Den 1 juli 2008 och 1 januari 2010 infördes nya regler i sjukförsäkringen, dels för att effektivisera sjukskrivningsprocessen, dels för att få till stånd tidigare insatser så att arbetsförmågan hos den sjuke inte går förlorad. Inspektionen för socialförsäkringen har på regeringens uppdrag tittat på hur Försäkringskassan tagit till sig de nya reglerna och hur de i sin tur förmedlar och handlägger sina ärenden.
Resultatet visar att kassan har stora problem.
- Vi har i vår utredning fokuserat på fyra brister i Försäkringskassans hantering. Ett stort problem är att prövningarna vid de fasta tidsgränserna inte alltid är genomförda. Det kan bero på att det finns så tydlig målstyrning kring handläggningstider att kassan helt enkelt väntar eller tar ett för snabbt beslut för att inte gå utanför tidsramen, säger Jon Dutrieux, författare till rapporten.
En annan brist är att det finns oförklarliga skillnader mellan Försäkringskassans olika kontor. Över hela landet skiljer sig generositeten i bedömningarna - en rättsosäkerhet som gör att var i landet man bor kan ha betydelse för sannolikheten att få sjukersättning.
- Det är ett problem som vi visserligen ser börjar ordna upp sig men inte är desto mindre oroande.
För att få sjukersättning från Försäkringskassan måste man bland annat ha en stadigvarande nedsatt arbetsförmåga och små möjligheter till rehabilitering. Men besluten som kassan fattar är enligt utredningen inte alltid så självklara.
- Beslut formuleras ibland utifrån mallar utan att de är anpassade till individuella förhållanden. Det gör att den försäkrade har svårt att förstå varför han eller hon inte får några pengar. Många gånger glömmer kassan dessutom att informera om att vissa personer skulle ha kunnat beviljas en förmån på lägre nivå än den ansökta, säger Jenny Kärrholm, författare till rapporten.
Sist men inte minst anser IFS att Försäkringskassan präglas av ett myndighetsperspektiv snarare än ett individperspektiv.
- Vi vill att Försäkringskassan ska tänka på för vem man motiverar besluten. När den försäkrade inte förstår och man är så målstyrd av handläggningstider är det lätt att individen glöms bort, säger Jenny Kärrholm.
Det fanns dock även en del positiva resultat från IFS:s nedslag. De nya reglerna har till exempel underlättat en mer aktiv sjukskrivningsprocess och de fasta tidsgränserna har underlättat kommunikationen med de försäkrade.