Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Lista: Branscherna utan kollektivavtal

Jobbar du med spelutveckling, reklam eller IT? Då har du antagligen inget kollektivavtal. Här är listan över branscherna som oftast saknar avtal.
David Österberg Publicerad
Spotifylogga
Spotify är ett av många företag i techbranschen som saknar kollektivavtal. Janerik Henriksson/TT

Debatten om kollektivavtalens för- och nackdelar har varit het under året. I våras försökte Unionen få Spotify att teckna avtal och under hösten var det Klarnas tur. Först när Unionen hotade med strejk gick Klarna med på att skriva under. Just nu strejkar IF Metall för att få Tesla att teckna kollektivavtal.

23 procent saknar kollektivavtal

I rapporten ”Kollektivavtalens täckningsgrad och vita fläckar” (Arena Idé) har Anders Kjellberg, professor i sociologi vid Lunds universitet, undersökt hur många som omfattas av kollektivavtal i olika branscher. Enligt den arbetar ungefär 23 procent av alla anställda i privatägda företag utan kollektivavtal. Men täckningsgraden skiljer stort mellan olika branscher. För tjänstemän är andelen lägst i företag som sysslar med spelutveckling, tech i finansbranschen, IT, media, reklam och PR samt advokatbyråer och revisionsfirmor.

"Förväntas arbeta extra utan ersättning"

”För att kunna rekrytera arbetskraft tvingas dessa företag ofta erbjuda goda anställningsvillkor men det förekommer likväl att tjänstepensionslösningar saknas eller är sämre än de kollektivavtalade, att de anställda förväntas arbeta extra utan ersättning och att personalneddragningar görs utan dialog med de anställda”, skriver Anders Kjellberg i rapporten.

Rapporten visar också att täckningsgraden är klart lägre i Stockholms län jämfört med övriga Sverige. Det är också betydligt vanligare att små företag saknar kollektivavtal, jämfört med stora.

Många företag saknar kollektivavtal

                      Andel företag med

                      kollektivavtal, procent

Bransch

Information/

Kommunikation                 7

Finans/Försäkring             14

Företagstjänster                14

Handel                                34

Hotell/Restaurang             39

Bygg                                    43

Transport                            52

Finans, försäkring och företagstjänster innehåller exempelvis banker, försäkringsbolag, bokföringsbyråer, huvudkontor, konsulter, kommunikation och callcenter.

Information och kommunikation innehåller exempelvis film, tv, telekommunikation, dataprogrammering, datakonsulter och spelutveckling. 

De flesta anställda omfattas av kollektivavtal

                      Andel anställda med 

                      kollektivavtal, procent

Bransch

Information/

Kommunikation                 52

Finans/Försäkring              67

Företagstjänster                 67

Hotell/Restaurang             70

Handel                                77

Bygg                                    87

Transport                           87

Andelen anställda med kollektivavtal är högre än andelen företag med kollektivavtal. Det beror på att stora företag i högre utsträckning än små har kollektivavtal.

 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.