Hoppa till huvudinnehåll
Söka jobb

Ålder och utseende viktigt vid rekrytering

Ålder, utseende och kroppsdoft kan vara avgörande för vem som får ett jobb. Det visar en studie från karriärnätverket Linkedin.
Kamilla Kvarntorp Publicerad
Foto: Richard Drew/TT
Trots att äldre arbetskraft upplevs ha bättre kunskap och erfarenhet förbises det ofta i samband med rekrytering, enligt en ny studie. Foto: Richard Drew/TT

Drygt hälften av de svenska rekryterarna tycker att åldern kan vara ett hinder för arbetssökandes möjligheter att få ett jobb. Och redan den som har fyllt 40 räknas till den äldre arbetskraften, enligt en tredjedel av rekryterarna.

– I längden blir det svårt att välja bort äldre arbetstagare, eftersom det råder en enorm arbetskraftbrist. Företagen måste bli bättre på att se hela arbetskraften som potentiella arbetstagare, säger Paula Björnstjerna, Linkedins nordiska försäljningschef.

Trots att äldre arbetskraft upplevs ha bättre kunskap, erfarenhet, tålamod och helikopterseende förbises det ofta i samband med rekrytering. En förklaring är, enligt rekryterarna, att äldre är sämre på att ta till sig ny kunskap. För att vara aktuell för arbetsgivare efter att ha fyllt 40 år är det därför viktigt att ständigt vidareutbilda sig. Det kan till exempel handla om utbildning inom cloud computing, artificiell intelligens och UX-design – kompetens som många arbetsgivare efterfrågar.

– För att vara relevanta för arbetsgivare är det viktigt för äldre att visa att de är nyfikna och intresserade av att lära sig nytt. Den som har kunskapsluckor kan vara proaktiv och redan under intervjutillfället säga att det finns en plan för att fylla på med ny kunskap. Det visar på självinsikt, säger Paula Björnstjerna.

Arbetstagare under 40 år upplevs också bland annat vara mer flexibla, analytiska och ha bättra självförtroende och utbildning än de som är äldre.

Studien visar också att åtta av tio rekryterare tycker att det första intrycket är viktigt för om en person går vidare i rekryteringsprocessen. Viktigast är att ha ett professionellt uppträdande vid anställningsintervju.

– För att vara professionell är det viktigt att förbereda sig inför anställningsintervjun – göra research om företaget och den du ska träffa och tänka ut svar på frågan vad du kan göra för arbetsgivaren. Den som är väl förberedd utstrålar professionell säkerhet - äger rummet - och det påverkar intrycket positivt, säger Paula Björnstjerna.

Men att vara välklädd, ha ett välvårdat hår, liksom en attraktiv kroppsdoft påverkar också möjligheterna att få ett jobb.

– Utseende är ett känsligt ämne i rekryteringssammanhang och kan hindra många människors möjligheter. Vi vet alla hur lätt det är att omedvetet påverkas av fördomar om att personer som liknar oss själva är bättre än andra, vilket begränsar mångfalden, säger Linkedins Nordenchef Lisa Gunnarsson i ett pressmeddelande.

Det som är positivt är, enligt Paula Björnstjerna, att det yttre är sådant som det ofta går att påverka.

– Tack vare sociala medier går det till exempel att ta reda på vilken klädkod som gäller hos en arbetsgivare.

Hon tillägger att rekryterare ofta får det första intrycket av en arbetssökande online. Ett utförligt cv med en professionellt tagen bild i linkedin-profilen stärker därför, enligt henne, det första intrycket.

Fakta

Undersökningen bygger på intervjuer med 300 rekryterare i Sverige verksamma inom olika branscher. De svarade i december 2018 på frågor om hur de ser på ålderns och utseendets betydelse i samband med anställningsintervjuer.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Söka jobb

”Man fick en tydlig känsla av hur lite man var värd”

Jörn Green har en lång meritlista och arbetat i teknikbranschen i över 25 år. Trots det har han de senaste månaderna sökt hundratals jobb utan att hitta rätt och blivit ghostad flera gånger.
Carolina Högling Publicerad 24 april 2025, kl 06:02
Ghostning vid rekrytering. Jörn Green sökte hundratals jobb utan att få svar. Sitter vid en dator i ett mörkt rum, skäggig, ser allvarlig ut.
Jörn Green har sökt flera hundra jobb och blivit ghostad flera gånger sedan han sa upp sig förra året. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green har en lång yrkeskarriär bakom sig inom teknikutveckling. Tidigare har han sagt upp sig från jobb och sedan blivit headhuntad till nya uppdrag. När han senast sa upp sig i juli förra året blev det inte så. I stället har han nu sökt över 300 jobb och blivit ghostad flera gånger. 

– I den ekonomi vi är i nu är det jättetufft att få jobb. Speciellt om man är en lite senior resurs som jag, säger Jörn Green. 

På sina hundratals ansökningar sedan han sa upp sig har responsen många gånger uteblivit. 

– Kanske 60 procent av de tjänster jag sökt har jag fått ett automatiskt svar med att jag inte gått vidare. Ungefär en halv procent av ansökningarna har jag fått gå på en intervju. Cirka två procent har jag fått gå på videointervjuer med en AI. Resten hör aldrig av sig.  

Att bli ghostad

Jörn Green.
Jörn Green. Foto: Johan Bävman.

Jörn Green berättar om en av de gångerna som han blivit ghostad. Det var för ungefär ett halvår sedan när han var på en lång intervju med fem personer från det företag han hade sökt jobb på. Under intervjun hade de pratat om hur lång tid han behövde innan han kunde börja och vilket lönekrav han hade. Det han svarade tyckte företaget lät rimligt, vilket han tog som ett gott tecken.  

– Det kändes som en done deal, säger han.

När intervjun var slut sa företaget att de skulle prata ihop sig och återkomma inom en vecka med detaljer. Men någon återkoppling fick han aldrig. Efter två veckor skickade han ett mejl till företag. Inget svar. Han skickade därefter två mejl till men fick aldrig något svar på sina frågor. 

– Man fick en väldigt tydlig känsla av hur lite man var värd. Det var knäckande att de inte ens orkade svara. Det är väl det minsta man kan förvänta sig. Det känns som en väldig obalans på arbetsmarknaden. Arbetsgivarna kan bete sig hur de vill och de kvittar om de trampar på någon. Hundra står på rad därefter. 

En ny bild av rekryteringsbranschen

Efter att ha sökt hundratals jobb och varit i kontakt med flera olika rekryterare har Jörn Green fått en bild av rekryteringsbranschen som han inte haft tidigare.

–  I den ekonomiska situation vi befinner oss i upplever jag att rekryteringsbranschen är ganska återhållsam och försiktig. Det är mycket fokus på säkra kort, etablerade profiler och samarbeten med stora företag som man redan känner. Det jag saknar är viljan att se potential, alltså inte bara vad någon har gjort, utan vad de faktiskt kan göra. Den typen av fantasi och framtidstro fanns mer tidigare, när ekonomin var starkare. Idag känns det ofta som att rekryterare agerar mer som grindvakter än möjliggörare, även om jag förstår att det är ett svårt jobb i osäkra tider.

Idag söker Jörn Green fortsatt jobb och arbetar parallellt med sitt konsultbolag som erbjuder interimledarskap, rådgivningstjänster och managementkonsultation för teknikföretag.