Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Transport vill ta över kabinanställda

Transportarbetarförbundet är i öppen strid med Unionen. LO-förbundet har börjat organisera kabinanställda − en bransch som tillhör Unionen − med uttalat syfte att ta över hela avtalsområdet.
Ola Rennstam Publicerad
Till vänster kabinpersinal, till höger Transportarbetarförbundets huvudkontor.
Transportarbetarförbundet och Unionen är i öppen konflikt. Transport organiserar nu kabinpersonal, som normalt tillhör Unionen, i ett försök att utvidga sitt inflytande över avtalsområdet. Foto: AP/Claudio Bresciani/TT.

Det har seglat upp en konflikt mellan Unionen och Transportarbetarförbundet. Bråket gäller vilket fackförbund som anställda inom flyget ska tillhöra. Enligt Transports förbundsordförande, Tommy Wreeth, är många kabinanställda missnöjda med Unionens sätt att företräda dem och vill nu gå över till LO-förbundet.

Tommy Wreeth.
Tommy Wreeth. Foto: Martin Hörner Kloo.

I en krönika i tidningen Transportarbetaren går Tommy Wreeth till attack mot Unionen och konstaterar att hans förbund nu officiellt börjat organisera kabinpersonal inom flyget. Syftet är att ”ta över hela avtalsområdet från Unionen på sikt”. Han passar också på att dela ut en råsop mot Unionen:
”Deras nuvarande förbund Unionen verkar mest intresserade av deras avgift och mindre intresserade av fackligt medlemsnära arbete", skriver Tommy Wreeth i krönikan.

Unionen har en annan bild av stämningen bland medlemmarna inom flyget. Samtidigt är ledningen medveten om att det finns en frustration kring hur villkoren i branschen har försämrats under de senaste åren, särskilt efter pandemin.

− Generellt är medlemmarna inom flyget nöjda med Unionen men vi vet också att det finns missnöje. Vi har nu en tät dialog med alla klubbar för att reda ut eventuella missförstånd och se hur vi kan hjälpa dem istället för de lämnar till ett annat förbund, säger Martin Johansson, andre vice ordförande i Unionen.

Vilken är er kommentar till Transports agerande i den här frågan?

Martin Johansson.
Martin Johansson. Foto: Peter Jönsson.

Det är bara ett halvår sedan vi fick till ett avtal mellan Unionen och LO för att hantera den här typen av frågor, och nu väljer de att bryta mot det avtalet genom att försöka organisera en grupp som vi sedan länge organiserar och tecknar avtal för. Det är tråkigt och bekymmersamt, säger Martin Johansson.

Kollega har varit i kontakt med de tre kabinklubbar, som enligt Transportarbetarförbundet, har uttryckt att de är beredda att lämna Unionen. Samtliga tillbakavisar uppgifterna, man påpekar dock att man uttryckt missnöje med hur förbundet företrätt dem men att man nu har en bra dialog.

Tommy Wreeth vill inte uppge vilka företag det rör sig om eller hur många som gått över till Transport, men skriver i ett mejlsvar att det finns en lång historik av missnöje med Unionen bland kabinanställda.

Enligt Unionen finns ett avtal mellan LO och Unionen om att inte ta över varandras medlemmar. Bryter ni mot det avtalet?

"Transport har inte sökt medlemmar inom avtalsområdet. Det är kabinanställda som kontaktat oss och uppgett att de är missnöjda med Unionen och att de vill byta till Transport. Vi har sedan informerat Unionen, LO och arbetsgivarorganisationen om situationen, enligt praxis."

Du går hårt mot Unionen i din krönika och skriver att Unionen inte är någon riktig fackförening och att Unionen bara är intresserad av medlemsavgifterna. Står du fast vid den kritiken? På vilket sätt är Unionen inte någon riktig fackförening?

"Jag skriver att medlemmar i Unionen vänt sig till oss och att de söker efter en riktig fackförening som är närvarande och tar fighten. Jag skriver ingenting om vad Unionen är eller inte är. Jag skriver också att det "verkar" som att Unionen mest är intresserade av deras avgifter och det är ordagrant den kritik som framförts till oss från de som kontaktat oss. Om kabinanställda varit nöjda med Unionen hade vi sannolikt inte varit där vi är. Sedan kan Unionen säkerligen agera bättre inom andra branscher och till andra medlemsgrupper."

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Northvolt - från grön omställning till röda siffror

Northvolt skulle snabba på den gröna omställningen i Europa med sina miljövänliga litiumbatterier. Istället kantades satsningen av skulder, arbetsmiljöproblem och slutligen konkurs.
Lina Björk Publicerad 12 mars 2025, kl 08:40
Northvolt
I november lämnade Northvolts vd Peter Carlsson sin post. Fyra månader senare ansökte företaget om konkurs. Foto: Jonas Ekströmer/TT

Det här har hänt – från succé till fall:

  • 2015 grundades företaget av Peter Carlsson och Paolo Cerruti som jobbat tillsammans på elbiltillverkaren Teslas fabrik i Kalifornien, USA. Målet: att skapa miljövänliga batterier. 
     
  • 2017 meddelades att den första fabriken skulle byggas i Skellefteå, medan Västerås fick en forskningsanläggning kallad Northvolt Labs. 
     
  • För att finansiera tillverkningen inleddes samarbeten med bland annat teknikbolaget ABB, lastbilstillverkaren Scania och den tyska biltillverkaren BMW. Första generationens batterier tillverkades på Northvolt Labs. 
     
  • 2018 fick Northvolt över hundra miljoner i bidrag från energimyndigheten.
     
  • Samma år påbörjades bygget av Northvolt Ett i Skellefteå, där den storskaliga produktionen skulle vara. 
     
  • 2018-2023 Tillväxtresan kantas av rapporter om missförhållanden, dödsfall och förseningar. 
     
  • 2024 försattes dotterbolaget Northvolt Ett Expansion AB i konkurs. 
     
  • I november 2024 varslades sammanlagt 1600 anställda om uppsägning, vilket då motsvarade en fjärdedel av personalstyrkan.  Peter Carlsson avgick som vd. 
     
  • 2025 begärde Northvolt rekonstruktion i USA, med förhoppningen att frigöra 2,7 miljarder kronor. 
     
  • 12 mars 2025 ansökte Northvolt om konkurs i Sverige. Skulderna uppgick till drygt 60 miljarder kronor. Sammanlagt varslades cirka 5 000 anställda om uppsägning, vilket gör händelsen till en av de största konkurserna i modern tid.