Hoppa till huvudinnehåll
Arbetstid

Därför ska du anställa en pendlare

Tror du att det är en nackdel att ha medarbetare som bor på annan ort? Tänk om! Här är 7 skäl till varför varje chef borde be personalen att pendla.
Linnea Andersson Publicerad
Colourbox.com
Colourbox.com

Kommer förberedd

Oavsett om pendlaren i fråga tar sig till jobbet med bil, buss eller tåg så innebär transporten tid som den som bor nära jobbet ofta inte har. På bussen och tåget finns kanske till och med möjlighet att sätta på datorn eller att gå igenom mejlen i mobilen. Men även bilisten kan starta arbetsdagen och få igång jobbhjärnan redan i kärran. En pendlare är därför ofta förberedd på morgonmötet.

Läs mer: 7 saker som alla pendlare känner igen sig i

Jobbar längre dagar

Vare sig man vill eller inte blir ens dagar ofta extra långa som pendlare. Man är ju så illa tvungen att lägga tid på att ta sig till och från jobbet. Det är därför inte ovanligt att din resande medarbetare jobbar fler timmar än den som har cykel- eller gångavstånd till jobbet.

Läs mer: Att pendla är att dö en smula

Är effektiv

Eftersom passageraren alltid har en tid att passa sitter han eller hon sällan och maskar eller skjuter upp sina arbetsuppgifter tills eftermiddagen övergår i kväll. Precis som alla andra vill pendlaren hem och ser därför till att få jobbet gjort innan det är dags att kila till bussen.

Pigg och utsövd

Trots att pendlaren i regel har tidigare morgnar än andra har denne – förutsatt att hen inte kör bil – tid för en tupplur både till och från jobbet. När tiden inte läggs på att jobba.

Kommer i tid

Tro det eller ej men den ständiga oron över inställda turer eller trafikköer gör att pendlaren nästan alltid kommer i tid och till och med tidigt till kontoret. Resenären räknar aldrig med att tåget går som just tåget …

Kör igång direkt

Pendlaren har, som sagt, redan fått igång hjärnan i arbetsläge. Utöver det förspills inte första halvtimmen på jobbet med att hämta kaffe – det har pendlaren redan druckit på bussen.

Stressar inte upp sig

En jobbresa med ett inställt flyg, ett tåg som står stilla eller en buss som lyser med sin frånvaro är inget som hetsar upp en van pendlare. Det är vardag.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Kollega nummer 1 2025 omslag

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetstid

Många chefer positiva till kortare arbetstid

Kortare arbetstid skulle inte påverka chefernas arbetsbelastning. Det tror 6 av 10 chefer. Samtidigt befarar många att det blir svårare att nå uppsatta mål. Det visar en undersökning som Chef & Karriär har gjort.
David Österberg Publicerad 16 december 2024, kl 13:04
Kortare arbetstid. Till vänster en man som kollar klockan framför sin dator. Till höger en kvinna med fötterna på skrivbordet.
En Novusundersökning som Kollegas systertidning Chef & Karriär låtit göra visar att 59 % av cheferna tror att kortare arbetstid inte skulle påverka deras arbetsbelastning, men många oroar sig för att det blir svårare att nå uppsatta mål. Foto: Colourbox.

Kortare arbetstid har seglat upp som en het fråga i avtalsrörelsen. Därför har tidningen Chef & Karriär gjort en Novusundersökning om chefernas syn på kortare arbetstid. Här är några av resultaten ur undersökningen.

 

Hur tror du att kortare arbetstid skulle påverka din arbetsbelastning som chef?

Oförändrad: 59 procent.

Ökad: 33 procent.

Minskad: 8 procent.

Vilka konsekvenser skulle kortare arbetstid få för dig i din roll som chef?

Svårare att nå uppsatta mål: 42 procent.

Ökad otydlighet om medarbetare är i tjänst eller ej: 20 procent.

Svårare att kommunicera med medarbetare: 18 procent.

Vilka konsekvenser tror du att kortare arbetstid skulle få för verksamheten?

Oförändrad produktivitet: 38 procent.

Svårare att nå de uppsatta målen: 27 procent.

Ökad produktivitet: 26 procent.

Minskad produktivitet: 21 procent.

Lättare att nå de uppsatta målen: 13 procent.

Hur skulle du upprätthålla produktiviteten vid kortare arbetstid?

Införa nya arbetssätt i organisationen: 60 procent.

Medarbetarna skulle få uträtta lika mycket som tidigare: 31 procent.

Ökad bemanning: 26 procent.

Se över affärsmodellen: 24 procent.