Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsrätt

MS-sjuke Jimmy fick sparken – får 80 000 kronor

Jimmy Norfelt, 30, blev av med sin praktikplats efter att han vaccinerade sig. Nu har företaget gått med på en förlikning och kommer betala 80 000 kronor till Jimmy.
– Jag fick rätt på papperet, det känns riktigt skönt, säger han.
Oscar Broström Publicerad
Jimmy Norfelt.
Jimmys förra arbetsgivare har gått med på att betala 80 00 kronor till Jimmy. Foto: Katarina Hansson

Jimmy Norfelt berättar att han är lättad. Den senaste tiden, efter att han med Unionens hjälp stämde företaget, har varit påfrestande. Efter att ha pratat med Kollega, som var först med att berätta om det som hände Jimmy, har han gjort ytterligare ett tiotal intervjuer och telefonen har gått varm med vänner och bekanta som hört av sig.

Men nu kanske han kan börja lägga hela historien bakom sig. I dag blev det klart att företaget gått med på en förlikning och betalar ut de 80 000 kronor som Jimmy och Unionen begärt i diskrimineringsersättning.

– Det känns riktigt skönt. Det blir som ett avslut. Även om förlikningen inte innebär att de erkänner att de gjorde fel, utan bara att de vill få det överstökat, känns det som att jag fick rätt.

Chefen skeptisk till vaccin

Jimmy har diagnosen MS, och har dessutom varit utbränd. Under våren började han arbetsträna på ett motorföretag i södra Norrland, men den arbetsträningen fick ett hastigt avslut. När Jimmy valde att vaccinera sig mot covid-19, efter råd från sin vårdhavare, meddelade hans chef på företaget att han inte var välkommen tillbaka.

En av cheferna på företaget är motståndare till vaccinet, samt skeptisk till att det överhuvudtaget finns ett vaccin mot covid-19, vilket han var tydlig med när Kollega ringde upp honom.

– För det första är det inget vaccin. Påstår du att det är ett vaccin? På det här företaget har vi ingen som är vaccinerad, sa han då.

Enligt Unionens jurist Elisabet Ohlsson, som företrätt Jimmy, var företagets beteende diskriminering, eftersom MS-diagnosen begränsar Jimmys funktionsförmåga. Jimmy och Unionen stämde företaget på 80 000 kronor, en summa som företaget i och med förlikningen går med på att betala.

– Det är alltid bra när en tvist kan lösas frivilligt och här får ju Jimmy det belopp vi har stämt in för, så det måste ses som en bra uppgörelse. Det här visar också att man har nytta av att vara med i facket, säger Elisabet Ohlsson på Unionen.

Jimmy lyckades, efter avslutet på företaget, få en ny praktikplats där han nu arbetstränar. Han är glad för att telefonen nu kommer tystna lite, så att han kan lägga fokus på annat.

– Det kommer bli betydligt lugnare nu. Det känns skönt att inte behöva tänka på det mer. Nu kan jag blicka framåt och koncentrera mig på nuvarande arbetsplatsen, utan att bli påmind om den här incidenten hela tiden.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning
C&K 2-25

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsrätt

Ringde sig själv i Telias kundtjänst – fick sparken

Medarbetaren ringde sig själv för att hinna med jobbet i kundtjänst för Telia. För det fick personen sparken. Nu stäms Telia av Unionen för ogiltigt avskedande.
Elisabeth Brising Publicerad 12 juni 2025, kl 09:27
Teliaskylt
Arbetet i Telias kundtjänst beskrivs som pressat i en stämningsansökan från Unionen. En kundtjänstanställd ringde upp sig själv för att hinna med jobbet men fick sparken för det. Nu stämmer facket företaget. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artikeln har uppdaterats 16 juni.

Kundtjänstmedarbetaren på Telia hade i uppdrag att ta emot faktura-frågor från kunder i samtal och mejl och samtidigt försöka merförsälja in nya abonnemang. Personalens arbete loggades hela tiden i en app: antal samtal, försäljning, aktuell status och hur lång tid kundmöten och administration tog. 

Varje ärende fick enligt medlemmen ta max 600 sekunder och efterarbetet högst en och en halv minut. Arbetsbelastningen och jobbmiljön beskrivs av facket som oerhört pressad med långa kundköer, höga säljmål och krav på att det alltid skulle lysa grönt i jobbappen. 

Lyste rött i systemet

Medarbetaren hade enligt stämningsansökan goda säljresultat men fick svårt att hinna efterarbetet av kundsamtalen som han sköt på till slutet av arbetsdagen. Ledningen sa då att den anställde lade alldeles för mycket tid på efterarbetet, inte fick göra det samlat och att det började lysa rött i jobbsystemet. 

Chefen: Sköt det snyggt

Kundtjänstmedarbetaren fick enligt stämningsansökan höra av chefen att han måste få mer gröna siffror i systemet. Chefen förklarade dock inte hur både säljmål och efterarbete skulle hinnas med inom tidsramen. Chefens ska enligt Unionens stämningsansökan sagt: ”Du får komma på ett sätt att lösa det på, men sköt det snyggt”. Chefens bonus var också beroende av gröna siffror i jobbappen.

Medarbetaren gjorde då, som en rad kollegor, en egen teknisk lösning för att hinna med säljkraven utan det skulle bli röda siffror i systemet. Hen ringde ibland sig själv för att få tid att slutföra sina ärenden och undvika de röda siffrorna i tidsappen. 

När arbetsgivaren upptäckte att medarbetare ringde sig själva för att hinna att göra klart sina ärenden utan att få röda siffror i övervakningssystemet fick flera av medarbetarna sparken. 

Stäms på 190 000 kronor

Nu stämmer Unionen Telia och arbetsgivarorganisationen TechSverige i Arbetsdomstolen för ogiltigt avskedande och kräver 190 000 kronor i skadestånd till medlemmen. Unionen anser att avskedandet saknar laglig grund. 

Orsaken till de anställdas agerande är enligt facket en följd av kommunikationen från närmaste chef att ”sköta det snyggt” för att få fram gröna resultatsiffror samt hur företaget valt att organisera arbetet. 

Telias presschef understryker att stämningsansökan bara visar den ena partens beskrivning av konflikten. 

"Av respekt för den rättsliga processen och de inblandade kan vi inte kommentera detaljer i det enskilda fallet. Mer än att vi inte delar den beskrivning som framkommer i stämningsansökan", skriver Telias presschef i en kommentar till Kollega.