Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Rätt taktik på nätet

Alla hänger på sociala medier. Även arbetsgivare. Tänk bara till innan du startar ett konto i företagets namn. Här kommer några tumregler för ett genomtänkt konto.
David Österberg Publicerad 28 februari 2018, kl 10:05
Shutterstock
Det är ingen bra idé att öppna ett konto i företagets namn om du inte har funderat på varför just ni ska finnas på sociala medier. Shutterstock

Man vill ju gärna hänga med i tiden. Vara på, modern, trendig, nytänkande och kanske rent av lite häftig. Så när alla företag twittrar, instagrammar, fejsbookar och har ett eget ställe på Linkedin är det lätt att ryckas med och själv öppna några konton i företagets namn.

Det är dock ingen bra idé, tycker Johan Åberg, digital specialist och vd på Nivide. Allra först bör man nämligen fundera på varför man vill finnas på sociala medier – och skaffa sig en genomtänkt plan för hur man ska agera där.

– Alltför många börjar med genomförandet, med att hoppa på den senaste trenden. Då finns risken att man inte utnyttjar möjligheterna. Man ska börja med att göra det grundläggande arbetet innan man startar sitt Facebook- eller Linkedinkonto. Och det gäller oavsett om det är ett stort eller ett litet företag, säger han.

En del i det grundläggande arbetet är att ta reda på var kunderna håller till.

– Det händer att företag kontaktar mig och vill ha en utbildning i exempelvis Linkedin. När jag frågar varför de vill finnas just där har de ofta inget bra svar. Men om ens kunder inte finns där bör man inte heller själv finnas där, säger Johan Åberg.

 Ett vanligt misstag är att ge en med­arbetare rollen att hantera de sociala medierna

Det gäller också att ta reda på vad kunderna vill läsa om på ens sociala plattform. Tiden då företag öste ur sig långa haranger om senaste bokslutet eller klyschor om den egna förträffligheten är förbi, menar Johan Åberg.

– Tidigare har företag knappt behövt bry sig om vad man skrivit om. I dag ser vi en maktförskjutning. Det är inte längre företagen som bestämmer, makten finns hos kunderna. Vad får ens budskap att sticka ut i konkurrens med tusentals andra? Hur går vi från reklam till inspiration, tips, intressanta videoklipp?

Måste alla företag finnas på sociala medier?

– Ja. En bra bit över 70 procent av befolkningen använder sociala medier. Enligt rapporten ”Svenskarna och internet” är antalet användare av sociala medier i Sverige störst i världen, sett till andel av befolkningen. Vi ser också en utveckling mot att både privat- och företags­kunder använder sig av sociala medier i köpprocessen. När någon väl tar kontakt med en leverantör har personen ofta kommit väldigt långt i denna process.

Trots att så många företag finns på sociala medier vet de flesta inte hur man kan använda sig av dem på bäst sätt. Därför är Johan Åbergs råd att skaffa professionell hjälp.

– Det är ett vanligt misstag att ett företag ger en med­arbetare rollen att hantera de sociala medierna, trots att personen egentligen inte har den kunskap som krävs. Det handlar ju om en egen kompetens, ett eget yrke.

När man väl vet syftet med sin närvaro i sociala medier, var kunderna finns och vad de vill läsa om, är det bara att börja fylla sina kanaler med intressant material.

Vad gäller tonaliteten, ska man vara försiktig med vad man skriver?

– Man ska hålla en väldigt professionell ton. Den kan vara lättsam, men man bör undvika känsliga frågor som exempelvis politik. I första hand ska man fokusera på att skapa värde för sina kunder. Man ska också fundera på om man ska aktivera sina anställda på sociala medier. Vi vet att individer skapar större engagemang än företag. Men i så fall bör man se till att ha en policy och utbilda sina medarbetare.

 

Tre personer som åkt på social däng

Markus Uvell var Sverige-chef för PR-byrån Kreab. Han åt middag med sverigedemokraten Linus Bylund och twittrade om det. Därefter fick han sluta.

PR-chefen Justine Sacco skulle flyga till ett land i Afrika och skrev på Twitter: ”Reser till Afrika. Hoppas att jag inte får aids. Skojade bara. Jag är vit!”  Sedan stängde hon av telefonen under den tio timmar långa flygresan. Under tiden rasade en Twitterstorm och när hon landade fick hon sparken.

En anställd på ett företag i Piteå fick sparken. Två av hans kollegor kommenterade det på hans Facebooksida och skrev bland annat: ”Jag hade stormat in till chefen och som Yngwie Malmsteen hade sagt: ’Unleash the fury’.” Då fick de också sparken. (Unionen stämde företaget i Arbetsdomstolen och efter förlikning fick männen 90 000 respektive 215 000 kronor.)

Tänkt på det här:

Några tumregler för hur du ska hantera kritik på sociala medier:

Svara snabbt.

Var personlig, men professionell.

Var saklig och ärlig.

Se kritik som en möjlighet att förbättra verksamheten.

Radera och polisanmäl kommentarer som innehåller hot och kränkningar.

Mest läst just nu

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Omslag till Kollega nummer 4 2024.

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Gänget bakom Sveriges medaljer i friidrott

I tv-rutan ser vi kända atleter som diskuskastaren Daniel Ståhl och stavhopparen Arman Duplantis. Men bakom framgångarna finns ett gäng som har planerat varje steg fram till guldet.
Lina Björk Publicerad 7 juni 2024, kl 06:06
Koordinatorn Petra Ericson och Sportchefen Dejan Mirkovic i Friidrottsförbundets materialrum, där bland annat landslagskläder till mästerskapen finns. Foto: Karl Nordlund/Beate Oma Dahle/DECA Bild

En spänd förväntan låg i luften. Förberedelserna var klara, väskorna packade och anmälningarna inskickade. Den 18:e upplagan av världsmästerskapen i friidrott skulle avgöras på Hayward Field, i Eugene, USA. En lång resa, men värd mödan om det kunde bärgas medaljer och sättas nya rekord.

Efter passkontrollen på Arlanda kom beskedet: Flygbolaget SAS gick ut i strejk. Majoriteten av landslagstruppen var bokade med bolaget. Plötsligt kunde ingen resa.

– Hela första dygnet gick till att boka om alla flygbiljetter. Det var inte direkt den uppladdningen vi ville ha, säger Dejan Mirkovic, som är sportchef på Svenska friidrottsförbundet.

För personalen på Elit- och landslagsavdelningen på Friidrottsförbundet handlar allt om uppladdning. Eller rättare sagt, förberedelser inför tävlingar och mästerskap. Bakom idrottarnas prestationer på arenan ligger månader av planering. Kläder ska skickas ut, anmälningar till tävlingar ska göras, passbilder ska tas.

Friidrottsförbundets koordinator

Men även om minutiös planering har gjorts kan saker inträffa i sista sekund. Mästerskapet i Eugene är ett exempel på det. Och bakom en stor del av administrationen står Friidrottsförbundets koordinator och Team Manager, Petra Ericson.

Petra Ericson

– Det är väldigt kul att vara så nära kärnan av elitidrotten som jag är i min roll. Arbetsuppgifterna varierar och det är många timmar framför Excelfilerna. Att vara noggrann är ett måste. När vi ska åka i väg på ett mästerskap gör jag allt administrativt planerande, som resor, boende, ekonomi, ser till att alla har kläder att tävla i, har kontakt med dem som organiserar en tävlingen om allt praktiskt, säger hon.

Det är ett pussel. Friidrottslandslaget är inte som fotbollslandslaget, som åker i samlad trupp till ett mästerskap. Någon ska tävla första dagen, en annan sista. Vissa har höghöjdsträning innan och ska acklimatisera sig. 
 

Långa dagar på mästerskap

Årshjulet med tävlingar sträcker sig från januari till december med en topp under sommaren. Det är inomhustävlingar och långlopp. Arenagalor och Olympiad. Man skulle kunna tro att de stora tävlingarna kräver mer jobb för kanslipersonalen än de små, men så är det inte riktigt. I sommar går OS i friidrott av stapeln i Paris. Inför tävlingarna är det såklart en del att hålla reda på, men när det är dags att taxa ut flygplanet så tar Sveriges olympiska kommitté, SOK, över.

Dejan Mirkovic

– Det är det största idrottsliga evenemanget. Men maskineriet kring SOK är välsmort. Då tar det oss mycket mer tid att anordna nordiska mästerskapen, där 100 personer ska tas ut, säger Dejan Mirkovic.

Väl på plats är det långa dagar. Ofta är det uppstigning innan 06, sedan fortsätter dagen med försökspass, träningspass, lagsamlingar, pressträffar och bussresor. Det är inte ovanligt att middagen inmundigas först vid midnatt. Och förutom de praktiska åtagandena ska landslaget hållas ihop, ett gäng individualister ska samarbeta som ett lag.

Måste idrottarna gilla varandra?

– Nej, alla måste inte tycka om varandra. Men en grupp blir starkare om personer känner gemenskap, skapar en vi-känsla, säger Dejan Mirkovic.

Den känslan brukar dyka upp vid gemensamma ”lägereldar” som pingisbordet, massagerummet och poolområdet. Under ett år är närmare 350 personer runt om i världen och tävlar i landslagströjan. Alla vill bli sedda.

– Att få tiden att räcka till alla är den största utmaningen för mig. Jag vill såklart ge alla de bästa försättningarna för att prestera på högsta nivå, säger Petra Ericson.


Världsläget en ny faktor att ta hänsyn till

Nervositet och skador är två parametrar som gänget på friidrottsförbundet alltid måste ta hänsyn till vid tävlingar. Ibland händer det allvarligare saker som dopning och fusk. Men på senare tid har förbundet även behövt förhålla sig till en ny faktor: världsläget.

Under världsmästerskapen i Turkiet hade det bränts koraner i Sverige och stämningen var laddad. Några veckor senare gick ett terrängmästerskap av stapeln i Bryssel där två svenska fotbollssupportrar nyligen skjutits till döds. Friidrottsförbundet fick ha med i beräkningarna att svenskar kunde vara måltavlor utomlands, framför allt svenskar i landslagströjor. Då fick en säkerhetschef följa med på resan.

Samma år anordnades juniormästerskapen i Jerusalem. Ett land vars historia har kantats av konflikter och krig. Oroliga föräldrar hörde av sig och undrade, var deras barn säkra?

– Det är en styrelsefråga om man kan åka på ett mästerskap eller inte. Vi följer Utrikesdepartementets rekommendationer kring säkerhet och annat. På vissa tävlingar har deltagarna till exempel inte fått gå utanför tävlingsområdet själva, säger Dejan Mirkovic.

Tre personer gratulerar diskuskastaren Daniel Ståhl till guldet
Diskuskastaren Daniel Ståhl gratuleras efter ännu ett guld.

Friidrottsförbundet har sitt fysiska kontor i Hammarby sjöstad, med Orienteringsförbundet och Simförbundet som närmaste grannar. Men den som kommer på ett spontanbesök får ofta vända om i dörren. Det är ovanligt att de anställda på Elit- och landslagsavdelningen är där samtidigt.

Förbundskaptenen Kajsa Bergqvist utgår från sitt hemmakontor.  Och flera av de anställda har många resdagar per år. Störst chans är det att träffa koordinatorn Petra Ericsson och sportchefen Dejan Mircovic, i strumplästen med en kaffekopp i handen.

– Det är klart att det är en utmaning att vi sitter på olika ställen, men vi har mycket kontakt, både digitalt och via telefon så det mesta går att lösa, säger han.

 

Friidrottsförbundet utvecklas

Svenska Friidrottsförbundet har gått igenom en många utvecklingsfaser på senare år. Exempelvis har parafriidrotten flyttat in år 2022, vilket innebär att man nu ansvarar över utvecklingen av sporten för personer med funktionsnedsättning, elitsatsningar och landslag. Även Gångförbundet har sedan en tid valt att slå sina påsar ihop med Friidrottsförbundet.

På frågan om hur svensk friidrott mår i dag är alla rörande överens – den frodas och blommar. Vi har storstjärnor som tar medaljer och nya kullar på ingång. Däremot finns det utmaningar, exempelvis att fylla arenor när det går lika lätt att sitta framför tv:n med en chipspåse.

– Friidrotten kommer alltid att utvecklas och det måste vi räkna med. Men det gläder mig att intresset är så stort över generationsgränserna, säger Dejan Mircovic. 

Han får medhåll av Petra Ericsson.

– Det finns så mycket att se fram emot, både i när- och framtid: OS i augusti, Finnkampen som firar 100-årsjubileum nästa år. Och alla nya talanger som får chansen att sätta på sig landslagskläderna för första gången i livet. Det är stort.