Vad driver dig att för 16:e gången ta dig an en ny Melodifestival?
– När jag har hämtat mig efter en festival börjar tankarna snurra kring hur vi ska ta oss an nästa. På något märkligt sätt tänder jag till igen. Det kan vara en artist eller en låt som gör det.
Känns det aldrig tjatigt?
– Nej. Det är ett lagarbete som ligger bakom de tre minuter magisk tv som ett nummer kan vara. För oss som jobbar med festivalen är det föränderligheten som är grejen, där hittar vi vår drivkraft. Vi har gjort en musikalisk och visuell resa under de här åren som tv-tittaren kanske inte tänker på, man ser den bara om man jämför mellan åren.
Hur fortsätter du att utvecklas?
– Först unnar jag mig att vara nöjd. Men bara en kort stund, för nöjd är ingen bra känsla i längden. Vi är ganska hårda mot oss själva och sågar förra årets insats för att kunna fokusera på vad som kan göras bättre.
Så vilka är nyheterna i år?
– Vi har gått mer mot att det ska finnas något för alla. Därför har vi en 19-åring och en 87-åring i tävlingen.
Är det svårt att utveckla något som man själv byggt upp?
– Ja, det tror jag varje kreatör och chef brottas med. Och man vet aldrig om man gör rätt som stannar kvar.
Nöjd är ingen bra känsla i längden
Hur länge tänker du hålla på med Mellon egentligen?
– Jag har satt ett slutdatum för mig själv vid 20 år. Det innebär att 2021 blir mitt sista år. Jag har kommit fram till att det är det bästa för festivalen – och den är störst av alla stjärnor. Större än artisterna.
Vad är du mest nöjd med?
– När jag började var Mello ett populärt tv-program med låtar som var ointressanta för radio och skivbranschen. Huvuduppgiften var att göra musiken relevant. Det är jag väldigt stolt över att ha gjort.
Får du kvitto på om du jobbat bra?
– Om de 28 bidragen är bra, och om de fyra tävlingarna är spännande, då känns det. Men lättast att mäta är att musiken spelas och streamas. Har vi inte tio hitlåtar har jag misslyckats.
Vad är största kicken i ditt jobb?
– När vi levererar perfekt tv – när det är fullständig symbios mellan artist, låt och utförande.
Text: Per Cornell
CHRISTER BJÖRKMAN
ÅLDER: 59 år.
AKTUELL: Gör sitt 16:e år som producent för Melodifestivalen.
KARRIÄR: Frisör och turnéarbetare åt Tomas Ledin. Vann Melodifestivalen 1992 med låten I morgon är en annan dag efter att Ledin sett hur han brann för schlager. Producent sedan 2002.