förlorade mot SAS

De resenärer som drabbades av vårens pilotstrejk har inte rätt till kompensation. ARN anser att strejken var en extraordinär händelse.
David Österberg Publicerad 29 augusti 2019, kl 11:16
Heiko Junge / NTB scanpix / TT
Enligt ARN är SAS inte skyldiga att betala kompensation till resenärer som var på väg till Alicante. Heiko Junge / NTB scanpix / TT

Under vårens pilotstrejk vägrade SAS att kompensera de resenärer som drabbades av försenade eller inställda flyg. Bolaget ansåg att strejken låg utanför deras kontroll och att den därmed skulle betraktas som en extraordinär händelse. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.

Runt 350 resenärer anmälde SAS till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN har nu avgjort ett ärende som gällde en flygning från Stockholm till Alicante. Flygningen ställdes in och resenärerna bokade nya biljetter med ett annat bolag. SAS betalade biljettkostnaden, men ville inte betala kompensation enligt EU-förordningen.

Nu har ARN kommit fram till att SAS inte behövde göra det.

– SAS är inte skyldigt att betala kompensation. Bolaget har bevisat att strejken var en extraordinär händelse som legat utanför bolagets kontroll. SAS har också bevisat att det vidtagit en mängd åtgärder för att undvika strejken och för att begränsa konsekvenserna av strejken när den väl brutit ut, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, i ett pressmedelande.

Övriga ärenden som rör pilotstrejken kommer att avgöras under hösten.

– Bedömningen att just denna strejk var en extraordinär händelse kommer att vara vägledande vid prövningen av de andra ärendena, säger Marcus Isgren.

Företaget Airhelp, som hjälper resenärer att kräva kompensation av flygbolag, har dock meddelat att de tänker driva ärendet till EU-domstolen.

– Syftet är att driva ärendet till EU-domstol för att få en bredare praxis som gäller alla medlemsstater. Eftersom ett beslut i domstolen är bindande öppnar en fällande dom upp för att samtliga drabbade 370 000 resenärer potentiellt kan begära ersättning, säger Marie Bexelius, Sverigechef på Airhelp till Kollega.

Strejk

Ersättning efter strejk – fråga för EU

Omkring 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar under förra årets pilotstrejk mot SAS. Nu vill Attunda tingsrätt att EU-domstolen ska avgöra om strejk är en extraordinär händelse och om resenärerna har rätt till kompensation.
David Österberg Publicerad 21 januari 2020, kl 15:54
Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT
Enligt SAS är det bekymmersamt att domstolar i olika EU-länder gör olika tolkningar av om strejk är en extraordinär händelse. Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix / TT

I slutet av april förra året inleddes den sju dagar långa pilotstrejken på SAS. Strejken lamslog SAS flygtrafik och 370 000 resenärer drabbades av inställda flygningar. Flygbolaget erbjöd resenärerna fria ombokningar, avbokningar och i vissa fall biljetter med andra flygbolag.

Däremot ville SAS inte betala någon kompensation eftersom strejken, enligt bolagets mening, var en ”extraordinär händelse”. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.

I början av hösten ansåg även Allmänna reklamationsnämnden, ARN, att SAS inte behövde betala någon ersättning.

Läs mer: Drabbade resenärer förlorade mot SAS

En passagerare drev frågan vidare till Attunda tingsrätt. Tingsrätten har nu begärt ett förhandsavgörande av EU-domstolen om hur ”extraordinära omständigheter” ska tolkas. Enligt ett pressmeddelande från tingsrätten kommer utgången i målet att få prejudicerande betydelse för ett stort antal andra passagerare som begärt ersättning från SAS.

Attunda tingsrätt vill också veta om det spelar någon roll vilken inställning arbetsgivare och fack har haft till förlikningsförslag från medlare. I väntan på beslut från EU-domstolen är målet vilande.

Även företaget Airhelp, som hjälper flygresenärer att kräva ersättning från flygbolag, har meddelat att de ska driva ärendet i EU-domstolen.

I ett mejl till Kollega skriver Freja Annamatz, SAS presschef i Sverige, att de välkomnar en prövning i EU-domstolen och att frågan har stor principiell betydelse för flygbolag och konsumenter i hela EU. 

SAS anser också att det är bekymmersamt att domstolar i olika medlemsstater gör olika tolkningar av om en strejk är en extraordinär händelse. Om EU-domstolen kommer fram till att strejken inte var extraordinär kommer de passagerare som har rätt till det få kompensation.