1. Utvärdera
Kartlägg hur mycket tid som går åt till möten och vilket syfte de tjänar. Ex: Har vi en stående agenda? Behöver den uppdateras eller kanske skippas helt?
2. Planera
Genom att lägga en timme på förberedelser kan du korta mötestiden på gruppnivå och spara både tid och pengar.
3. Sålla
Måste alla vara med på alla möten? Lägg in för vilka det är obligatoriskt redan i kallelsen.
4. Involvera gruppen
Stanna upp, fråga vad de andra tycker. Bra möten ska vara som musik där mötesledaren är dirigenten och alla deltagare spelar varsitt instrument.
5. Avbryt
Blir det rundgång kan det vara bra att parkera frågan eller att låta gruppen rösta mellan A och B och fatta ett beslut.
6. Bli skicklig
Överskatta inte din egen förmåga. Det är som med bilkörning, frågar man människor hur bra de är på att köra bil är alla lite bättre än snittet. Gå en kurs, ta del av tips, kolla på tutorials.
7. Var delaktig
Till dig som i första hand är deltagare på möten – lyssna men var också aktiv. Nicka och bekräfta den som håller i mötet. Ställ följdfrågor och anteckna med penna och papper, då minns du bättre.
Källa: Jörgen Dyssvold på företaget Herr Omar.