Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmarknad

Unionen storfinansiär av TCO:s nya tankesmedja

Unionen satsar miljontals kronor på en tankesmedja inom TCO. Planen är att möta upp de senaste årens starka opinionsbildningsoffensiv från arbetsgivarsidan.
Anton Andersson Publicerad
Eva Nordmark.
Unionen kommer att bidra med 12 miljoner till TCO:s nya tankesmedja under de närmaste sex till sju åren. (På bilden TCO:s ordförande Eva Nordmark.) Foto: ANDERS WIKLUND / TT

Kollega har tidigare berättat om Unionens planer på att starta en tankesmedja. Tankarna dök upp redan 2011 då kongressen valde att bifalla en motion i ämnet.

Nu står det alltså klart att satsningen blir av, fast inte på egna ben utan genom paraplyorganisationen TCO.

– Vi hade en kongressmotion om att utreda frågan om en tankesmedja. Det blev bifall, och under utredningen konstaterade vi att det skulle bli mer styrka i projektet om vi gjorde det tillsammans med andra. Ungefär samtidigt kom TCO med sin idé. Vi har legat på varandra helt enkelt, säger Unionens 1:e vice ordförande Peter Hellberg.

Finansieringen är satt till 12 miljoner kronor årligen under en 6-7 årsperiod. TCO-förbunden har bidragit ekonomiskt efter storleksordning vilket innebär att Unionens del av kakan uppgår till drygt 40 procent.

Tankesmedjans huvudfokus kommer att ligga på att matcha näringslivets opinionsbildning som varit på stark frammarsch de senaste åren.

– Vi ser att det finns en väldig massa tankesmedjor och organisationer ute i debatten som har andra utgångspunkter än vi. Arbetsgivarnas tankesmedjor och forskningsinstitut är en stor del i det. Men även LO-sidan har numera sina tankesmedjor. Arbetslivsmodellen behöver förklaras så som vi ser den, utifrån en ett tjänstemannaperspektiv. Vi ska representera den centrala zonen där majoriteten av människorna i det här landet ligger åsiktsmässigt, säger Peter Hellberg.

En tillfällig styrelse har precis satts samman och nu pågår arbetet med att rekrytera en VD för tankesmedjan. Ambitionen är att arbetet ska dra igång senare under året.

– Den är instiftad av oss, men är samtidigt oberoende. Utifrån sitt uppdrag ska de nu själva bestämma sina arbetsformer och forma sitt lag, säger Peter Hellberg.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmarknad

Hundratals tjänstemän tvingas lämna Volvo Cars

1000 anställda får lämna Volvo Cars. Många av dem är tjänstemän.
– Det har varit oerhört tuffa veckor när beskeden rullar ut, det är ledsamt och tråkigt, säger Jörgen Olosson, Unionens klubbordförande på Volvo Cars.
Elisabeth Brising Publicerad 23 oktober 2025, kl 10:26
Tjänstemän på Volvo Cars-fabriken i Göteborg går igenom information om uppsägningar – cirka 1 000 personer får lämna företaget
Volvo Cars har beslutat att cirka 1 000 personer kommer att lämna företaget i Sverige. Många är tjänstemän. Foto: Viktoria Bank/TT

I maj i år varslades mer än tusen personer på Volvo Cars efter att företaget brottats med ekonomin. Facket har sedan dess förhandlat med företagsledningen om villkoren för nedskärningarna. 

Nu är förhandlingarna klara. 1000 anställda tvingas lämna berättar ledningen i samband med släppet av företagets kvartalsrapport

Enligt Unionens klubbordförande på Volvo Cars, Jörgen Olsson, är 500 personer av de 1000 som slutar,  "naturliga avgångar". De har redan sökt sig till andra jobb efter varslet. 

500 anställda tvingas dock lämna företaget och av dem är hälften, 250 personer, Unionenmedlemmar. De flesta jobbar i Göteborg, men nedskärningarna sker över flera orter och alla yrkesområden. 

Jörgen Olsson.
Jörgen Olsson, ordförande Unionenklubben Volvo Cars.

Det har varit en tung och utdragen process sedan i maj. Det är klart det finns en stor oro under tiden, säger Jörgen Olsson, ordförande i Volvos Cars Unionenklubb. 

Fackets uppdrag har varit att företräda sina medlemmar och försöka ge något extra till de som får gå, som extra månadslöner. 

Det finns exitpaket för de vi företrätt och många av dem har fått paket med en annan uppsägningstid än den kollektivavtalade, säger Jörgen Olsson.

Majoriteten har kort anställningstid

Hur många månader de får är individuellt och beror på ålder och anställningstid. Majoriteten som får lämna Volvo Cars har dock en kort anställningstid, utifrån lagen om anställningskydd, las.  
 
Sist in först ut är grundprincipen, så många med kort anställningstid har fått lämna, säger Jörgen Olsson. 

De som tvingas sluta får också personligt stöd av omställningsorganisationen TRR genom kollektivavtalet. 

Samtidigt med nedskärningarna går bolaget bättre än förväntat enligt kvartalsrapporten. Företaget ökade vinsten före skatt till 6,2 miljarder kronor under det tredje kvartalet.

Är det lugnt nu för er som är kvar framöver?

Nä, det är fortfarande utmanande. Vi har en fortsatt tuff situation framöver, säger Jörgen Olsson. 

Unionen har drygt 5000 medlemmar anställda på Volvo Cars.