Hoppa till huvudinnehåll
Stress

5 sätt att sluta skjuta upp

Är du en av dem som prokrastinerar, det vill säga skjuter upp saker till sista stund? Lugn, det finns hjälp att få. Här kommer handfasta tips för att få saker gjorda i god tid.
Niklas Hallstedt Publicerad
colourbox
Kom till insikt och försök förstå varför du skjuter upp saker. colourbox

Prokrastinerare är vi allihopa påstås det. Det vill säga att vi föredrar att skjuta upp saker för att i stället ägna oss åt andra, mindre viktiga saker. Med följd att vi blir stressade och får ångest.

Men det går att motstå impulsen att prokrastinera. Ett av de vanligaste råden är att försöka förstå varför du skjuter upp vissa saker. När man väl har gjort det blir det lättare att handskas med problemet. Det är också produktivitetsexperten och författaren Chris Baileysutgångspunkt när han berättar om fem forskningsbaserade strategier i en artikel i Harvard Business Review.

  1. Tänk om. Det kan vara att du uppfattar uppgiften som tråkig, svår, tvetydig, frustrerande, ostrukturerad, icke-belönande eller sakna mening. Fundera vilken ”trigger” det rör sig om den här gången och försök tänka annorlunda om uppgiften. Ska du exempelvis skriva en rapport om något som du tycker är tråkigt – förvandla arbetet till en lek där du ser hur många ord du kan få ur dig på 20 minuter.
     
  2. Dela upp uppgiften. Ta reda på hur stort ditt motstånd mot att utföra uppgiften egentligen är. Om du till exempel är tvungen att läsa igenom ett stort antal dokument, prova först att se om du kan läsa en timme. Inte det, då kanske du kan stå ut 30 minuter? Minska tiden tills du inte längre känner något motstånd mot uppgiften.
     
  3. Sätt igång! Ofta är det början som är svår, och det är sällan som det är så illa som vi tror att det ska vara innan vi börjat. Har du väl påbörjat en uppgift är det troligt att du kommer att slutföra den.
     
  4. Räkna ut vad du förlorar. Den taktiken fungerar bäst när det handlar om större saker, exempelvis ditt pensionssparande. Lägg till hur uppskjutandet av att ta i tu med det skulle påverka inte bara din ekonomi,  även sådant som ditt välbefinnande och stressnivå.
     
  5. Koppla ur. Vi omges av mängder med möjligheter till distraktion i form av e-post, sms och sociala medier. När du märker att du använder dem för att prokrastinera – stäng av! Tycker du att det är svårt, se till att placera telefonen i ett annat rum och stäng av nätuppkopplingen på datorn.

Så långt Harvard Business Review. Det finns naturligtvis många andra som också skrivit om hur man ska övervinna sin längtan att skjuta upp saker. Ett som ofta förs fram är att man inte ska sätta igång att jobba när man är trött. I det läget finns risk att det inte blir mycket gjort. Ett annat råd är att man inte ska förledas att tro att arbetet blir bättre utfört bara för att det görs i sista stund. Sannolikt blir kvaliteten tvärtom sämre eftersom du jobbar under stress. Ytterligare ett råd är att bryta ned uppgiften i olika delmål, då känns de mer hanterbara och inte längre lika ångestladdade.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Stress

Tagga-ner-lista: Så blir du lagom perfekt på jobbet

Perfektionistiska drag riskerar att leda till till prokrastinering, sena leveranser och psykisk ohälsa. Tagga ner på jobbet i nio steg och bli lagom perfekt.
Elisabeth Brising Publicerad 8 oktober 2025, kl 09:30
Kvinna lägger pennor perfekt
Personlighetsdraget perfektionism riskerar att paralysera den som lider av stark oro för misstag. Att sätta igång med uppgifter, prioritera och avsluta blir ofta svårt. Men det finns knep för att tagga ner. Foto: Colourbox

Så blir du mer lagom på jobbet i 9 steg

  1. Förstå att det är lättast att ändra beteende först, inte tankar eller känslor.
     
  2. Använd almanacka – det låter väldigt osexigt. Men för perfektionister finns en risk att allt upplevs som lika viktigt att göra felfritt. En stor risk är uppskjutande och att inte planera eller prioritera bland uppgifter.
     
  3. De flesta jobbar bäst klockan 10-12 på förmiddagen. Gör det jobbigaste du känner dig mest obekväm med då. Sedan gör du lite till - av lättnad.
     
  4. Planera jobbdagen dagen innan. Planera inte tvångsmässigt varje minut, utan tre viktiga saker du ska få gjorda varje dag.
     
  5. Koppla bort Smartphone/sociala medier t.ex. kl 10-12 för fokus.
     
  6. Minska onödigt noggranna kontroller av exempelvis meddelanden.
     
  7. Hantera motgångar: Se dem inte som en brist hos dig, utan snarare något som du vill förändra i situationen. Se fel dynamiskt: Vad hände den här gången? Vad kan jag ändra på och inte?
     
  8. Utveckla en vänligare inre röst. Påminn dig själv om dina inre drivkrafter som hälsa, meningsfullhet och goda nära relationer. Tänk på en person som behandlat dig väl, vad skulle den personen säga?
     
  9. Sök professionell hjälp om du fastnar i stress, oro, nedstämdhet, ilska, prokrastinering, konflikter och tvångsmässiga beteenden som ätstörning, eller hälsohets. 

    Källa: Intervju med Irena Makower, docent i psykologi, leg. psykoterapeut och författare.