Hoppa till huvudinnehåll
Ledarskap

De styr hur chefen styr dig

Chefen leder och fördelar arbetet, men vilken management-metod chefen följer varierar. Och det är inte alltid kunskap som ligger bakom valet av metod, utan trendkänslighet och ett antal populära trendsättare. Det visar forskning från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
Gabriella Westberg Publicerad
Colourbox
Colourbox

Lean, scrum, agila processer, benchmarking och balanserade styrkort är alla exempel på management- och ekonomistyrningskoncept, som nått stor spridning i arbetslivet.

Kanske styrs också ditt dagliga arbete av någon av de metoderna? Kanske har ni redan lämnat den bakom er och anammat något nytt, det allra senaste? För hjulen snurrar fortare även på ekonomistyrningsområdet, och livscyklerna för olika metoder blir allt kortare. Det enligt företagsekonomen Elin Larsson, vid Handelshögskolan i Göteborg, som i sin avhandling betraktar metoderna som moden.

- Jag har studerat de här metoderna utifrån ett ”management-modeperspektiv”. De har många likheter med andra moden: de är populära under en begränsad tid, de framställs som mer moderna och framåtskridande än tidigare koncept och de paketeras på ett attraktivt sätt för att attrahera potentiella användare, säger hon

Kunskap om hur funktionella och effektiva olika managementmetoder är styr sällan vilka som anammas på arbetsmarknaden. Det påverkas mer av vilka utbudsaktörer som argumenterat för dem, visar studien.

Elin Larsson har tittat på några av de populäraste utbudsaktörerna (se listan till höger!) inom ekonomistyrning i Sverige och hur de väljer vilka ofta internationellt populära koncept de ska sprida för en svensk arbetsmarknad. Eller med andra ord: hon har studerat trendspanarna och deras tillvägagångssätt.

- Det som förvånar mig mest i mina resultat är att innehållet i koncepten överlag inte utvärderas, säger hon.

Det ställs generellt för lite kritiska frågor inför det att en ny, het metod lanseras. Elin Larsson skulle önska att de som sprider koncepten diskuterade, utvärderade och problematiserade mer.

- Ofta förstärker aktörerna sina argument genom att peka på framgångssagor. ”På det här företaget gick det så här bra.” Men det säger ju inget om hur det fungerar på ett annat företag, i en annan bransch.

Det finns en del forskning på funktionalitet och effektivitet inom olika ekonomistyrningsmetoder, särskilt på det som kallas ABC-kalkylering och balanserad styrning, men det är svårt att särskilja vilka resultat som kommer sig av att ett företag implementerat en viss metod och andra faktorer.

Dessutom har tidigare forskning visat att det finns ett stort gap mellan hur många som säger sig följa en viss metod och hur många som verkligen har implementerat den i sin verksamhet.

- Det ger ofta tillräckliga fördelar att säga att man använder sig av ett nytt koncept, som ligger i framkant, det skapar en legitimitet gentemot ens intressenter. För det finns både stora kostnader och risker kopplade till att på riktigt implementera ett nytt ekonomistyrningskoncept.  

En viss metod kan alltså få önskvärd effekt bara genom att vara trendig?
- Man kanske tror att företag är rationella och bygger på logiska ställningstaganden, men det är inte alltid de fungerar så annorlunda än vad vi gör som människor. Det är ändå individer som är beslutsfattare.

Har du fått några reaktioner på avhandlingen?
- Ja, jag har fått en del mejl och kommentarer. Det är ett ämne som engagerar många. Och det kan vara så att min studie bekräftar vad många redan själva har upplevt.

Här är de som bestämmer

Elin Larsson har identifierat ett antal kategorier av utbudsaktörer som sprider management- och eknomistyrningskoncept i Sverige. Här är listan på de främsta aktörerna (utan inbördes ordning):

1. Tidskrifterna:

  • Business Press
  • Balans
  • Tidningen Chef
  • Computer Sweden
  • Personal & Ledarskap

 

2. Yrkesorganisationerna:

  • Civilekonomerna
  • SAAR
     

3. Konferensarrangörerna:

  • Euro Forum
  • West Bridge
     

4. Konsulterna:

  • Acando
  • Accenture
  • Ekan
  • Ernst & Young
  • IC Konsult
  • Meritmind
  • Preera
  • McKinsey & Co
     

5. Förlagen:

  • Liber
  • Liber Akademi
  • Studentlitteratur
     

6. Handboksförfattarna:

  • Roland Almqvist
  • Jan Lindwall
  • Jan Bergstrand
  • Fredrik Nilsson
  • Nils-Göran Olve
  • Matti Skoog

 

7. Nätverken: 

  • Ekonomistyrningsforum
  • Nätverk Örebro
     

Läs Elin Larssons avhandling här. 

Bläddra i senaste numret av våra e-tidningar

Bläddra i senaste numret av Kollega

Till Kollegas e-tidning

Bläddra i senaste Chef & Karriär

Till Chef & Karriärs e-tidning
Ledarskap

”I klacken är vi alla lika”

Han har varit chef i 20 år och djurgårdare hela livet. Daniel Liljegren älskar gemenskapen i klacken – trots att matchen mest ger honom ångest.
Carolina Högling Publicerad 5 september 2025, kl 06:01
Daniel Liljegren har varit chef i 20 år och djurgårdare hela livet. Läs om hans passion för klacken, gemenskapen och fotbollsångesten.
Daniel Liljegren går på alla matcher tillsammans med sin fru Sofi och står i klacken på både fotboll och hockey. Foto: Carolina Byrmo

Varifrån kommer djurgårdsintresset?

– Min pappa är inbiten AIK:are och jag tror att det kommer därifrån: eftersom han höll på AIK kunde inte jag göra det. När jag väl hade börjat kolla på Djurgården gick det inte att byta.

Varför står du i klacken?

– Det är där man står. Sport tittar man på stående. Man sjunger och bidrar. Att sitta ned är inte jättekul.

För den som inte är så fotbollsintresserad – vad är grejen?

– Det är bara en livslång kärlek – i med- och motgång. Spelare och tränare byts ut, men kärleken till klubben består. Jag kan inte förklara det. Det är Djurgården som är själen.

Daniel Liljegren
Foto: Carolina Byrmo

Är det alltid roligt att kolla på Djurgården?

– Att kolla på fotboll är nästan aldrig roligt. Det är väldigt ångestladdat. Det är först när vi leder med 5–0 och det är tio minuter kvar, då är det roligt. Annars är det mest jobbigt. Hur ska det gå? Varför är vi så dåliga? Varför är vi så bra? Kommer det vända snart? Man lider sig igenom det.

Vad är det som får dig att fortsätta gå på matcher när det är så ångestladdat?

– Det är viktigt på riktigt hur det går för det här fotbollslaget, så man behöver fortsätta titta. Det är kanske lite av ett självskadebeteende. Det är också ett sätt att stänga av sådant som man går och grubblar på: arbete, problem med familj och omvärlden. Klacken är en plats där alla är lika, ingen är mer viktig än någon annan. Det finns inga chefer eller medarbetare på en läktare, alla är bara där och bidrar med sitt.

Har ditt supporterskap påverkat dig som chef?

– Både ja och nej. Det finns en oerhörd rivalitet mellan Stockholmsklubbarna. Samtidigt ska vår arbetsplats vara inkluderande och trygg och jag som chef kan inte håna mina medarbetares lag på samma sätt som jag tillåter dem att håna mitt. Den biten får jag tona ned ganska mycket.

– Mitt chefskap påverkar mig när jag är på läktaren. Som chef handlar det mycket om att sätta standarden och föregå med gott exempel. Jag är bland de äldre på läktaren och då får man ibland förklara för folk att vissa beteenden och uttryck inte är okej. I och med att jag har varit chef i många år är det en naturlig del av mig.

Hade du kunnat anställa en AIK:are?

– Absolut. Det är 100 procent meritbaserat. Men jag brukar fråga slutkandidaterna vilket lag de håller på. Bara för att det är lite roligt. 

Daniel Liljegren

Gör: Affärschef för underhåll på Strukton Rail, en järnvägsentreprenör som bygger och underhåller spårsystem.

Ålder: 48.

Bor: Stockholm.

Familj: Fru, två barn och hund.

Bästa djurgårdsminne: Apoel (cypriotisk fotbollsklubb) hemma 2022. Helt fantastisk match. Stämningen var elektrisk på hela arenan. Det var fullsatt och alla stod upp.