Under vårens pilotstrejk vägrade SAS att kompensera de resenärer som drabbades av försenade eller inställda flyg. Bolaget ansåg att strejken låg utanför deras kontroll och att den därmed skulle betraktas som en extraordinär händelse. Enligt EU-regler behöver ett flygbolag inte kompensera resenärer om orsaken till en inställd flygning är en extraordinär händelse.
Runt 350 resenärer anmälde SAS till Allmänna reklamationsnämnden, ARN. ARN har nu avgjort ett ärende som gällde en flygning från Stockholm till Alicante. Flygningen ställdes in och resenärerna bokade nya biljetter med ett annat bolag. SAS betalade biljettkostnaden, men ville inte betala kompensation enligt EU-förordningen.
Nu har ARN kommit fram till att SAS inte behövde göra det.
– SAS är inte skyldigt att betala kompensation. Bolaget har bevisat att strejken var en extraordinär händelse som legat utanför bolagets kontroll. SAS har också bevisat att det vidtagit en mängd åtgärder för att undvika strejken och för att begränsa konsekvenserna av strejken när den väl brutit ut, säger Marcus Isgren, ordförande och chef för ARN, i ett pressmedelande.
Övriga ärenden som rör pilotstrejken kommer att avgöras under hösten.
– Bedömningen att just denna strejk var en extraordinär händelse kommer att vara vägledande vid prövningen av de andra ärendena, säger Marcus Isgren.
Företaget Airhelp, som hjälper resenärer att kräva kompensation av flygbolag, har dock meddelat att de tänker driva ärendet till EU-domstolen.
– Syftet är att driva ärendet till EU-domstol för att få en bredare praxis som gäller alla medlemsstater. Eftersom ett beslut i domstolen är bindande öppnar en fällande dom upp för att samtliga drabbade 370 000 resenärer potentiellt kan begära ersättning, säger Marie Bexelius, Sverigechef på Airhelp till Kollega.