Hoppa till huvudinnehåll
Fackligt

Atte blir tankesmedjans chef

På måndagsmorgonen presenterade TCO:s ordförande Eva Nordmark den nyrekryterade vd:n för TCO:s tankesmedja. Unionenmedlemmen Ann-Therese Enarsson har i dag en chefstjänst på Systembolaget och tillträder sin nya tjänst som tankesmedjans vd efter årsskiftet.
Gabriella Westberg Publicerad
Kollega
Ann-Therese Enarsson blir vd för TCO:s tankesmedja. Efter nyår tillträder hon tjänsten. Kollega

Det var vid Unionens förra kongress, 2011, som en motion föreslog att låta utreda om förbundet kunde starta en tankesmedja. I våras blev det klart att den istället skulle drivas i TCO:s regi.  Om en vecka inleds Unionens tredje kongress och idag bjöds pressen att träffa smedjans nya vd.

- Det här är en unik tankesmedja. Ingen annan svensk tankesmedja har sin utgångspunkt i välutbildade människors yrkesliv och liv, ingen annan är bildad av partipolitiskt fristående fackföreningar. Vi är väldigt stolta över den här satsningen, säger Eva Nordmark, TCO:s ordförande.

Stolt är hon också över den nyrekryterade vd:n.  Ann-Therese Enarsson, eller Atte som hon kallas, har en bakgrund av opinionsarbete och lobbying från Systembolaget, IQ och A Non Smoking Generation.  Där har hon bland annat varit med om att driva igenom rökfria serveringar och att förändra attityder kring alkolås ”från något skambelagt till en hygienfaktor”.

- Jag har jobbat med unga och ungas förutsättningar och villkor med hälsa som en röd tråd. Mitt uppdrag har alltid varit att förflytta normer och attityder över tid. Mitt signum är att skapa oväntade allianser och samarbeten. Det ser jag att jag ska få göra här också, säger Ann-Therese Enarsson.

Ann-Therese Enarsson beskriver sig själv som en djupt samhällsengagerad och orädd opinionsbildare som vill utmana rådande normer och tankesätt.

- Jag är väldigt glad över det tydliga mandat man gett smedjan. Den frihetsgrad och det oberoende som man värnar är en absolut förutsättning, tror jag. Och ger man mig det mandatet och säger att jag ska bryta nya insikter och utmana – då går jag igång!

Ann-Therese Enarsson har i sin karriär varit medlem i tre olika fackförbund, ST, Jusek och nu Unionen, men har aldrig själv varit fackligt engagerad. Hon ser som en viktig del av sitt uppdrag att skänka insikter till medlemmarna, men också att våga utmana både medlemmar och organisationer.

- Att väcka fackligt engagemang bland medlemmarna är en av de stora frågorna. I uppgiften jag fått ingår att ta fram insikter för 10-15 år framöver och identifiera vad den yngre generationen och nästa generation på arbetsmarknaden kommer att tycka är viktigt för att organisera sig fackligt. Det är något man jobbar med redan i dag, men där ska vi i tankesmedjan kunna provocera och utmana och se ännu längre runt nästa hörn, så att förbunden kan förbereda sig och inte står förvånade inför de samhällsförändringar som kommer. Jag ska tidigt hjälpa till att identifiera de här värderingarna, normerna och attityderna som facket måste spegla för att vara relevanta.

Kan du ge något exempel?
- Det är jätteviktigt med arbetsvillkor och löner, men de frågorna har kanske blivit väl tajt associerade med facket. Där ser vi ett utvecklingsområde. Vi ser att mycket börjar handla om hälsa och förutsättningar i dag, det kan handla om mer inflytande eller om en kaffemaskin på jobbet. Frågan om hur man behåller styrkan och engagemanget, hur vi ser till att alltid vara relevanta mot vår nya målgrupp. Det blir en prioritering för tankesmedjan.

Ann-Therese Enarsson tillträder den nya tjänsten efter årsskiftet. Fram till dess ska hon läsa på om fackliga frågor, säger hon.

- Jag är fortfarande rätt omtumlad faktiskt. Jag fick veta att jag hade fått jobbet för en dryg vecka sedan, och sedan den dagen har det varit ganska blurrigt. Det är ett stort förtroende jag fått.

Ville bli lärare

Ann-Therese Enarsson är 40 år, hon föddes och växte upp i Köping.

Hon gick ett dansinriktat gymnasium, och  hoppades då bli yrkesdansare. När hon efter det började studera vid Uppsala universitet var det för att bli lärare i filosofi och litteraturvetenskap. Men ”du vet hur det är”, säger hon. Istället tog hon "en mängd a-kurser" och en jur kand med inriktning affärsjuridik.  

- Det är väl ganska tidstypiskt att man byter roller och flyter lite emellan.

Hon har varit generalsekreterare för A Non Smoking Generation, där hon bland annat utsågs till Årets lobbyist, och vd för IQ, som är ett fristående dotterbolag till Systembolaget. Fram till årsskiftet, då hon tillträder tjänsten som vd för TCO:s tankesmedja, jobbar hon som chef på avdelningen för samhällskontakter och forskning på Systembolaget.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Fackligt

Avtalsboom inom tech

300 nya kollektivavtal på 1,5 år. Det är resultatet av Unionens särskilda satsning mot techbranschen – och av konflikten med Klarna.
– Snöbollen är i rullning, säger Björn Larm på Unionen.
Ola Rennstam Publicerad 16 juni 2025, kl 06:01
Ljudplattformen Epidemic Sound är en av 300 företag inom tech som nyligen tecknat kollektivavtal med Unionen. Klubbstyrelsens Tobias Hurtig, Anna Ekers och Michael Pearce märker av ett ökat intresse och engagemang för fackliga frågor - både hos medlemmarna och deras arbetsgivare. Foto: Anders Warne

Historiskt har många företag inom tech haft en skeptisk inställning till svenska modellen. Kollektivavtal har betraktats som något gammeldags och förtroendevalda har lyst med sin frånvaro. Det har helt enkelt varit svårt för facken att nå framgång där. Men något har hänt – de senaste åren har det fackliga intresset väckts till liv. På Unionen menar man den uppmärksammade konflikten med Klarna 2023 blev den stora vändpunkten.

Björn Larm
Björn Larm

– Att vi höjde rösten i samband med Klarna fick väldigt stor effekt. Vi kunde se att arbetsgivare som vi jobbat med tidigare, utan att lyckats, helt plötsligt ville teckna avtal – kanske för att undvika negativ publicitet, säger Björn Larm, samordnare av kollektivavtalsteckningsfrågor på Unionen.

Parallellt med arbetsgivarnas förändrade attityd väcktes även ett större intresse hos medlemmarna inom tech att organisera sig.
– Det uppstod ett större engagemang när de, i kölvattnet efter Klarna, insåg att de också kunde få rätt till medbestämmande och förutsägbara villkor. 

Spotifys flygblad fick motsatt effekt

Redan något år tidigare hade Unionen dragit igång en riktad satsning på branscher där avtalsteckningen var låg. Men det var när techjättarna Spotify och Klarna nästan samtidigt vägrade att teckna kollektivavtal, och till och med valde att dela ut flygblad utanför kontoren om avtalets nackdelar, som det började det hända saker. Unionen varslade om konflikt och media rapporterade. Plötsligt hörde techarbetsgivare självmant av sig till Unionen för att teckna avtal och på många ställen bildade medlemmarna klubbar på eget initiativ.

Resultatet? En riktig avtalsboom. På 1,5 år har förbundet tecknat 300 nya avtal på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound. Björn Larm lyfter fram två faktorer som varit viktiga:

– Det ena är styrkan i vårt samarbete med Sveriges Ingenjörer. Men den absolut största framgångsfaktorn för att kunna teckna kollektivavtal på de här företagen har varit att det finns förtroendevalda på plats, utan dem når vi inte medlemmarna – för när kollegorna pratar då lyssnar man, konstaterar han.

Epidemic Sound välkomnade fackets krav

Ett exempel är ljudplattformen Epidemic Sound. Där valde medarbetarna att bilda klubb under en period 2023 när det var skakigt i techbranschen. Ganska snart landade man i att nästa steg var att få ett kollektivtal på plats – arbetsgivaren var ”positivt optimistiska” till initiativet enligt klubbordförande Tobias Hurtig.

Tobias Hurtig

– Vi har alltid haft bra anställningsvillkor men de byggde på ensidiga utfästelser från arbetsgivaren och det fanns en oro att förmånerna kunde dras in om företaget behövde spara pengar. Det var helt enkelt dags att få pensionslösningen inskrivet i avtalet och vi blev försäkrade om en årlig löneökning, säger han.

Trots ledningen positiva attityd tog det tid att få alla delar på plats – först i april i år trädde avtalet i kraft– efter 1,5 års förhandlingar.

Spelbolag vill teckna branschavtal

Nyligen gick företrädare för spelutvecklingsbolagen Massive och Sharkmob ut i media och berättade att man vill få till ett branschspecifikt kollektivavtal. Unionen ser spelbranschen som en naturlig fortsättning på framgången inom tech-branschen.

– Utvecklingen kommer att accelerera inom både tech och spelbranschen de närmsta åren. Snöbollen är i rullning och rullar allt snabbare, nu har medlemmarna börjat organisera sig organiskt, alltså utan att vi på Unionen behöver ta initiativ till det och även arbetsgivarorganisationerna är aktiva. Det har uppstått ett annat mindset i de här branscherna, det ses inte längre som något konstigt att organisera sig, säger Björn Larm.

Så många techföretag har tecknat avtal

Under 2024 har Unionen tecknat kollektivavtal med 244 företag inom tech, media och gaming och ytterligare 52 under 2025. Sammanlagt omfattas närmare 2 000 medarbetare på företag som Avalanche, Sellpy, Apple Retail, Demoskop, Tobii, och Epidemic Sound.