Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Göthberg vann Positions chefspris

Catarina Göthberg, DHL, vann Positions chefspris 2012. De chefer som nominerats av kollegor och andra Unionenmedlemmar var alla mycket kompetenta, men den som fick flest lovord var Catarina Göthberg.
Dag Bremberg Publicerad

Hon har titeln "head of first choice & programs" på DHL Freight, vilket innebär att hon ansvarar för bland annat Lean, förbättringsarbete och olika projekt. Hon har 15 medarbetare i ett team som är utspritt över landet, men själv sitter Värmlandsflickan sen länge på huvudkontoret i Stockholm.

När hon först fick höra att hon var nominerad av sina medarbetare så blev hon helt överrumplad. Efter prisutdelningen har hon fortfarande inte riktigt smält det hela.

- Det känns overkligt, men otroligt roligt, helt fantastiskt! Framför allt för att jag nominerats av medarbetare. Därför är det ett av de finaste priser man kan få som chef.

Priset överlämnades på Kompetensmässan, som också stod för hälften av stipendiesumman på 20?000 kronor. Tanken är att pengarna ska kunna användas till utveckling av det egna ledarskapet.

Catarina Göthberg är 40 år och har under 16 år haft en rad olika positioner inom DHL.Hon har under förra året infört en så kallad resurspool för att ta vara på medarbetarnas kompetenser och ge dem möjlighet att delta som resurser i olika projekt. Över 100 medarbetare har anmält sig till poolen och hittills har 60 procent av dem fått chansen att vara med i projekt.

En annan prestation som uppskattats i företaget är att hon har lyckats skapa en team-känsla hos de utspridda medarbetarna. En gång i kvartalet träffas hennes team och då brukar de bo i stuga i Sörmland och laga mat tillsammans.

- Det är viktigt att skapa ett sånt klimat att alla känner att de får och bör säga vad de tycker, samtidigt som man vet att det stannar inom fyra väggar.

Öppenhet är ett av de viktigaste värdeorden både för DHL och Catarina Göthberg personligen. Hon talar också om ansvar, engagemang och respekt. För att orden ska få betydelse gäller det att ha kontinuerliga diskussioner om vad de ska betyda i vardagen.

- Att visa respekt är för mig att se människan. Det betyder också att jag är lojal med mina medarbetare, och de mot mig. Vi är engagerade i våra uppgifter och tar ansvar för att leverera det vi lovat.

Hon har haft många chefer som hon uppskattat och hon har funderat över vilka egenskaper de haft och försökt att lära av dem. Hon har även lärt sig av att ha haft olika positioner.

- Jag har blivit tryggare. Man måste ha lite distans till det som sker, och det försöker jag förmedla till mina medarbetare.

Hon har också ställt sig frågan "vill jag jobba som chef?" och besvarat den med ett klart "ja!"

- Jag tycker att det är fantastiskt kul att se medarbetare utvecklas, så jag vill fortsatta arbeta med ledarskap.

Efter ett års högskolestudier har hon varit på DHL nästan hela sitt yrkesliv och fått möjligheter att jobba sig upp. Två gånger har hon varit på väg därifrån men erbjudits nya poster. För närvarande går hon DHL:s interna managementutbildning, och vid kursträffarna vid huvudkontoret i Bonn är hon en av endast två svenskar.

Företaget har drygt 2?000 anställda i Sverige och totalt 275?000 medarbetare i 220 länder. Att jobba utomlands lockar, men med en 3-åring och en 10-åring hemma, så blir det knappast någon flyttning på länge.

- Man måste göra sina val.

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

Fråga Mentorn: ”Medarbetaren utfryst – hur ska jag agera?”

Hur ska man agera som chef om en medarbetare blir inte blir inbjuden till sociala aktiviteter av de övriga i gruppen? Bör man ta upp det eller avvakta? Chef & Karriärs mentor Alexandra Thomas ger svar.
Ola Rennstam Publicerad 17 oktober 2025, kl 06:01
Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla ola.rennstam@kollega.se

FRÅGA: Jag driver ett företag med ett dussintal anställda där de flesta arbetat ihop under många år. På senare tid har jag noterat att en av medarbetarna blir utfryst av de övriga. Nyligen fyllde en i gruppen jämnt och teamet skulle fira med en middag efter jobbet. Att de inte bjuder med mig som deras chef har jag full förståelse för, men det gjorde mig beklämd när jag, av en händelse, fick reda på att alla i gruppen var inbjudna till festligheterna – utom den medarbetaren.

Efter det har jag börjat se mer subtila signaler, som blickar och tonfall, även under arbetstid, men har inga bevis för någon regelrätt mobbning. Först och främst värnar jag givetvis om min medarbetares mående och vill reda ut orsaken till beteendet innan det eskalerar och påverkar verksamheten. Men som chef känns det samtidigt orimligt att ha åsikter om vem personalen väljer att umgås med på fritiden. Ska jag ta upp det här med gruppen, enbart prata med medarbetaren eller avvakta?
 

Alexandra Thomas

SVAR: Det låter som om situationen pågått ett tag och det är positivt att du funderar på att agera innan det blir värre.

Börja med att prata enskilt med den utfrysta medarbetaren och berätta vad du uppmärksammat. Fråga hur hen upplever sin arbetssituation, hur hen trivs i gruppen och om det finns något hen vill dela. I och med detta kommer du att förstå hens situation bättre och förhoppningsvis även orsaken till att det har blivit som det blivit mellan kollegorna.

Ibland blir man förvånad över vad som ligger bakom vissa beteenden, men frågar vi inte kan vi aldrig veta säkert. Just den här situationen kan ha orsakats av alltifrån avundsjuka till missförstånd eller av att medarbetaren faktiskt väljer att hålla sig för sig själv.

Oavsett anledning påverkar exkluderingen er arbetsmiljö. Därför är det viktigt att ha ett samtal eller en workshop i gruppen om hur ni vill ha det på arbetsplatsen. Hur kan ni bäst samarbeta, hur åstadkommer ni resultat tillsammans och när trivs medarbetarna – och inte? Involvera alla i gruppen i samtalet och fokusera på att skapa en trygg miljö där alla vågar säga sin åsikt.

Som chef är du en förebild för inkludering, respekt och samarbete, så försök att modellera dessa värden i ert samtal. Det kan också vara värdefullt att bryta upp olika roller och konstellationer så att fler, och olika grupperingar, får jobba tillsammans.

När du pratat med gruppen, fortsätt då att uppmärksamma vad som pågår och var observant på hur gruppdynamiken utvecklar sig. Upptäcker du att specifika personer fortsätter att frysa ut med blickar och tonfall behöver de få enskild feedback. Sätt principer och gränser för vad som är accepterade beteenden i gruppen och följ regelbundet upp hur den utfrysta medarbetaren trivs och om hen upplever att hon blivit mer inkluderad. Lycka till!

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och författare till boken Compassionfokuserat ledarskap, utsedd till Årets HR-bok 2025.
ÅLDER: 47.
KARRIÄR: Facilitator, partner, mentor och regionchef. Har tidigare jobbat som skolpsykolog och på Bup.