Hoppa till huvudinnehåll
Arbetsmiljö

Många fördelar med arbete i det fria

Varför sitta inne och uggla på ett dystert kontor när solen skiner och luften doftar av sommarens alla blommor. Jobbet? Inga problem. Det går att förlägga kontorsarbetet utomhus och vinsterna är många, menar forskare.
Johanna Rovira Publicerad
www.colourbox.com
Det finns många positiva hälsoeffekter av att jobba utomhus, enligt ny forskning. www.colourbox.com

Friskare medarbetare, ökad kreativitet, effektivare återhämtning, ökad empati och samarbetsförmåga – de positiva hälsoeffekterna av att vistas ute i det fria är många, menar Susanna Toivanen, professor i sociologi vid Mälardalens högskola. I rapporten Ute är inne – kom igång med kontorsarbete utomhus, tipsar hon om hur företag kan komma igång med kontorsarbete utomhus.

Med dagens teknik kan man jobba nära på var som helst, flera företag har redan testat utomhuskontor. Sittplats, wifi, el samt skydd mot väder, vind och sol är vad som behövs för att utekontoret ska fungera optimalt. Fasta utomhuskontor kan vara öppna året runt, eftersom det är extra viktigt att maximera intaget av dagsljus under vintern.

Kan man av olika skäl inte ställa upp ett fast utekontor kan en altan eller terrass utrustade med eluttag vara ett alternativ. Allt jobb behöver inte heller utföras utomhus, till en början kan det vara bra att testa sig fram för att kolla vilka arbetsuppgifter som lämpar sig att göra i det gröna. Det är också viktigt att cheferna föregår med gott exempel och uppmuntrar medarbetare att utföra fler arbetsuppgifter utomhus.

- Att implementera en kultur på arbetsplatsen där det blir normalt att ringa samtal, planera jobb och svara på mejl i naturen kan göra mycket gott för hälsan hos medarbetarna, säger Susanna Toivanen i ett pressmeddelande.

TIPS FÖR UTOMHUSJOBB

• Gör en enkät. Fråga  medarbetare vad de behöver för att utföra arbetsuppgifter utomhus.

• Uppgradera utomhusytor för kontorsarbete. Utgå från vad ni har, fixa några gröna planteringar, installera sittvänliga ytor med bord, bygg vindskydd och sätt tak över vissa ytor.

• Ta fram en enkel och tydlig policy –när, var och hur.

• Utvärdera  kontinuerligt för att utveckla konceptet.

 

Källa: Rapporten Ute är inne

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Arbetsmiljö

8 tips - så jobbar du hjärnsmart vid skärmen

Blir du helt slut av jobbet vid datorn? Hjärnforskaren tipsar om hur du jobbar skärmsmart så att hjärnan håller över tid.
Elisabeth Brising Publicerad 17 mars 2025, kl 06:01
En man med huvudvärk på sin arbetsplats.
Blir du helt seg i kolan och får lätt huvudvärk av arbetet vid datorn. Jobba mer skärmsmart med de här tipsen från en hjärnforskare. Foto: Shutterstock
Sissela Nutley
Sissela Nutley, hjärnforskare. Foto: Lina Eidenberg Adamo

Blir det långa dagar vid skrivbordet? Det är inte alltid lång skärmtid ger bättre resultat. Vår kognition kräver både variation och vila under arbetsdagen. Sissela Nutley, hjärnforskare vid Karolinska institutet, tipsar om hur du jobbar hjärnsmart. 

1. Fokustid på förmiddagen 

Din bästa tid för kognitivt komplicerade jobbuppgifter är på förmiddagen då vi har ett kortisolpåslag som hjälper hjärnans koncentration. 

2. Möten och rutinjobb efter lunch

På eftermiddagen passar det bäst att ha möten, mejlkorgstid och jobba med rutinuppgifter som inte kräver samma starka fokus. Planera för mindre skärmtid på eftermiddagen. 

3. Håll möten 45 minuter eller mindre

Sätt in standardläget för ett möte på 45 minuter eller bara 25 och ta sedan en rörelsepaus innan ni fortsätter. Avsätt inte en timme av bara farten. 

4. Många kortpauser

Var tjugonde minut ska du lyfta blicken minst 20 sekunder från skärmen för ögonens skull. Koncentrationsförmågan är bara på topp i högst 25 minuter i taget för något lite tråkigt. Res dig en gång i halvtimmen, titta ut och gör några tåhävningar. 

5. Gå inte från en skärm till en annan

Ta inte en paus från jobbet genom att kolla i din privata telefon, i alla fall inte jämt. För att det ska vara en bra paus för hjärnan ska aktiviteten vara en motsats till det du gjorde nyss. Som rörelse, vila eller social gemenskap.

6. Undvik boka möten på varandra

Lägg alltid in paus mellan möten. Under pandemin såg hjärnforskare att digitala möten utan paus emellan ökade stressen, vilket syntes i hjärnaktivitet och lägre engagemang. Men med bara tio minuters mindfulness-paus mellan mötena neutraliserades stressen. 

7. Ta kontroll över notiserna - och dig själv

Stäng av program och notiser du inte behöver när du ska koncentrera dig på en uppgift. Planera in när du ska använda vilka program. Våga stänga av och vara otillgänglig periodvis. 

8. Har du problem – snacka med chefen eller facket

Prata om hur det digitala arbetssättet och systemen påverkar arbetet och din hälsa. Fyll på med kunskap om hur arbetsplatsen kan förebygga hjärnstress och sjukskrivningar.