Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Göthberg vann Positions chefspris

Catarina Göthberg, DHL, vann Positions chefspris 2012. De chefer som nominerats av kollegor och andra Unionenmedlemmar var alla mycket kompetenta, men den som fick flest lovord var Catarina Göthberg.
Dag Bremberg Publicerad 10 januari 2013, kl 14:41

Hon har titeln "head of first choice & programs" på DHL Freight, vilket innebär att hon ansvarar för bland annat Lean, förbättringsarbete och olika projekt. Hon har 15 medarbetare i ett team som är utspritt över landet, men själv sitter Värmlandsflickan sen länge på huvudkontoret i Stockholm.

När hon först fick höra att hon var nominerad av sina medarbetare så blev hon helt överrumplad. Efter prisutdelningen har hon fortfarande inte riktigt smält det hela.

- Det känns overkligt, men otroligt roligt, helt fantastiskt! Framför allt för att jag nominerats av medarbetare. Därför är det ett av de finaste priser man kan få som chef.

Priset överlämnades på Kompetensmässan, som också stod för hälften av stipendiesumman på 20?000 kronor. Tanken är att pengarna ska kunna användas till utveckling av det egna ledarskapet.

Catarina Göthberg är 40 år och har under 16 år haft en rad olika positioner inom DHL.Hon har under förra året infört en så kallad resurspool för att ta vara på medarbetarnas kompetenser och ge dem möjlighet att delta som resurser i olika projekt. Över 100 medarbetare har anmält sig till poolen och hittills har 60 procent av dem fått chansen att vara med i projekt.

En annan prestation som uppskattats i företaget är att hon har lyckats skapa en team-känsla hos de utspridda medarbetarna. En gång i kvartalet träffas hennes team och då brukar de bo i stuga i Sörmland och laga mat tillsammans.

- Det är viktigt att skapa ett sånt klimat att alla känner att de får och bör säga vad de tycker, samtidigt som man vet att det stannar inom fyra väggar.

Öppenhet är ett av de viktigaste värdeorden både för DHL och Catarina Göthberg personligen. Hon talar också om ansvar, engagemang och respekt. För att orden ska få betydelse gäller det att ha kontinuerliga diskussioner om vad de ska betyda i vardagen.

- Att visa respekt är för mig att se människan. Det betyder också att jag är lojal med mina medarbetare, och de mot mig. Vi är engagerade i våra uppgifter och tar ansvar för att leverera det vi lovat.

Hon har haft många chefer som hon uppskattat och hon har funderat över vilka egenskaper de haft och försökt att lära av dem. Hon har även lärt sig av att ha haft olika positioner.

- Jag har blivit tryggare. Man måste ha lite distans till det som sker, och det försöker jag förmedla till mina medarbetare.

Hon har också ställt sig frågan "vill jag jobba som chef?" och besvarat den med ett klart "ja!"

- Jag tycker att det är fantastiskt kul att se medarbetare utvecklas, så jag vill fortsatta arbeta med ledarskap.

Efter ett års högskolestudier har hon varit på DHL nästan hela sitt yrkesliv och fått möjligheter att jobba sig upp. Två gånger har hon varit på väg därifrån men erbjudits nya poster. För närvarande går hon DHL:s interna managementutbildning, och vid kursträffarna vid huvudkontoret i Bonn är hon en av endast två svenskar.

Företaget har drygt 2?000 anställda i Sverige och totalt 275?000 medarbetare i 220 länder. Att jobba utomlands lockar, men med en 3-åring och en 10-åring hemma, så blir det knappast någon flyttning på länge.

- Man måste göra sina val.

Ledarskap

Sofie Allert: ”Alger är framtidens råvara”

Hon är algnörden och ingenjören som byggt en unik havsfabrik på västkusten. Vd:n Sofie Allert vill revolutionera hudvården, öka lagringskapaciteten hos batterier och boosta omställningen med kiselalger.
Elisabeth Brising Publicerad 26 april 2024, kl 06:02
Sofie Allert, vd, Swedish Algae Factory.
Bara kör, tänk inte så mycket, säger Sofie Allert, entreprenör och vd för Swedish Algae Factory. Hon märker när hon rekryterar att kvinnor ofta har en tendens att säga: "Det här klarar nog inte jag, medan män säger: det här kan inte jag än - men snart."

Hur kom du på att sälja algskal?

– Jag gjorde ett arbete om alger på bioteknikprogrammet och blev algnörd på kuppen. Alger är framtidens råvara. Vart femte andetag är skapat av kiselalgers syreproduktion. Arten har ett unikt skal som vi utvinner. Om ingen annan gör det får väl jag sälja materialet, tänkte jag. På Chalmers entreprenörskola träffade jag professor Angela Wulff och vi startade ett forskningsprojekt som sedan blev Swedish Algae Factory.

Algfabriken Swedish Algae Factory.
Algodling på land. Foto: Swedish Algae Factory

Vad gör ni i algfabriken?

– Vi odlar kiselalger, som är en sorts mikroalger, i ett växthus i Kungshamn. Vårt varumärkes produkter säljs framför allt till hudvårdsindustrin som alternativ till mikroplaster och kemiska UV-filter, det finns till exempel i solskydd och fuktgivande ansiktsprodukter. Globalt har vi över 50 hudvårdsföretag som kunder.

Berätta om ert hållbarhetstänk.

– Vi har i nuläget en produktionskapacitet på 250 kilo per år. Materialet har låg densitet och det krävs bara 0,1 gram i en deciliter hudvårdsmedel till exempel. Vi strävar mot en så cirkulär produktion som möjligt. Näringen till fabrikens odling kan förhoppningsvis snart tas från avfallsvatten från den landbaserade fiskodlingen Smögenlax. Koldioxid från Absolut Vodkas produktion ger i dag näring till algerna.

Sofie Allert.
Sofie Allert. Foto: Nicke Messo

Hur är du som chef?

– En nästan irriterande stor optimist. Dyker det upp ett problem ser jag bara möjligheter att bli bättre. Vi har haft många utmaningar – vår anläggning höll på att rasa, algerna slutade växa, men vi löste alla problem på ett bra sätt i slutändan. Jag är passionerad för det vi gör och gillar att inspirera andra att göra sitt bästa på jobbet.

Vad har du för tips till andra unga ledare?

– Bara kör, tänk inte så mycket. Våga tro och satsa. Jag märker ofta när jag rekryterar att kvinnor har tendens att tänka ”det här klarar jag nog inte”, medan män i stället säger: ”Det här kan inte jag än – men snart.” Vill man ha barn får man se till att välja en partner som tycker att det är viktigt att dela på föräldraledighet och sådant. Det har jag.

Hur ser framtiden ut?

– Vår råvara testas av kommersiella aktörer inom flera olika branscher. Kiselalgsskal har visat sig kunna öka kapaciteten i litiumjonbatterier och solpaneler, de prövas som ingrediens i sårvård och biofiltrering. Men det kräver en större algproduktion. Än så länge drivs vi av bidrag, lån och riskkapital, men vi ser att det finns potential att bli vinstgivande inom två år.

Vad har du personligen för relation till havsmiljön?

– Jag är gammal simmare som gillar dykning och brinner för miljöfrågor. Jag känner frustration över att man i onödan släpper ut föroreningar som skadar hav, djur och växter och påverkar vår hälsa negativt. Det känns extra roligt att fokusera på hållbarhet nu när jag har barn som jag vill ska ha det bra efter mig.

SOFIE ALLERT

GÖR: Vd för Swedish Algae Factory med 17 anställda.

ÅLDER: 34 år.

BOR: Torslanda.

KARRIÄR: Bioteknisk ingenjör vid Chalmers, masterexamen i affärsutveckling och entreprenörskap, Chalmers entreprenörskola. Grundade Swedish Algae Factory 2016. Talare vid FN:s konferens för havsmiljö 2017, och The Nobel Week Dialogue 2018. Vinnare av Postcode Lotteries Green Challenge 2019. 

Förebild: Våra alger framförallt. Jag har även mycket släktingar som drivit eget, bland annat åkeri, snickeri och kalkningsverksamhet. 

Fritid: Hitta på saker med min tvååriga dotter och sambo. Dyka, simma, allt med havet.

Algfabriken Swedish_Algae_Factory.
Algfabriken Swedish Algae Factory. Foto: Swedish Algae Factory