Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Mejlspam tar sig nya uttryck

Plötsligt händer det. En helt okänd person erbjuder dig miljontals kronor mot den enkla motprestationen av ditt kontonummer. Ska du tacka din lyckliga stjärna? Eller har du bara fått ett spammejl…
Lina Björk Publicerad
TT
I engelsktalande länder är det vanligt att hitta spam på matvarubutikernas hyllor. Men det är en annan slags spam, som ligger närmare svensk falukorv än bluff- och skräpmejl. TT

Du har säkert sett dem, bluffmejlen som kryper sig in mellan mötesförfrågningar och budgetplaner. Antingen har du vunnit några miljoner på ett lotteri som du inte visste att du deltog i, eller så har en avlägsen släkting plötsligt dött och du står som arvtagare. Banker ber dig att verifiera lösenord som försvunnit och företag erbjuder dig pengar tillbaka för fakturor som betalats två gånger. Oavsett om du klickar på mejlets länkar eller slänger det i papperskorgen direkt är de fejkade mejlen ett gissel. Och de ökar för varje år. 

- De har ökat och de har ändrat karaktär. Tidigare har mejlen gått ut på att sälja varor. Men i dag handlar spam mer om att distribuera skadlig kod för att ta över bankkonton och liknande, säger Robert Jonsson som arbetare med säkerhet på myndigheten Samhällsskydd och beredskap.

Företag, myndigheter och organisationers it-avdelningar arbetar ständigt med att få bort falska mejl från de anställdas mejlboxar. Men bluffmakarna är påhittiga och hittar alltid vägar runt skydden.

- De har blivit skickligare med åren. De så kallade Nigeriabreven fungerar sällan längre och är dåligt utformade. Men mejlen som kommer från banker och myndigheter är skickligare utformade. De ser ut som riktiga annonser, med loggor och fina bilder. Kanske en medskickad pdf, som utlöser ett virus.

Bluffmejlen har även spridits till andra forum. Sociala medier, som Facebook är extra hårt drabbat.

- Man kapar någons konto och börjar prata med personens kompisar. Säger att man sitter fast i London och behöver låna pengar. Eller att bankdosan försvunnit och man behöver någon annans kontouppgifter för att lösa ett problem. Ytterligare en vanlig bluff är att vädja om pengar till en utsatt familj som behöver akut hjälp, säger Robert Jonsson.

Vanligtvis utlöser spam inte mer än irritation. Skulle man dock börja klicka på länkar i de mejl som vid första anblick ser äkta ut kan man ligga illa till.

- Värsta scenario är att du får en trojan installerad som går igenom dina konton och länsar dem på pengar. Vi samarbetar mycket med banker och myndigheter så att det inte ska hända. Trovärdigheten är ju prioritet ett för dem.

Vad ska man göra om man får dessa bluffmejl?
- När det gäller jobbmejl så måste it-avdelningen ständigt uppdatera spam-skydden. Men skulle de ändå komma - släng dem oöppnade! Om de är från en bank eller en myndighet och du misstänker att de är lurendrejeri, kontakta banken och uppmärksamma dem på problemet.

- Skulle du råka öppna länkar gäller det att kolla så att inga skadliga virus har tagit sig in i systemet. Det är inte helt enkelt att upptäcka. Att datorn går ovanligt långsamt kan vara ett tecken. En del upptäcks av antivirusprogrammet. Har man otur så måste man ominstallera allt.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

Facklig på callcenter: ”Tror AI kommer coacha medarbetare”

På callcenter mäts anställdas prestationer dagligen och AI kan lyssna på samtal. Men en mänsklig chef finns kvar - vilket facket välkomnar. 
– En personlig kontakt är bättre, säger Murat Türk, lokal klubbordförande på Concentrix.
Elisabeth Brising Publicerad 20 maj 2025, kl 06:01
Callcenter arbetsplats
AI och algoritmiska system används mer som chefsstöd för att kontrollera och mäta arbetet visar forskning. På callcenter har personalen länge arbetat datastyrt med ständig prestationsmätning. Men den mänskliga chefen finns kvar, än så länge. Foto: Colourbox/Colourbox

Murat Türk är Unionens klubbordförande på globala kundtjänstkonsulten Concentrix. Han tror att AI-drivna system och det som kallas algoritmisk arbetsledning kan ersätta mer av chefers uppgifter framöver. 

Murat Türk.
Murat Türk. Foto: Privat.

– Det finns säkert planer att implementera AI som bestämmer hur grupperna ska schemaläggas. Jag tror även att AI kommer coacha medarbetare i sina prestationer och räkna prognoser och slutresultatet för en klient, säger han. 

Men där är branschen inte än. Chefer följer upp resultaten öga mot öga. 

Vad skulle du tycka om en AI-chef? 

– Jag skulle inte föredra det, en personlig kontakt är bättre för att behålla en genuin relation mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Hur tror du AI kommer påverka er arbetsmiljö?

– Det finns en viss risk att den kan räkna fel och risk att arbetsmiljön påverkas. 

Det här är algoritmisk arbetsledning

Algoritmic management, AM, är automatisering av chefsfunktioner. Digital teknik som kan förstärka eller automatisera ledningens beslutsfattande. Ibland kallas det att jobba datadrivet, eller med datainformerat ledarskap. 

Det är system som kan
• Styra, övervaka eller utvärdera arbetet.
• Planera personalstyrkan, schemalägga.
• Anställa, belöna, befordra, disciplinera och avskeda. 

Läs mer
Forskare: Vad händer med arbetsmiljön när AI blir chef?
Unionens rapport: Total datakontroll på jobbet?

AI lyssnar på telefonsamtal

Om AI börjar kommentera hur anställda når nyckeltalen blir det en stressigare arbetsmiljö, tror Murat Türk. Redan i dag testar företag egna ChatGPT-modeller som gör ärendeloggningar och skriver journal på kundservicesamtal. AI:n lyssnar på samtalet och loggar det. Den sammanfattar kundens ärende och vad lösningen blev. 

Orolig mage får tas upp med chefen

I callcenterbranschen har det länge varit vanligt med digitala verktyg som ständigt mäter hur de anställda jobbar och om de når sina mål (KPI:er).

Ylva Harnesk.
Ylva Harnesk. Foto: Privat

– Du kan följa prestationstabeller dagligen. Det finns nyckeltal man ska klara av, säger Ylva Harnesk, facklig klubbordförande för Unionen på kundtjänstföretaget Teleperformance i Stockholm. 

Digitala system fördelar samtal och följer upp medarbetarnas resultat i olika kanaler som samtal, chatt och mejl. Arbetsmiljön präglas av ett strikt schema med korta förutbestämda pauser för att exempelvis gå på toaletten. Anställda förväntas följa kundköer och se hur många som är tillgängliga för samtal. 

– Allting är schemalagt, som short breaks. Det är en betald paus då du står till arbetsgivarens förfogande. Men har man en orolig mage får man ha en dialog med arbetsgivaren om det, säger Ylva Harnesk.

”Annars har vi inte jobb”

Ylva Harnesk är själv nöjd med arbetsmiljön och tycker det är normalt med digital kontroll inom kundservice. De flesta telefonsamtal spelas in och det görs stickprovskontroller av cheferna. 

Övervakningen av hur anställda jobbar, eller ”handling time”, som det heter internt, krävs också enligt klubbordföranden. 

– Det finns alltid parametrar för hur man ska sköta samtal och följa GDPR. Vi måste bibehålla kvaliteten, annars har vi inte jobb, säger hon. 

Men hon drar gränsen vid en AI som ersätter chefen. 

– Vi har högst mänsklig feedback. Varje månad har du ett enskilt samtal med din chef.

Chefer måste följa mbl och informationsplikt

AI kommer stort och spås påverka de flesta Unionen-yrken framöver.

– Vi ett stort globalt företag, jag vet att AI används på vissa områden. Men skulle de få för sig att införa det här utan att förvarna bryter de mot informationsplikten när det gäller arbetsmiljö, säger Ylva Harnesk. 

Hon hänvisar till att större förändringar inte får införas över huvudet på personalen utan att riskbedömas enligt arbetsmiljölagen och förhandlas enligt medbestämmandelagen (mbl).

Key Performance Indicators i callcenter

  • KPI eller nyckeltal är system där arbetsgivare utvärderar anställdas prestationer. 

Systemet kan till exempel mäta:

  • Hur mycket du säljer och måste sälja varje månad 
  • Hur många minuter du förväntas sitta (högst) med kunder,
  • Hur länge du får göra efterarbete på ett kundärende, att du ska ta nästa samtal efter två minuter t.ex.  
  • Betyg från kundens upplevelse av interaktionen.