Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

VD som brinner sökes till tankesmedja

TCO:s nya tankesmedja kommer att lanseras under året. Hur den kommer att se ut är ännu inte helt klart, men det finns ett uppdrag, en styrelse och – inom kort – en VD.
Gabriella Westberg Publicerad
Siluetter på ansikten som tänker på TCO.
TCO:s nya tankesmedja har ännu inget namn och ingen grafisk profil. Det blir några av uppgifterna den nya VD:n får ge sig i kast med när hen tillträder sin tjänst. Bild: Montage

Hallå där, styrelseordförande Sören Holm, vem är det ni söker?

– Den absolut viktigaste egenskapen hos den vi söker är att ha en stark egen drivkraft. Ska det här bli något krävs någon som brinner och driver, för att ge kraft och fart.

– Sedan kommer vi förhoppningsvis att jobba brett med forskningsanknytning och i ett senare skede hitta förutsättningar till extern finansiering. Så det vore bra om det blir någon som har erfarenhet eller koppling till akademin. Vi ser gärna en gedigen akademisk utbildning.

– Och så ska man ju vara chef för personalen, så ett visst mått av ledarskap behövs.

Hur går ni till väga i rekryteringen?

– Vi har tagit hjälp av ett rekryteringsbolag. Därutöver har vi uppmanat ägarkretsen* att bidra med så många namn och tips de kan komma på, för att få ett brett urval. Rekryteringsbolaget kommer att hålla några intervjuer också i nästa vecka, men vi räknar med att ha ett par välkvalificerade kandidater mot slutet av nästa vecka.

Hur ser den nya VD:ns uppdrag ut?

– Ägarna har varit tydliga med att fastställa uppdraget. Det finns dokumenterat i ett avtal, där ägarna också förbinder sig om finansering. Det är ramen. Sedan är mycket öppet för VD och styrelsen, tanken är att det ska finnas en ganska stor frihet i att forma verksamheten.

Hur skiljer sig tankesmedjans uppdrag från TCO:s?

– En skillnad är att tankesmedjan kommer att ha ett långsiktigt perspektiv, vi har talat om en tioårshorisont, medan TCO behöver vara mer leveransinriktat. Tankesmedjan ska också ha en större frihet att kunna gå ut och hävda saker.

Hur då?

– Som exempel har det länge förts en diskussion om europeisk finansskatt. Om Finansförbundet, som är en del av TCO, skulle hysa en väldigt stark åsikt kring det, kan inte TCO gå emot och driva en annan linje. Men det kan tankesmedjan. Den ska ha en friare ställning gentemot medlemsförbunden (ägarna).

Med en tioårshorisont, vilka är de största frågorna för smedjan att kasta sig över?

– Partsmodellen, fackligt arbete och parternas inflytande och morgondagens arbetsliv är de tre givna uppgifterna.

– Sedan finns mycket som hör ihop med det; vad händer med tjänstemannamodellen i ett digitaliserat samhälle, och i ett än mer internationaliserat samhälle? De två trenderna lever vi redan i, men då gäller det att lyfta blicken och se: vad innebär detta i nästa steg?

– Våra unga läser inte tidningar. Vad innebär det för framtida samhällsliv, arbetsliv och vad innebär det för påverkansmodellerna? Påverkanskartan ritas om. De politiska partiernas roll förändras, arbetsmarknadens parters roll förändras. Tankesmedjor och lobbyorganisationer växer. Även det blir en viktig uppgift, att göra ett slags metaanalys av påverkans-arenorna. Hur kan vi påverka och agera där?

– Sedan har vi nya anställningformer. Andelen frilansar och olika former av F-skattare blir allt vanligare. Även bland Unionens medlemmar. Vad innebär det för partsmodellen?

Kommer tankesmedjan att jobba internationellt?

– Det kan bli så att vi ser ett behov av det. Genom analyser kan man se att just den eller den frågan inte går att påverka i ett nationellt perspektiv, då kan man gå internationellt. Men det är inget självändamål att jobba mot till exempel EU.

Vad har ni för tidsplan?

– Vi hopas få klart beslut om VD under hösten, så att hen kan tillträda före årsskiftet. Sedan ska processen dras igång. Fler ska rekryteras, jag tror att det kommer att röra sig om en personalstyrka på fem till sex personer. Parallellt med det ska ytterligare ett par styrelseledamöter rekryteras. I dagsläget har vi representanter från ägarförbunden, men vi vill komplettera med externa kompetenser också. Någonstans under våren tror jag att smedjan kan vara i skarpt läge.

Vad innebär ordförandeposten för dig?

– Det är ett arvoderat uppdrag för min del, motsvarande kanske en knapp dag i veckan i snitt. Och det är en dörolig satsning!

*Ägarkretsen bakom TCO:s tankesmedja är samtliga TCO-förbund. 

Tankesmedjans styrelse:

Nuvarande styrelse för TCO:s tankesmedja:

  • Sören Holm (tidigare kanslichef, Lärarförbundet) ordförande
  • Anna Jormin (verksamhetsstrateg Unionen)
  • Britta Lejon (ordförande ST)
  • Elisabeth Wahl (Journalistförbundet, servicebolaget)
  • Torbjörn Bredin (kanslichef TCO)
  • Jan Gerlofstig (senior advisor Finansförbundet)

Finansiering: Ägarkretsen har förbundit sig att finansiera verksamheten med 12 miljoner kronor årligen i sju år - "men tanken är långsiktigare än så", säger Sören Holm. Därutöver kan det tillkomma extern finansiering vid olika projekt. 

Inspiration: Vid Unionens förra kongress, 2011, inkom ett par motioner om en tankesmedja. Där drogs paralleller till Svenskt Näringsliv och hur de jobbar med sina olika påverkansorgan. Det förslaget växte till en TCO-förbundens gemensamma tankesmedja. Läs mer om det här: Unionen storfinansiär av TCO:s nya tankesmedja. 

Internationellt: University of Pennsylvania listar över 6 500 tankesmedjor i världen. Brookings Institute (USA) och Chatham House (Storbritannien) rankas som de två viktigaste med svenska SIPRI på sjätte plats.  

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.