Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

Fråga mentorn: Sambon i fängelse – ska jag berätta?

Var går gränsen mellan det privata och personliga när man är chef? Psykologen Alexandra Thomas, en av Chef & Karriärs mentorer, reder ut.
Publicerad 22 september 2022, kl 06:00
Kvinnlig chef ser orolig ut, tänker på sin sambo som sitter i fängelse.
Chefen ställs inför stora utmaningar när sambon sitter i fängelse. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Som chef har jag lärt mig att man inte ska tynga medarbetarna med sina privata problem, det kan ses som oprofessionellt och de blir sällan hjälpta i arbetet av sådan information. Samtidigt är min ledarskapsfilosofi att skapa tillit genom att ha en öppen och personlig dialog. Jag ser gärna att mina medarbetare delger mig privata saker för att jag ska kunna stötta dem i deras arbete.

Nu har det inträffat en sak i mitt privatliv som påverkar mig och mitt arbete i högsta grad: Min sambo har dömts till 1,5 års fängelse. Jag kommer att vara ensam med små barn och dessutom kommer det självklart bli en påfrestning för äktenskapet. Det vore skönt att få förståelse för min situation och inte behöva hålla det inombords. Samtidigt är det genant och jag vill egentligen inte att någon ska veta. Jag är också rädd att gruppen ska tappa respekten för mig.
Så – ska jag ta till en vit lögn eller berätta hur det ligger till? Tacksam för råd kring var gränsen mellan det privata och personliga går som chef!

 

Alexandra Thomas

SVAR: Autentiskt ledarskap är något som ofta diskuteras. Det innebär förenklat att du visar medarbetare och kollegor vem du är och vad du värderingsmässigt står för. En vanlig princip för ledarskap är att vara personlig utan att bli privat. Att vara personlig är inte likställt med att dela allt som pågår i livet. I stället handlar det om att visa att du är en människa som, precis som alla andra, upplever med- och motgångar.

Större livshändelser kan med fördel delas med nära medarbetare och kollegor – även om de är av privat karaktär. Din situation är så pass allvarlig och avgörande att den kommer påverka ditt professionella liv och privatliv under lång tid. Kanske blir du mer känslig, stressad och ofokuserad? Du kommer förmodligen 
behöva ta ett större ansvar för barn och hushåll än tidigare och det är bra om medarbetarna känner till detta och varför både du och din situation har förändrats.

Att dela svåra situationer – det handlar inte om att avslöja känsliga detaljer – är att göra sig sårbar. När en ledare visar sig mänsklig skapas ofta öppenhet och tillit. Att undanhålla en svår livssituation kan ge upphov till relationella och kommunikativa svårigheter. Kanske kommer händelsen ut på annat sätt, vilket kan bidra till tillitsproblem och misstänksamhet. Då är det bättre att du själv äger och kommunicerar din situation.

ALEXANDRA THOMAS

GÖR: Psykolog, författare och specialist i organisationspsykologi på Creative Compassion. Inspirationsföreläsare och skribent. Jobbar med ledarskap ochteamutveckling.

ÅLDER: 44 år.

KARRIÄR: Facilitator, mentor och manusförfattare.

Ledarskap

Experten blev en katastrof som chef

När teamets främsta medarbetare utnämndes till chef visade han sig vara helt ointresserad av att leda andra. Ledarskapsexperten Charlotta Wikström tipsar om hur ska man tänka när någon inte fungerar i sin ledarroll.
Ola Rennstam Publicerad 16 januari 2023, kl 14:00
Chef sitter isolerad i en glasbur där medarbetarna inte kan nå honom.
Många gör misstaget att befordra sin bästa specialist till chef. Att vara expert gör inte automatiskt personen till ett chefsämne. Illustration: Dennis Eriksson

FRÅGA MENTORERNA

Chef & Karriär är Kollegas systertidning och vänder sig till dig som är chef och medlem i Unionen.

Har du en fråga om ledarskap till någon av våra mentorer i Chef & Karriär. Mejla [email protected]

FRÅGA: Mitt företag har ett 40-tal anställda. I ett av teamen har det jobbat en medarbetare som alltid varit ett par snäpp vassare än de övriga, han har varit den som alla frågat om hjälp i komplicerade ärenden och hans kompetens har även värdesatt av våra kunder.

Han har länge velat kliva upp i en ledarroll men jag har varit motsträvig eftersom han tillfört gruppen – och bolaget – så mycket. Men när det för ett halvår sedan uppstod en ledig tjänst fick han den, mest för att inte förlora honom till en konkurrent som ryckte i honom. Nu har det dock visat sig att han inte alls fungerar som chef, han verkar inte intresserad av att leda andra. Jag tycks ha misstagit mig på hans ledarskapsegenskaper och nu har det börjat uppstå missnöje. Hur ska jag göra?
 

SVAR: Du tycks ha begått det klassiska misstaget att befordra din bästa specialist. Och du är inte ensam. Talangbrist leder till att många inte är tillräckligt noggranna med att matcha personlighet, drivkrafter och förväntningar med den nya rollen i samband med rekryteringar. Dagens ledare måste ha ett brinnande intresse för att utveckla andra snarare än sig själv.

Detta kan vara en väg framåt:

Gör en noggrann problemanalys genom individuella samtal. Det räcker inte med att några medarbetare har klagat. Vad exakt är det som de inte är nöjda med och varför? Ibland kan det vara en tongivande person som driver ”klagomuren” framför sig på felaktiga grunder. Förhåll dig neutral med inställningen att situationen ska lösas och att alla har ett ansvar att hjälpa till. Häng inte ut chefen.

Ge chefen feedback. Var tydlig med att du vill att han ska lyckas, är beredd att stödja honom men att det måste till en tydlig förändring. Klargör vad du förväntar dig, vilka beteenden du vill se mer av och vilka beteenden du inte vill se. Förklara de negativa konsekvenserna för organisationen. Feedbacksamtalet blir jobbigt så förbered dig väl och kom ihåg att det är beteenden – inte personlighet – som ska förändras.
Säkerställ att han verkligen
vill ändra sig.

Ge chefen en rejäl chans att ändra sig. Jag har sett många dåliga chefer utvecklas genom bra coachning och regelbunden uppföljning. Om det inte fungerar måste du våga flytta på honom. Fundera ut en reträttplats. Ibland kan chefer som hamnat i fel roll uppleva det som en befrielse att få ta ett kliv åt sidan.

Det kan komma mycket gott ur den här situationen. Du kommer lära dig saker som du har nytta av i framtiden, framför allt att vara noggrann med rekryteringar, både interna och externa. Vi har inte råd att slarva.

Charlotta Wikström

GÖR: Senior Advisor på Stardust Consulting.

ÅLDER: 64 år.

KÄND FÖR: Har skrivit bestsellern Vinnande mentorskap – en praktisk handbok.

KARRIÄR: Civilekonom DIHR, 15 år inom SAS-koncernen. Har jobbat på Telia, Com Hem och Stockholmsbörsen, samt som HR-direktör på Eniro.

Läs fler frågor till Chef & Karriärs mentorer: